SA-stuurversteller 'ondersteboven'
-
SA-stuurversteller 'ondersteboven'
'Collega's'
De SA-stuurversteller is in het verleden een periode 'ondersteboven' geweest, dat wil zeggen dat de tekst -als deze bOven het stuur gemonteerd wordt- ondersteboven staat.
Zijn er folders bekend waar deze versteller Onder het stuur is afgebeeld, zoals de bedoeling lijkt?
Of is er een van de leden die deze versie onder het stuur monteert?
Ik ben benieuwd!
Dirk
De SA-stuurversteller is in het verleden een periode 'ondersteboven' geweest, dat wil zeggen dat de tekst -als deze bOven het stuur gemonteerd wordt- ondersteboven staat.
Zijn er folders bekend waar deze versteller Onder het stuur is afgebeeld, zoals de bedoeling lijkt?
Ik ben benieuwd!
Dirk
-
Re: SA-stuurversteller 'ondersteboven'
Is typisch bedoeld voor montage op een racebocht, maar daar bleef het uiteraard niet bijBandenplakker schreef: ↑6 nov 2020, 10.58 'Collega's'
Ik ben benieuwd!
Dirk
http://www.sturmey-archerheritage.com/i ... 1317.1.jpg
http://www.sturmey-archerheritage.com/i ... ail&id=639
/Marten
-
Goedemiddag,
Hier een vraag over de monatge van de S.A. stuurversteller.
HOE EN WAAR moet deze stuurversteller nu eigenlijk gemonteerd worden?
Tot op heden had ik alleen ervaring met de ets nieuwere verstellers< rechts bovenop het stuur.
Maar deze is ouder en dus zo'n onderste boven ding....
Hoe zou deze eigenlijkop deze fiets horen.
Het betreft verder een Gazelle kruisframe uit 1956.
Het is wel de originele, gezien het model en bouwjaar.
Toen ik de fiets binnen kreeg zat de versteller dus gewoon aan de rechterkant, bovenop, op de kop gemonteerd.
Heb hem maar ff aan de linkerkant, onder gemonteerd. Zie foto bijlage. Weet niet of dit wel zo hoort.
Hoe heurt dit eigenlijk??
Alvast bedankt,
Hier een vraag over de monatge van de S.A. stuurversteller.
HOE EN WAAR moet deze stuurversteller nu eigenlijk gemonteerd worden?
Tot op heden had ik alleen ervaring met de ets nieuwere verstellers< rechts bovenop het stuur.
Maar deze is ouder en dus zo'n onderste boven ding....
Hoe zou deze eigenlijkop deze fiets horen.
Het betreft verder een Gazelle kruisframe uit 1956.
Het is wel de originele, gezien het model en bouwjaar.
Toen ik de fiets binnen kreeg zat de versteller dus gewoon aan de rechterkant, bovenop, op de kop gemonteerd.
Heb hem maar ff aan de linkerkant, onder gemonteerd. Zie foto bijlage. Weet niet of dit wel zo hoort.
Hoe heurt dit eigenlijk??
Alvast bedankt,
- Bijlagen
-
- 20240603_090558.jpg (166.03 KiB) 2273 keer bekeken
-
- 20240603_090527.jpg (129.2 KiB) 2273 keer bekeken
-
Op alle fietsen die ik heb gezien met zo'n shifter met 'ondersteboven'-plaatje zat de shifter gewoon rechtsboven op het stuur. Als er een 'luikje' in zit staan de letters L - N - H ook zo dat je ze in die positie kunt lezen. Zie:
Ik ben trouwens van plan om mijn FW 4sp om te bouwen naar een 5sp, en daarvoor heb je een tweede shifter nodig. Ik overweeg om deze tweede shifter rechts aan de binnenkant te monteren, zoals hier: https://www.bikeforums.net/classic-vint ... et-up.html.
Dus ik ben wel geïntrigeerd door jouw positie aan de binnenkant, schakelt dat een beetje natuurlijk? Of wring je je hand/duim in allerlei bochten?
Ik ben trouwens van plan om mijn FW 4sp om te bouwen naar een 5sp, en daarvoor heb je een tweede shifter nodig. Ik overweeg om deze tweede shifter rechts aan de binnenkant te monteren, zoals hier: https://www.bikeforums.net/classic-vint ... et-up.html.
Dus ik ben wel geïntrigeerd door jouw positie aan de binnenkant, schakelt dat een beetje natuurlijk? Of wring je je hand/duim in allerlei bochten?
Sturmey Archer is natuurlijk een Engels product.
In rechts gestuurde auto’s schakelt men ook met links. Ben zelf wel eens op zoek geweest in het deurvak rijdend in een rechtsgestuurde auto naar de pook.
Heb er onlangs eentje met een venstertje met daarin de H N L leesbaar links gemonteerd. (Ben ook linkshandig)
Maar kwam lelijk in de knoop met de bel met schakelen. Even terug mijn schuur leerde dat een Engelse bel dan weer rechts bediend is!
Zou dit het mysterie zijn?
In rechts gestuurde auto’s schakelt men ook met links. Ben zelf wel eens op zoek geweest in het deurvak rijdend in een rechtsgestuurde auto naar de pook.
Heb er onlangs eentje met een venstertje met daarin de H N L leesbaar links gemonteerd. (Ben ook linkshandig)
Maar kwam lelijk in de knoop met de bel met schakelen. Even terug mijn schuur leerde dat een Engelse bel dan weer rechts bediend is!
Zou dit het mysterie zijn?
-
Dat zou kunnen. Maar in de Engelse Raleighcatalogus begin 1950 staat de fiets dan wel weer afgebeeld met de shifter rechts.
Hoe kreeg u de shifter op een logische manier links gemonteerd met de letters in het venstertje "goed om"? Dat zie ik even niet voor me.
Wel zonder bel overigens. 
Hoe kreeg u de shifter op een logische manier links gemonteerd met de letters in het venstertje "goed om"? Dat zie ik even niet voor me.
Nee dat klopt ook niet wat ik schreef.
De Tekst op de shifter staat nu goed om maar in het venster dan op zijn kop.
De shifter dichter bij het handvat en de bel wat verder weg zoals hierboven staat is inderdaad een betere oplossing voor mij als linksepoot.
Maar het blijft een raar iets. Overigens hebben de moderne zwarte de tekst wel zo staan dat deze rechts gemonteerd leesbaar zijn.
De Tekst op de shifter staat nu goed om maar in het venster dan op zijn kop.
De shifter dichter bij het handvat en de bel wat verder weg zoals hierboven staat is inderdaad een betere oplossing voor mij als linksepoot.
Maar het blijft een raar iets. Overigens hebben de moderne zwarte de tekst wel zo staan dat deze rechts gemonteerd leesbaar zijn.
- Bijlagen
-
- IMG_2080.jpeg (500.07 KiB) 2175 keer bekeken
-
Lijkt me inderdaad misschien wel natuurlijker dan rechtsboven, om zo te schakelen. Zeker ook vanwege de bocht van het stuur.
En: zo te zien een fraaie Locomotief!
Zo te zien ook een bel voor linkshandigen!
Sportief fietsend!
Ja dat heb je goed gezien. Wat begon als een onderdelen donor begint een heel aardig parallel frame fietsje te worden.Yancomotief92 schreef: ↑4 jun 2024, 20.07 Lijkt me inderdaad misschien wel natuurlijker dan rechtsboven, om zo te schakelen. Zeker ook vanwege de bocht van het stuur.
Binnenkort in dit theater meer hierover. Groeten Martijn.