JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Woldman
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Woldman »

Ja, erg leuk al die tips.
disraeligears.co.uk had ik inmiddels gevonden toen ik me ging verdiepen in Campagnolo voor mijn Stephi Sport.
De andere kende ik nog niet. Dank voor het delen.

Jan
Durabo88
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Durabo88 »

Allemaal waardevolle info. Bij de Simplex Tour de France derailleur zijn er verschillende uitgaven. Het meeste wat ik tegen kom is een 4 vits. Het staat gewoon in de kooi van de derailleur geslagen.
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Cyclissimo »

Van de tour de france derailleur zijn er inderdaad best veel versies. Helemaal aluminium, half aluminium, staal verchroomd, staal gegalvaniseerd... en dan ook nog met le simplex of juy simplex ingeslagen (al naar gelang de leeftijd). En inderdaad ook nog verschillende versies voor het aantal versnellingen (al zie je daar verder uiterlijk niet echt iets aan, maar dat zit waarschijnlijk alleen in de breedte van de kooi.) Zou een leuke topic zijn :D
Als je er nog steeds een zoekt: stuur maar een PB. Ik heb er best wat liggen...
Durabo88
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Durabo88 »

Als ik het goed heb hebben de 3, 4 en 5 speed een periode langs elkaar bestaan. Hoe lang die periode precies is weet ik niet, omdat ik pas na die periode ben geboren en mij er niet tot in detail in heb verdiept. Wel ben ik nog eens in het vak een vintage Franse fiets uit de jaren 70 tegengekomen met een drie pion en een Huret schakelsysteem. Inderdaad met de brede ketting. Het maakt overigens een enorme klap als je van versnelling wisselt, KLAK!
Over derailleurs kun je heel wat topics schrijven en er is dat prachtige boek van Berto wat nu ook voor 80 euro op Marktplaats staat. Mijn exemplaar blijft achter slot en grendel. Wat ik wel jammer vind is dat bij dat boek en veel sites over derailleurs, weinig vermeldt staat over fabrikanten van de kettingwielen voor en achter, terwijl dat allemaal samenwerkt. Vroeger waren daar allemaal verschillende fabrikanten in, totdat in navolging van de eerste groep van Campagnolo (dat moet ergens in de jaren 50/60 zijn geweest) het hele schakelsetje en andere draaiende delen steeds vaker bij één fabrikant werden gemaakt.
In Nederland zie je overigens meestal 1x4, 2x4, 1x5 of 2x5 en soms dan die 1x3. In Frankrijk en bergachtige landen wat vaker triple voorbladen. Naar mate de jaren vorderden werden ook de ratios steeds breder en moest er bij de achterderailleur zelfs een langere kooi aan te pas komen om de lange ketting nog op spanning te kunnen houden. Ik sla even een heel stuk over, maar we zitten inmiddels al op 12 speed met een flinterdunne ketting en zelfs het grootste tandwiel achter is vaak groter dan de remschijf (zie moderne MTB's).
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 671
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door marco verbaant »

de Simplex L.Juy 543 is het bewijs dat 3,4 en 5 vit naast elkaar heeft bestaan. Zie het schuifje achter op de derailleur, Mijn jeugd-Peugeotje in 1968 had een 3-vit die naast een simpele ééntandige derailleurkooi ook een gewone 1/2 x 1/8 ketting had...
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 671
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door marco verbaant »

Er is zelfs als 13 vits, o.a. Rotor en Campagnolo :D
Durabo88
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Durabo88 »

De Simplex 543 is mij welbekend. Deze zit op één van mijn Joco fietsen. Bijzonder stukje techniek, alleen moeilijk goed af te stellen.
viewtopic.php?t=3123&start=20
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Cyclissimo »

Pfoe.. 80 euro alweer voor dat boek? In mijn herinnering heb ik 20-25 euro betaald. Zeker niet meer nieuw te krijgen? Dan lopen de prijzen aardig op...

Dit lijkt mij de geschikte derailleur voor deze fiets. Met juy simplex ingeslagen, net als in de achterpat. Alleen dan zonder haak uiteraard ;)
Bijlagen
20240518_102006.jpg
20240518_102006.jpg (265.25 KiB) 164 keer bekeken
20240518_102000.jpg
20240518_102000.jpg (248.12 KiB) 164 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Durabo88 »

Prima derailleur met patina.
Staat er ook nog ergens bijvoorbeeld 4 vits ingeslagen?
Succes!
Sportief fietsend!
Plaats reactie