In een eerder bericht liet ik een foto zien van het wiel dat ik van een aluminium velg gespaakt had. Ik dacht dat het een velg voor een omafiets was, 28 x 1 1/2, of voor een band van 35-640, laar nu blijkt de velg groter en smaller te zijn.
Als ik in de bandenmaattabel kijk zou een band van 37-642 hier wel op kunnen passen.
Gelukkig heb ik al een velg gevonden van de juiste maat en kan ik een nieuw wiel spaken met dezelfde naaf en kortere spaken.
Wie weet in welke fietsen deze incourante velgmaat voor band 37-642 gebruikt werd?
En wie heeft interesse in deze velg? De velg heeft wel een klein reparatieplekje met epoxyhars. Hier zat een corrosieputje in dat ik opgevuld heb. Ik kan daar wel een detailfoto van plaatsen.
Groeten,
Fred
Aluminium Lepper velg 37-642
-
-
Re: Aluminium Lepper velg 37-642
Ik bedoel bij de gewenste bandmaat natuurlijk 40-635 

-
Ik zie net een draadje over deze velg/bandenmaat op dit forum van hugoklomp van 10 juli 2018.
Hij was op zoek naar banden en heeft ze ook gevonden. Maar mijn vraag over de velg blijft staan
Hij was op zoek naar banden en heeft ze ook gevonden. Maar mijn vraag over de velg blijft staan
Volgens de folders kwamen 28 x 1 3/8" (37-642) wielen al voor de oorlog bij de eerste sportfietsen van een aantal merken voor (een concreet voorbeeld heb ik niet paraat) maar "in de praktijk", dus bij wat je nog onder de bewaard gebleven fietsen tegenkomt, zijn er maar twee modellen met deze wielmaat: de Gazelle "L" (later "Licht" genaamd) en de Phoenix "Semi-Sport". Dan gaat het meestal om naoorlogse exemplaren. En deze aluminiumvelg oogt ook wel erg naoorlogs.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
-
Ja, de vooroorlogse Gazelle type L had zover ik weet stalen verchroomde velgen met zwarte middenstreep.
Wel inderdaad van de maat 642 mm.
Wel inderdaad van de maat 642 mm.