Verkeerde transfer?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
DustyThuss
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 nov 2012, 21.44
Locatie: Enschede

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door DustyThuss »

Hey Harrie,

Ik heb het ook nog niet eerder gedaan, nu heb ik het geluk dat mijn broer schilder is en er dus wel een beetje verstand van heeft.

Mijn plan was echter gewoon om een biezentrekker aan te schaffen en heel veel te oefenen op oude frames. Het lakken maak ik me niet zo druk om.

Ook transferen heb ik niet eerder gedaan maar er zijn gelukkig meerdere clubleden die aardige beschrijvingen hebben gemaakt van het proces.

Wanneer ik in het diepe spring met dit project zal ik een poging doen jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden van mijn vooruitgang.

Groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3854
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door maartenB »

Hoi Dusty,
Op het gevaar af erg bedillerig over te komen, zou ik je toch eens in overweging willen geven om NIET te restaureren. Zeker niet als je zo'n unieke 'misdruk' bezit.
Wat ik zie op die foto is een gebruikt fietsje waarbij nog grote delen van transfers en lijnen aanwezig zijn. Dat is historie, dat hoort bij de fiets. Nu kun je die mooie doorleefde fiets wel afschuren en spuiten en lijnen en er van die plastic water-afweekbare transfers van Pelders op plakken, maar daarmee heb je de historie voor altijd uitgewist.

Gerestaureerde fietsen missen ook altijd iets - een gevoel van leven.

Ieder het zijne, ik restaureer ook weleens een fiets van top tot teen, maar dan alleen als er werkelijk niets origineels meer aan is. Bij jouw fiets zou ik er geen moment over piekeren.

En het scheelt je ook nog eens heel veel werk ;)

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door fongers »

Super Maarten! Ik ben het helemaal met je eens :) Zonde om te restaureren.
Gebruikersavatar
DustyThuss
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 nov 2012, 21.44
Locatie: Enschede

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door DustyThuss »

Hey Maarten,

Hoewel het"werk" juist is wat mij aanspreekt in dit project kan ik het niet helpen jou punten als de waarheid te beschouwen.

Ik heb besloten hem te beschermen met een laag blanke lak en verder de onderdelen als rotte banden etc. te vervangen met NOS.

Denken jullie dat ik deze fiets op die manier in zijn waarde laat of is dat ook uit den boze?

Groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3854
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door maartenB »

Hoi Dusty,
Er zijn honderd manieren om fietsen op te knappen en te bewaren voor het nageslacht.
Hier op het forum zijn diverse puristen - niets mis mee - die iedere lik verf of lak als 'onjuist' bestempelen. Zelf ben ik meer een aanhanger van: het gaat erom de oorspronkelijke uitstraling van een fiets te behouden of waar nodig te versterken. Daarbij herlak ik weleens roestige delen, maar waar originele lak zit wil ik die niet aantasten. Dat is heel bewerkelijk, maar als je het goed doet is het nieuw gelakte deel niet te onderscheiden van origineel.
Blanke lak is een toevoeging die waarschijnlijk blijvend glans geeft aan je fiets, maar die iets van de oorspronkelijkheid aantast. Een keer flink oppoetsen en rijwielolie erover geeft ook glans, maar die moet je onderhouden. Wat de juiste keuzes zijn moet je echt zelf bepalen.
Vaak is het ook een kwestie van uitproberen. Al doende leer je en dat geldt voor mij ook, want ik heb wel praatjes, maar probeer met elke fiets die ik aanpak weer nieuwe dingen uit.

groetjes en succes met je project,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door HJvMontfort »

Geheel eens, als ik biezen kan zien wil ik die graag blijven zien, bij mijn Gazelle is van transfers en biezen niks te zien. Ik heb de kennis niet om te zeggen of de verf die over de originele lak heen zit te verwijderen is en er zitten grote roestige stukken op.

Moeilijk te zeggen wat ik dan kan doen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Verkeerde transfer?

Bericht door Fongers1952 »

Bij mijn Gazelle zijn de biezen ook niet meer te zien. Ook de transfer op de zadelbuis is vrijwel verdwenen. Ik kan niet eens meer lezen of het om een nr 1 of een nr 8 gaat.De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk te hard gepoetst. Is dat ook een risico met poetsolie? :? Poets je daar ook op den duur biezen mee weg. Of zou de vorige eigenaar agressiever :twisted: reinigingsmiddel gebruikt hebben? Ik hoor hier graag meningen over

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie