Ik rijd al bijna mijn hele leven op oude fietsen. (en in oude eenden '53 en '54

De kwaliteit is gewoon veel beter dan van de nieuwe.
Heel lang heb ik op een oude Fongers gereden tot ik over het hoofd werd gezien en mijn frame knikte in beide buizen achter de voorvork. De voorvork zelf was nog recht!! Met pijn in het hart heb ik de fiets moeten slopen en afvoeren.
nu heb ik een Gazelle herenfiets uit 1945 met stangremmen en houtje touwtje kettingkast. Laatst heb ik een Gazelle tandem uit 1940 in Amsterdam gekocht supergaaf ding. Er zit een verkeerd achterwiel in (torpedo terugtraprem 1963) maar ik hoop een goed wiel te scoren in Oirschot bij Toon.
Ik heb nog een mooie Simplex (bouwj. ??) staan met nastelbare trapas en S.A 3 versnellingsnaaf met een pookje aan de stang. De verhoudingen tussen de versnellingen zijn anders dan bij de modernere S.A. naven (de overgang twee-drie is een stuk groter) maar de trapas is niet meer te stellen.. Ik vermoed dat de conus of de cup te ver versleten zijn...Ik moet daar nog naar kijken maar ik zie op tegen het loshalen van de krenken.
Als ik aan oude fietsen sleutel ben ik altijd positief verrast door het feit dat de boutjes en moertjes gewoon los gaan zonder al te veel moeite.
Fijn die messing vernikkelde onderdelen!
Leuk dat ik op het forum ben toegelaten, ik hoop hier veel plezier aan te beleven!
binnenkort maar eens wat foto's maken en proberen toe te voegen..