Vreemd genoeg heb ik ook een lichte voorkeur/afwijking als het om de sport- en racefietsen van
PEUGEOT gaat. Ondanks hun rare fratsen, als afwijkende pedaal as maten, 22 i.p.v. 22,2 stuurnokken, 9 mm. crankspietjes en meer van dat. Ik stam uit de tijd dat in de jaren 60 juist zij de marktleiders waren in Nederland. Voor de rest zag je nog niet veel, hooguit een verdwaalde Motobecane of Gitane (toch ook Frans). De kwaliteit is door de jaren heen vaak nog verbluffend goed, zeker na een goede onderhoudsbeurt. Prima chrome ook vaak. Echte renners kochten destijds hun fietsen bij de speciaalzaken, en kleinere regionale merken. Welke ik ook (weer) leuk vind om onderhanden te nemen. Maar af en toe een PEUGEOT-tje is niet te versmaden... Hoe erger dat ze er uitzien, hoe groter de uitdaging. Dat heb ik met dat merk. En daar hoot vaak Simplex (qua derailleurs wel bij.
Deze hier onder (een heuse Franse schuurvondst - hier was dit type niet in maat 54 verkrijgbaar, in Frankrijk wel, Hollander zijn groter wist de marketing ladaar) was helemaal lichtjes blauw overgespoten en heb ik à la De Nachtwacht van dat laagje moeten bevrijden.