Fongers BDG60 1915
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Fongers BDG60 1915
Afgelopen week deze oude dame van 108 jaar oud opgehaald uit Boelenslaan en weer "thuis" gebracht.
Tesamen met de originele prijscourant uit 1915 toch wel bijzonder.
Tesamen met de originele prijscourant uit 1915 toch wel bijzonder.
Laatst gewijzigd door Gerard1976 op 16 jun 2023, 06.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Uut Grunn
- Loopt spaak
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
- Locatie: Veluwe
Re: Fongers BDG 1915
Mooie vondst. Maak er wat moois van.
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Fongers BDG 1915
Nog nooit eerder een afgeveerde bagagedrager gezien. Mooie vondst en ik denk een restauratie waard. Door de vele roest is van bepaalde delen alle lak verdwenen. Zelf zou ik overwegen die delen te ontroesten en opnieuw te spuiten of schilderen en biezen erg veel werk. Zelfde soort problemen heb je met het waarschijnlijk vernikkelde stuur alle nikkel lijkt weg. Misschien mooi glad schuren en opwerken door polijsten en met enige guldens zelf vernikkelen ? Ik vind een beetje roest op een oude fiets niet erg maar buiten dat deze een mooie verzameling originele Fongers delen lijkt zijn veel delen ook enkel met roest bedekt, dus denk ik dat ik mijn benadering van restaureren wat zou bijstellen naar de meest roestige delen opnieuw behandelen mogelijk kun je de originele lak op het frame conserveren met blanke lak owatrol of poetsolie. De hele fiets moet sowieso tot de laatste schroef uit elkaar wil je er echt wat aan hebben of je moet m zo neer willen zetten en niet rijden.
Freek
Freek
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Dank je, bij mij komt ze in deze staat tussen mijn andere fongers uit de jaren 30 en 50 te staan.
Groet'n Uut Grunn
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Goedendag Freek,veenofiets schreef: ↑30 apr 2023, 10.02 Nog nooit eerder een afgeveerde bagagedrager gezien. Mooie vondst en ik denk een restauratie waard. Door de vele roest is van bepaalde delen alle lak verdwenen. Zelf zou ik overwegen die delen te ontroesten en opnieuw te spuiten of schilderen en biezen erg veel werk. Zelfde soort problemen heb je met het waarschijnlijk vernikkelde stuur alle nikkel lijkt weg. Misschien mooi glad schuren en opwerken door polijsten en met enige guldens zelf vernikkelen ? Ik vind een beetje roest op een oude fiets niet erg maar buiten dat deze een mooie verzameling originele Fongers delen lijkt zijn veel delen ook enkel met roest bedekt, dus denk ik dat ik mijn benadering van restaureren wat zou bijstellen naar de meest roestige delen opnieuw behandelen mogelijk kun je de originele lak op het frame conserveren met blanke lak owatrol of poetsolie. De hele fiets moet sowieso tot de laatste schroef uit elkaar wil je er echt wat aan hebben of je moet m zo neer willen zetten en niet rijden.
Freek
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik heb haar overgenomen door haar respectabele leeftijd icm met de prijscourant die ik heb uit 1915.
Ze stond te vergaan achter in een tuin.
De restauratie daar begin ikzelf niet aan daarvoor is mijn kennis te gering (ik ben meer "de verzamelaar")
Ze staat in een schoongemaakte staat tussen mijn andere fongers fietsen.
Ik sta wel open voor een ruil tegen een ander bijzonder item van Fongers.
Gr,
Gerard
Groet'n Uut Grunn
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Fongers BDG 1915
Gerard
Die fiets jan inderdaad ook prima een niet gerestaureerd neerzet object zijn das beter dan verprutsen. Aantal fietsen dat er nog is van voor de jaren 20 is dun.
Freek
Die fiets jan inderdaad ook prima een niet gerestaureerd neerzet object zijn das beter dan verprutsen. Aantal fietsen dat er nog is van voor de jaren 20 is dun.
Freek
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 1915
Vondst om van te smullen!
Ziet er echt origineel uit. Heel vaak gingen ze terug naar de fabriek en kwamen er gemoderniseerd weer uit. Maar deze lijkt die dans te zijn ontsprongen.
De bagagedrager lijkt me een kinderzitje met dat handvatje aan de voorkant.
Ik ben benieuwd wat voor versnellingsnaaf er in zit. Je zou verwachten een type A maar anderzijds was de productie in de UK om reden van de 1 e wo gestopt (als we de boeken mogen geloven).
Groeten,
Maarten
Ziet er echt origineel uit. Heel vaak gingen ze terug naar de fabriek en kwamen er gemoderniseerd weer uit. Maar deze lijkt die dans te zijn ontsprongen.
De bagagedrager lijkt me een kinderzitje met dat handvatje aan de voorkant.
Ik ben benieuwd wat voor versnellingsnaaf er in zit. Je zou verwachten een type A maar anderzijds was de productie in de UK om reden van de 1 e wo gestopt (als we de boeken mogen geloven).
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Dank je Maarten.Maarten Waarlé schreef: ↑1 mei 2023, 09.45 Vondst om van te smullen!
Ziet er echt origineel uit. Heel vaak gingen ze terug naar de fabriek en kwamen er gemoderniseerd weer uit. Maar deze lijkt die dans te zijn ontsprongen.
De bagagedrager lijkt me een kinderzitje met dat handvatje aan de voorkant.
Ik ben benieuwd wat voor versnellingsnaaf er in zit. Je zou verwachten een type A maar anderzijds was de productie in de UK om reden van de 1 e wo gestopt (als we de boeken mogen geloven).
Groeten,
Maarten
Zeker een bijzondere vondst, helaas heeft ze niet mogen genieten van een respectabele oude dag.
Al het nikkel is eraf en goed verroest.
Of alles nog werkt zoals zou moeten weet ik niet.
Gelukkig zijn het frame, de stuur en de spatborden niet doorgeroest en is alles nagenoeg origineel.
Het zal een enorm project zijn maar ik denk wel dat de echte vakman haar redelijk goed kan reanimeren.
Gr,
Gerard
Groet'n Uut Grunn
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 1915
Ja, lijkt me ook goed te restaureren.
De vondsten die ik doe ondergaan in de meeste gevallen ook zo`n totale aanpak.
Een enkele keer kies ik er voor om iets te laten zoals het is of met kleine aanpassingen.
Over het algemeen vind ik luxe rijwielen beter uit de verf komen als ze redelijk netjes zijn.
Leven mag er wel in zitten maar jaren in de tuin geeft zo`n triest beeld van verwaarlozing.
Als je nog eens detail foto`s wil posten , dat vind ik wel interessant.
groeten,
Maarten
De vondsten die ik doe ondergaan in de meeste gevallen ook zo`n totale aanpak.
Een enkele keer kies ik er voor om iets te laten zoals het is of met kleine aanpassingen.
Over het algemeen vind ik luxe rijwielen beter uit de verf komen als ze redelijk netjes zijn.
Leven mag er wel in zitten maar jaren in de tuin geeft zo`n triest beeld van verwaarlozing.
Als je nog eens detail foto`s wil posten , dat vind ik wel interessant.
groeten,
Maarten
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Hi Maarten,
Versnellingsnaaf is inderdaad van type A, het nummer kan ik niet meer goed lezen.
Hierbij een aantal (detail) foto's
Jos Rietveld is vanmiddag komen kijken naar de fiets.
Technische vragen kan hij het beste beantwoorden .
Mvgr,
Gerard
Versnellingsnaaf is inderdaad van type A, het nummer kan ik niet meer goed lezen.
Hierbij een aantal (detail) foto's
Jos Rietveld is vanmiddag komen kijken naar de fiets.
Technische vragen kan hij het beste beantwoorden .
Mvgr,
Gerard
Groet'n Uut Grunn