Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Ik maak een begin met het beschrijven van de ontwikkeling van het beeldmerk Gazelle.
Dat begint natuurlijk met A&K
Vanaf 1901 beschik ik over voldoende documenten.
Van de periode daarvoor heb ik helaas alleen een slechte kopie van de prijscourant van 1897 (Alldays en Pretty rijwielen).
In de beeldbank tref ik helaas geen documenten aan uit die tijd. Wie beschikt er over een prijscourant / documentatie van Arentsen & Kölling uit de periode 1892 - 1900 waarop een beeldmerk te zien is?
Groet,
Jan Cees Rutgers - Gazelle erfgoed beheerder
Dat begint natuurlijk met A&K
Vanaf 1901 beschik ik over voldoende documenten.
Van de periode daarvoor heb ik helaas alleen een slechte kopie van de prijscourant van 1897 (Alldays en Pretty rijwielen).
In de beeldbank tref ik helaas geen documenten aan uit die tijd. Wie beschikt er over een prijscourant / documentatie van Arentsen & Kölling uit de periode 1892 - 1900 waarop een beeldmerk te zien is?
Groet,
Jan Cees Rutgers - Gazelle erfgoed beheerder
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Dag Jan Cees,
De originele catalogus van 1897 van Arentsen & Kölling ligt hier.
Achterop staat een soort beeldmerk. Verder vind ik in de catalogus geen specifieke beeldmerken.
Ik zal de catalogus wel eens opsturen naar de beeldbank. Ik meende dat die er al in stond maar vind `m inderdaad niet terug .
Ik lees graag wat ik voor je kan doen. De fotos die hier geplaatst kunnen worden zijn vrij klein.
Groeten,
Maarten
De originele catalogus van 1897 van Arentsen & Kölling ligt hier.
Achterop staat een soort beeldmerk. Verder vind ik in de catalogus geen specifieke beeldmerken.
Ik zal de catalogus wel eens opsturen naar de beeldbank. Ik meende dat die er al in stond maar vind `m inderdaad niet terug .
Ik lees graag wat ik voor je kan doen. De fotos die hier geplaatst kunnen worden zijn vrij klein.
Groeten,
Maarten
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Hallo Maarten,
Dank voor je reactie. Ik zoek idd een goede scan van de achterkant waarop een soort van beeldmerk is gebruikt.
Met enige fantasie zie je enige gelijkenis met de verstrengelde letters in het AK balhoofdplaatje:
Dank voor je reactie. Ik zoek idd een goede scan van de achterkant waarop een soort van beeldmerk is gebruikt.
Met enige fantasie zie je enige gelijkenis met de verstrengelde letters in het AK balhoofdplaatje:
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Ook erg leuk om te zien. Wat echt opvalt is de lage gewichten van de fietsen terwijl waarschijnlijk 28 x 1 1/2 wielen die niet licht zijn. 9 1/2 kg hoe krijgen ze t voor elkaar het is zelfs vandaag de dag een waarde waar een amateur racefiets zich niet voor hoeft te schamen.
Freek
Freek
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Ja , de omstrengeling van de A en de K is wel heel vergelijkbaar inderdaad.
Waar zal ik een betere scan naar toe sturen Jan Cees?
Heb je een email adres daarvoor.
Hier op de groep is het foto formaat redelijk klein of is dat geen probleem?
Freek, inderdaad laag gewicht. Nu zijn de Engelse fietsen en trouwens ook de Franse en Amerikaanse fietsen altijd al veel lichter geweest dan de Nederlandse.
Hier werd er weinig aandacht gegeven aan het gewicht mogelijk om reden van het veelal platte landschap.
Groeten,
Maarten
Waar zal ik een betere scan naar toe sturen Jan Cees?
Heb je een email adres daarvoor.
Hier op de groep is het foto formaat redelijk klein of is dat geen probleem?
Freek, inderdaad laag gewicht. Nu zijn de Engelse fietsen en trouwens ook de Franse en Amerikaanse fietsen altijd al veel lichter geweest dan de Nederlandse.
Hier werd er weinig aandacht gegeven aan het gewicht mogelijk om reden van het veelal platte landschap.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Maarten Waarle schreef
je dat je met een zware toerfiets wat minder mee kan bij stoplichten eenmaal op snelheid gaat t best.
Freek
Dat klopt eenmaal gang rolt ie door hier, maar je komt met zon lichte fiets wel een stuk rapper van je plek, vertoont in die zin moderner weggedrag. In het rustige verkeer van toen, wat rijtuigen, paarden en een zeldzame trage auto was dat rap van zijn pkek komen ook niet zo belangrijk. Nu zitFreek, inderdaad laag gewicht. Nu zijn de Engelse fietsen en trouwens ook de Franse en Amerikaanse fietsen altijd al veel lichter geweest dan de Nederlandse.
Hier werd er weinig aandacht gegeven aan het gewicht mogelijk om reden van het veelal platte landschap.
je dat je met een zware toerfiets wat minder mee kan bij stoplichten eenmaal op snelheid gaat t best.
Freek
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1758
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Een paar kilo meer of minder maakt daarin weinig uit, zeker met een berijder van bijvoorbeeld 80kg erop. Een tandje meer of minder op je tandwiel geeft een veel groter verschil.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Over de catalogus nog het volgende; achterin zit een aanmeldformulier van de A.N.W.B.
En Arentsen & Kölling hadden ook een garantiebepaling volgens de voorwaarden gesteld door de A.N.W.B.
Je moest dan wel lid zijn van deze rijwielbond (zie verwijzend vingertje onder aan de pagina).
Mogenlijk een win -win situatie voor Bond en deze rijwielhandelaren.
En Arentsen & Kölling hadden ook een garantiebepaling volgens de voorwaarden gesteld door de A.N.W.B.
Je moest dan wel lid zijn van deze rijwielbond (zie verwijzend vingertje onder aan de pagina).
Mogenlijk een win -win situatie voor Bond en deze rijwielhandelaren.
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Zo'n aanmeldformulier voor de ANWB zit ook achterin de Meerkerk catalogus uit 1903 die nu ook op de documentatiebank staat. (in het komende clubblad staat een artikel over Meerkerk rijwielen). Blijkbaar werd dit door meer rijwielfabrikanten gedaan.
Eigenlijk zou Gazelle dit weer moeten oppakken en achterin de nieuwe catalogi een aanmeldformulier voor onze vereniging moeten opnemen.
Eigenlijk zou Gazelle dit weer moeten oppakken en achterin de nieuwe catalogi een aanmeldformulier voor onze vereniging moeten opnemen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Arentsen & Kölling 1900 en eerder
Mooie catalogus Theo.
Zeker met die verende BSA fietsen.
Ben benieuwd naar het verhaal achter Meerkerk
Zeker met die verende BSA fietsen.
Ben benieuwd naar het verhaal achter Meerkerk