Mijn laatste aankoop heeft behoorlijk aandacht nodig. En heb veelvuldig hier (en elders) gelezen dat owatrol (op lijnoliebasis) dé oplossing zou zijn. Hoe gebruik ik dat meest optimaal?
Moet ik eerst het losse overbodige roest verwijderen (met een taalborstel).
En daarna even met een sopje de fiets wassen, drogen en dan met owatrol (met een kwastje) behandelen?
Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen...
Bijlagen
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Daar zit je aardig goed mee voor die nogal roestige fiets. Op de zwarte moffellak beter niet borstelen is oud spul slecht voor je longen en de fiets wordt dan minder mooi. Sowieso handig stofkapje te gebruiken. Als de fiets weer gebruikt moet kunnen worden moet je ook sowieso de lagers uiteen nemen ten minste ik ga ervan uit dat deze al jaren stilstaat. Dus trapas, wiellagers, balhoofd lagers, uiteen nemen, schoon maken en met nieuw vet weer monteren. Verder zit je aardig goed wat gebruik van owatrol betreft. Gaat wel ietsje glimmen, maar beschermt tegen verdere roest. Ik ga er hierbij even vanuit dat dit gewoon een leuke oude huis tuin en keuken fiets is en niet een heel bijzondere Fongers uit 1903 of zo. Edit gezien dat het Gazelle is aan het hertjes tandwiel. Succes!
Dank voor je reactie, Freek. Goed te lezen dat ik op het goede spoor zit. Nee, zo oud is dee niet, maar toch wel van 1949/1950 volgens "het boekje" Wil hem zo opknappen dat hij weer rijdbaar is, maar niet al teveel demonteren.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Wil je hem niet kapottrappen tijdens het rijden, dan moeten op zijn minst de lagertjes uit elkaar, schoongemaakt, gesmeerd en eventueel nieuwe balletjes in gedaan worden. Succes met dit leuke project!
Vooral opletten niet te veel erop te doen. Wat owatrol inwrijven met een doek, even in laten trekken en het overtollige weer afnemen met een schone doek. Let wel dat de roestbescherming erg beperkt is. Als je ermee door weer en wind gaat fietsen, helemaal door de pekel, dan zit er zo weer roest op.
Lagers moeten inderdaad allemaal uit elkaar, om opnieuw te vetten en kogels te vervangen, inclusief pedalen, naven etc. Dat oude vet zal inmiddels helemaal uitgedroogd zijn, en zonder vet gaan de lagers zeer snel kapot.
Ik heb een oude brommer een tijd geleden in de owatrol gezet. Op een aantal plekken was het plaatstaal volledig geroest. Dit heb ik eerst met een schuurspons met wat water afgedaan om het ruwe spul eraf te halen. Klinkt extreem, is extreem, maar in deze situatie gerechtvaardigd. De rest schoongemaakt en ontvet. Vervolgens de owatrol met een doek overal redelijk dun opgeveegd. Teveel zorgt voor verkleuring.
Let erop dat het zo'n twee weken duurt voor het uithard. En dat de in owatrol gedrenkte doeken blijkbaar vlambaar zijn als je er een prop van maakt. Dus hang ze uit te drogen na gebruik. Ook wil je geen owatrol op schroefdraad krijgen, dat krijg je naar verluid niet meer los nadat het uithard.