Het kruisframe van Union lijkt echter minder gewild te zijn. Wellicht omdat het merk minder aanspreekt? Of omdat het een 26" model is? Na vele Simplex-, Juncker- en Gazelle-kruisframes tegen te zijn gekomen in de Amsterdamse rekken, spotte ik recent deze Union. Een relatieve zeldzaamheid dus, en ik was verrast hoeveel er aan deze fiets te beleven is.
Typische rekkenvondst, dus moeilijk om een goede overzichtsfoto te maken. De mooie blauw-wit combinatie trok mijn aandacht. Deze tweekleur komt veel voor in de late vijftiger jaren. Helaas heb ik geen framenummer kunnen vinden, dus houd ik het maar bij die datering.

Zeer apart hoekig lugwerk. De loop van de buizen is hier ook goed te zien. Bij het Locomotief kruisframe lopen de dunne buizen tot de achteras. Bij Union tot kort achter het bracket.

Nogmaals de lugs, ditmaal vanaf de zijkant. Ik vraag me af wie deze lugs ontworpen heeft; Union zelf?

Ook het bracket is mooi uitgewerkt. De liggende achtervork heeft een extra sierribbel. Originele standaard. De aanhechting van de dunne buis met de liggende achtervork ziet er trouwens wat slecht uit.

Het Union kruisframe lijkt een beetje het lelijke eendje van de kruisframes te zijn. Daarom wilde ik hem eens in het zonnetje zetten. En dat verdient hij, want het is een interessante fiets die je niet iedere dag tegenkomt.