Halfords Sport (waarschuwing: restomod-inhoud)
Halfords Sport (waarschuwing: restomod-inhoud)
Halfords is niet het meest tot de verbeelding sprekende fietsenmerk.
Toch zijn er een paar bij mij op zolder terechtgekomen. Ze waren namelijk zó goedkoop dat ze als onderdelendonoren wel weer de moeite waren.
Zo ook deze. Verschillende onderdelen zijn in de loop der jaren op andere fietsen terechtgekomen en het frame hing al zeker een jaar of tien op zolder. Een frame in je eigen maat waar weinig anders aan mankeert dan dat het goedkoop was gooi je immers niet zomaar weg. Wie weet komt het nog eens van pas.
Afgelopen week zocht ik een frame met voldoende ruimte voor 650 x 42B-wielen. En toen kwam ik dit frame weer tegen.
Zoals ooit gekocht:
Het frame komt vermoedelijk uit de Superia-fabriek, getuige de "Guaranteed built with R.C. frame tubes"-sticker:
De 42mm-banden passen er best netjes in:
Komende week wil ik hem verder opbouwen. Tot nu toe heb ik de 650B/27.5"-hype genegeerd, maar nu ik zo'n setje wielen heb wil ik het wonder zelf ook wel eens ervaren.
Is iemand van jullie toevallig bekend met het fietsenbeleid van Halfords in de jaren '70 en '80? Hadden ze vaste leveranciers? Had de Nederlandse tak een eigen inkoop?
Alle informatie is welkom.
Toch zijn er een paar bij mij op zolder terechtgekomen. Ze waren namelijk zó goedkoop dat ze als onderdelendonoren wel weer de moeite waren.
Zo ook deze. Verschillende onderdelen zijn in de loop der jaren op andere fietsen terechtgekomen en het frame hing al zeker een jaar of tien op zolder. Een frame in je eigen maat waar weinig anders aan mankeert dan dat het goedkoop was gooi je immers niet zomaar weg. Wie weet komt het nog eens van pas.
Afgelopen week zocht ik een frame met voldoende ruimte voor 650 x 42B-wielen. En toen kwam ik dit frame weer tegen.
Zoals ooit gekocht:
Het frame komt vermoedelijk uit de Superia-fabriek, getuige de "Guaranteed built with R.C. frame tubes"-sticker:
De 42mm-banden passen er best netjes in:
Komende week wil ik hem verder opbouwen. Tot nu toe heb ik de 650B/27.5"-hype genegeerd, maar nu ik zo'n setje wielen heb wil ik het wonder zelf ook wel eens ervaren.
Is iemand van jullie toevallig bekend met het fietsenbeleid van Halfords in de jaren '70 en '80? Hadden ze vaste leveranciers? Had de Nederlandse tak een eigen inkoop?
Alle informatie is welkom.
Re: Halfords Sport (waarschuwing: restomod-inhoud)
Ik word wel vrolijk van iets anders maken van een oude fiets, die toch geen verzamelwaarde heeft. Nu met de brede banden en kleinere velgen, wat worden de remmen? Weinmann 1020 of 1080? Heb ik eventueel nog wel liggen.
Sportief fietsend!
Dank je voor het aanbod, maar ik heb nog een setje MAFAC "RAID"-remmen liggen, speciaal voor een dergelijk geval. Die lijken wel te passen.
En tja, over "geen verzamelwaarde" lopen de meningen nogal uiteen, heb ik gemerkt. Daarmee liggen dit soort projecten soms wat gevoelig. Maar met deze Halfords zit ik wel aan de veilige kant, denk ik.
Overigens hebben racefietsen van Halfords wel enige cult-waarde. Wie herinnert zich niet de fraai gepoetste exemplaren in deze video-clip?
https://youtu.be/6WHWbqGoCSw?si=Y_BaA7Cch8fouwtw
Doet me er trouwens aan denken dat er ook wel een bel op moet.
En tja, over "geen verzamelwaarde" lopen de meningen nogal uiteen, heb ik gemerkt. Daarmee liggen dit soort projecten soms wat gevoelig. Maar met deze Halfords zit ik wel aan de veilige kant, denk ik.
Overigens hebben racefietsen van Halfords wel enige cult-waarde. Wie herinnert zich niet de fraai gepoetste exemplaren in deze video-clip?
https://youtu.be/6WHWbqGoCSw?si=Y_BaA7Cch8fouwtw
Doet me er trouwens aan denken dat er ook wel een bel op moet.
Geinig. Ik had de clip van dit nummer nog nooit bekeken. Inderdaad daar staan ze te shinen!
Sportief fietsend!
MAFAC "RAID", met meer dan voldoende ruimte voor spatbordjes:
Crankset wordt een Stronglight 99 bis triple. Weliswaar met Franse draad, maar ik vond gelukkig nog een nette set passende Lyotard Faucheux-pedalen:
Crankset wordt een Stronglight 99 bis triple. Weliswaar met Franse draad, maar ik vond gelukkig nog een nette set passende Lyotard Faucheux-pedalen:
- marco verbaant
Een kunstwerkje in wording! Hopelijk veel fietsplezier straks. En zolang je de fiets niet spuit, doe je toch niets onomkeerbaars? Even om de puristen gerust te stellen.
Sportief fietsend!
Dit frame wordt in ieder geval met mooie onderdelen aangekleed. Schitterende pedalen.
Wordt dit een hippe gravel bike?
Ik vind het geweldig om met al die oude onderdelen precies te maken wat je leuk vind. En daar zou het merk van het frame eigenlijk niet bij uit hoeven maken. Als je maar blij wordt van wat je hebt gebouwd.
Wordt dit een hippe gravel bike?
Ik vind het geweldig om met al die oude onderdelen precies te maken wat je leuk vind. En daar zou het merk van het frame eigenlijk niet bij uit hoeven maken. Als je maar blij wordt van wat je hebt gebouwd.
Ben erg benieuwd naar het eindproduct!
Ik ben ook benieuwd. Bij mij volgt nog een Joco Ronde van Nederland, waarvan ik alleen een frame, balhoofdstel en voorvork heb, dus ga ik ook spelen met tijdcorrecte onderdelen. Het wordt wel wat zo...
Sportief fietsend!