Levrier 1950's
Levrier 1950's
Vorige week heb ik toch deze fiets opgehaald. Ik vond het eigenlijk te ver rijden. Maar toen na een maand de advertentie er nog op stond en ik toch al richting Groningen moest ben ik toch gezwicht. Het gaat om een "levrier" herenfiets met een hybride versnellingstrein. De SA naaf heeft er drie, waar vervolgens een cluster van nog eens drie Tandwielen opgeschroefd zit. De meningen zijn verder verdeeld over het praktisch nut van deze opzet.
Ik kan weinig vinden over de producent behalve dat het waarschijnlijk een Belgisch merk is dat tussen 1951-52 fietsen heeft gemaakt. De cluster zou een klaar, af te nemen product zijn wat zo op de naaf kon worden geschroefd. Ik verwacht dat het merk alleen construeerde en frames en onderdelen af nam bij andere bedrijven. (https://www.classiclightweights.co.uk/c ... eur-gears/).
Het werk zit hem nu vooral in het schoonmaken en wat onderdelen zoeken. Zo mis ik jammer genoeg de crank, de andere kant is er wel bij. Een heel dun armpje waar de merknaam ook nog eens ingestempeld is. Een zadelstrop, bandjes, dynamo, etc.
Ik kan weinig vinden over de producent behalve dat het waarschijnlijk een Belgisch merk is dat tussen 1951-52 fietsen heeft gemaakt. De cluster zou een klaar, af te nemen product zijn wat zo op de naaf kon worden geschroefd. Ik verwacht dat het merk alleen construeerde en frames en onderdelen af nam bij andere bedrijven. (https://www.classiclightweights.co.uk/c ... eur-gears/).
Het werk zit hem nu vooral in het schoonmaken en wat onderdelen zoeken. Zo mis ik jammer genoeg de crank, de andere kant is er wel bij. Een heel dun armpje waar de merknaam ook nog eens ingestempeld is. Een zadelstrop, bandjes, dynamo, etc.
Re: Levrier 1950's
wat een super interessante constructie!
9 versnellingen dus?
Welke jaartallen staan er op de beide SA-naven?
Die crank kun je wellicht met slijpen en desnoods wat oplassen wel maken uit een mooie vette crank van de juiste lengte. De inslag van het merk heb je dan niet, wel het model.
succes!
Maarten
9 versnellingen dus?
Welke jaartallen staan er op de beide SA-naven?
Die crank kun je wellicht met slijpen en desnoods wat oplassen wel maken uit een mooie vette crank van de juiste lengte. De inslag van het merk heb je dan niet, wel het model.
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Levrier 1950's
Die constructie was eigenlijk ook de reden dat ik hem heb opgehaald. In totaal 9 versnellingen inderdaad. Of iig, ik heb de naaf nog niet nagelopen maar het voelt allemaal redelijk. De cluster heel speling en moet er dus sowieso al af. Hoe en wat zal ik nog moeten zien.maartenB schreef: ↑16 mei 2024, 10.15 wat een super interessante constructie!
Welke jaartallen staan er op de beide SA-naven?
Die crank kun je wellicht met slijpen en desnoods wat oplassen wel maken uit een mooie vette crank van de juiste lengte. De inslag van het merk heb je dan niet, wel het model.
Achternaaf is van 1950, voornaaf niet gecontroleerd. Maar zal weinig verschillen.
Ik ga voor de crank eerst een passende vervanging zoeken. Het namaken staat voor de toekomst op m'n lijstje.
-
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Levrier 1950's
Brompton doet het tegenwoordig met 3 x 4!.
Het nut zit vooral in het feit dat je met een geschikte tandwielkeuze de enorme sprongen in de 3 versnellingsnaaf kunt halveren of in dit geval in drieen doen. Als 2 te licht en 3 te zwaar is heb je opeens verzetten daar tussen in (en een iets groter totaal bereik)
Maar je hebt ook alle elende van een derailleur en de wrijving van een naafversnelling als je wil argumenteren
/Marten
Re: Levrier 1950's
Ja dat inderdaad. Keuzes he. De webpagina die ik heb bijgevoegd heeft het er ook over. Er staat vgm ook iets over de voordelen van inbouwbreedte en omdat de cluster kleiner is heb je minder 'parapluwerking'm-gineering schreef: ↑16 mei 2024, 12.20
Maar je hebt ook alle elende van een derailleur en de wrijving van een naafversnelling als je wil argumenteren
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Levrier 1950's
Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
Dirk
Dirk
Re: Levrier 1950's
Het is gezichtsbedrog. Totale lengte 190mm, en 165mm afstand tussen het middenvan de trapas en pedaalschroefdraad. Mocht iemand trouwens zoiets hebben houd ik me aanbevolen. Zou er iemand nog Aanraders hebben voor banden? Velg heeft een diameter van ongeveer 584mm en de velg is 22mm breed, 7mm hoge rand. Heb 40mm ruimte tussen het frame.Bandenplakker schreef: ↑16 mei 2024, 13.57 Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
-
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Levrier 1950's
wvdaan schreef: ↑16 mei 2024, 19.17Het is gezichtsbedrog. Totale lengte 190mm, en 165mm afstand tussen het middenvan de trapas en pedaalschroefdraad.Bandenplakker schreef: ↑16 mei 2024, 13.57 Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
Mocht iemand trouwens zoiets hebben houd ik me aanbevolen. Zou er iemand nog Aanraders hebben voor banden? Velg heeft een diameter van ongeveer 584mmhart-hart is de enige relevante maat als je het over cranklengte hebtdat is dus 650B of 27,5" in newspeak,
/Marten
Re: Levrier 1950's
Leuk dat de fiets bij je terecht is gekomen. Ik vraag me wel af welke maat banden er op horen, want er lijkt veel ruimte voor brede banden te zijn.
Sportief fietsend!
Re: Levrier 1950's
Aha. Ik kon 27.5" banden wel vinden maar vooral met noppen. Wellicht dat 650b wat leuks oplevert