Fongers CCG65 1911

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag weer eens flink aan de Fongers CCG gewerkt. Ik kon er met wat tijdelijke pedalen en handvatten een stukje mee rijden.
P1020275.jpg
Rijdt super strak. Het was al niet verkeerd toen ik de fiets van Jos overnam maar nu is het rijden met een 50 tands tandblad , de typische korte Fongers cranks en achterin de Sturmey Archer X naaf.
P1020266.jpg
Nu zijn de remaansluitingen bij het stuur ook zoals ze waren van 1908 tot plm 1912.
P1020267.jpg
Ook de voornaaf heeft een betere conus gekregen en draait nu helemaal glad.
Roel uit Winterswijk had mooie Kronprinz velgen bij in Berlicum, en die zitten er nu voor en achter in. Ben ik zeer tevreden mee.
P1020272.jpg
Er moet nog best wat gebeuren aan de fiets en een aantal zaken zijn nog ongewis. Zo wil ik de Fongers pedaalrubbers nog gaan namaken en wil ik nog
hoornen handvatten vinden of namaken. Ik ben al begonnen aan een zadel met enkele neuskrul en onderstel met gebogen langsveren.
Dat is nog een karwei op zich maar wel leuk om eens te proberen. Ik verbuig verschillende bestaande veren in de juiste vorm en ik heb nog een Fongers heren zadeldek met de klinknagels bovenop zoals dat tot de jaren 30 werd toegepast. Later kwamen de klinknagels aan de achterkant wat natuurlijk beter is voor je kleding. Ik ben nog wel benieuwd of het gaat lukken maar de CCG`s hadden een zadel met neusveer dus dat moet er echt weer op komen.
1300_0450_0044.jpg
P1020274.jpg
Wordt vervolgd
P1020273.jpg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door JasperA »

Unieke fiets zo met dat remsysteem! En fijn dat er een oplossing is gekomen voor de velgen. Als je de 'voor' foto's bekijkt van deze CCG dan is de metamorfose geslaagd!!

Bijzonder dat bij revisies wel weer een 'oud' remsysteem werd geplaatst maar niet degene die er origineel op zat. Op de BB 60 uit 1917 blijkt ook een 'moderner' remsysteem te zitten dan dat in 1917 gebruikelijk was.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2585
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

Het wordt weer een zeer fraaie fiets, Maarten. Welke tocht wordt de vuurdoop van deze fiets? :)
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, die latere remsystemen (of onderdelen ervan ) hangen denk ik af van de periode waarin ze zijn terug gehaald naar de fabriek.
De achternaaf die in deze CCG zat is een K naaf van 1921. Kan best zijn dat in dat jaar de remonderdelen ook vervangen zijn. Dat staat nog los van de revisie bij het externe bedrijf jaren later.
Zo zal het bij jouw fiets ook wel gegaan zijn Jasper , al begrijp ik de BSA naaf niet in relatie tot Fongers. Dat lijkt ook eerder op een extern bedrijf die de revisie heeft uitgevoerd.

Leuke vraag Jorick,
Ik weet het nog niet. Er zit nog veel werk aan deze fiets Het zal wel een herfst tochtje worden!
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

IK zag nog wat fotos terug van richtwerk aan deze fiets. Ik plaats ze bij deze. Het frame was lichtelijk opgereden.
Ik heb daar lang geledeneen klem voor gemaakt waarmee je zo`n buis weer recht kan krijgen.
Ook bij deze fiets maar weer eens van de plank gehaald.
P1020038.jpg
P1020040.jpg
En nog een foto van de klemkoppeling in het remsysteem
Bijlagen
P1010927.jpg
Durabo88
Berichten: 2585
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

"Echt een vaksnuiter" zou bij wijlen mijn vader hebben gezegd.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 670
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Heel fraai. Wel een complete metamorfose in vergelijking met de conditie 'as found'. Tegelijk zie je nu weer voluit de klasse die dit model had (CCG/1e soort B is overigens altijd de minst verkochte soort van Fongers geweest; net geen zeldzame 1e soort A en toch sjieker dan de meer algemene 1e soort C).
Wat altijd opvalt bij de dunne spatbordstangen van Fongers is dat ze wat doorbuigen door het aandraaien van de asmoeren.
Benieuwd naar het eindresultaat!

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Het viel mij ook op, die spatbordstangen.
Met een hoger koolstofgehalte zou het wel beter in vorm blijven vermoedelijk.
Ik heb ze nu terug gebogen.
Het wordt wel weer een mooie fiets. zo goed mogelijk kloppend maar de sfeer van een 113 jaar oude fiets behouden is en blijft een lastig ding.
Zeker als er in de loop der jaren aan geschilderd is en dingen zijn vervangen voor minder spul.
Ik zie aan mijn HZ70 dat gebruik wel weer gebruikssporen met zich mee brengen wat ten goede komt aan het uiterlijk.
Bij deze CCG uit 1911 zal ik wel nog wat proberen te verouderen en verdonkeren. Een beetje smoezelig maken zonder dat het gaat storen.
Oud en toch met respect behandeld vind ik de mooiste uitstraling. Daar horen een beetje weg gepoetste biezen bij en wat rustige stabiele donkere roest.
Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Kleine update nog.
Vandaag het zadel opgebouwd. Ik had het al eerder een eind de goede kant op gebogen.
De horizontale stangen kwamen van een Brooks herenzadel met verchroomde stangen.
Verder heb ik diverse onderdelen gestraald op m`n werk. Die neuskrul krijg je op die manier goed ontlakt.
Zadelonderdelen zijn vaak slecht te ontlakken door de ingewikkelde vormen.

Dit is het voorlopige resultaat na vernikkelen en opbouwen .
P1020290.jpg
P1020291.jpg
Mogelijk buig ik het voorste gedeelte nog wat scherper zodat de ronding bij de strop wat meer er uit springt.
Wat me opvalt is dat het originele zadel een wat grotere lederen neus gedeelte heeft. Dat zit er niet in en is eigenlijk ook niet zo fraai.
Foto beeldbank Groningen militair rijwiel
Foto beeldbank Groningen militair rijwiel
Het zadel zit erg goed maar het is ook hard en stijf van leer. Het heeft de nodige regen mee gemaakt en is ook het logo verloren door verwering.
Voorlopig gaan we het er mee doen. Mogelijk maak ik nog een nieuw dek met een fris logo.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 982
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door JasperA »

Of je laat de fiets van september tot mei buiten staan zodat deze qua regenval en verwering op het zadel begint te lijken… ;)

Wel fraai om een CCG van het juiste zadel te voorzien!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie