Cyclissimo schreef: ↑24 mar 2024, 21.10
Als je de veertjes uit de snelspanners haalt en je assen niet uit de patten steken past het wel, in mijn ervaring. Maar mooi is anders, of beter: vleugelmoeren
Ja... kom dat bij achterwielen regelmatig tegen, die in dunne patten hebben gezeten met een derailleur met "on-line" derailleurhanger....
Dat was, lijkt me, ook goedkoper dan bij het derailleurmerk (Huret, Simplex of Campagnolo) horende patten en een afneembaar oog is altijd te vervangen.
Durabo88 schreef: ↑23 mar 2024, 23.52
Vandaag aan de rode RIH gewerkt en daar de voorvorkpatten wel iets uitgevijld. Dit had weinig zin, want de patten zijn te dun voor wielen met snelspanassen. Weer wat geleerd. Volgens mij heb ik nog een wielset met FB naven met vaste as. Die binnenkort maar eens passen.
Als je de veertjes uit de snelspanners haalt en je assen niet uit de patten steken past het wel, in mijn ervaring. Maar mooi is anders, of beter: vleugelmoeren
Die veertrjes zijn alleen belangrijk bij gehaast wielensteken. Anders kun je ze gerust weglaten
Onlangs constateerde ik dat het frame en misschien ook de vork wel een beetje nagericht kunnen worden. Dit wil ik wel doen voordat de fiets naar de spuiter gaat. De fiets heb ik wat jaren terug via dit forum mogen overnemen, waarvoor ik nog altijd dankbaar ben. Soms blijven projecten wat lang liggen, zeker wanneer er een nieuwe laklaag op frame en vork moeten worden aangebracht. Meestal laat ik zoveel mogelijk van de tijdsgetrouwe onderdelen die al op de fiets zaten ook bij de restauratie zitten. Toch wil ik hier vaker een concessie in maken en dat heeft betrekking tot het verzet van de fiets. Vaak fietsen oldtimer sportfietsen te zwaar, omdat men vroeger liever op brute kracht in plaats van cadans fietste. Sinds Lance Amstrong is dit uitgangspunt wel veranderd. En dan heb ik het niet over het latere dopinggebruik!
Alle voorbereidingen zijn getroffen en nu afwachten tot het frame mooi gespoten is en van transfers is voorzien. Het wordt een mooie donkerblauwe kleur, omdat ik eerder een Joco in die kleur had en tot mijn spijt (achteraf) heb verkocht (ik had het geduld niet meer om te wachten op de eerste generatie parallellogram Simplex derailleur en metalen voorderailleur). De oorspronkelijke kleur die ik onder het balhoofdplaatje aantrof was een verloop van goud in het midden naar zwarte uiteinden. Daarna is hij rood gespoten en nu wordt het dus blauw met witte biesjes. Ja die biesjes, dat moet ik weer opnieuw gaan oefenen. Het Beugler biezentrekkertje kan weer onder het stof vandaan worden gehaald, maar ik moet nog wel even witte pinstriping-verf halen.
Voor de afmontage heb ik denk ik inmiddels wel alles in huis. Dus dat is een zorg minder.
Het eindresultaat zal ik zeker hier plaatsen, maar hoe lang dat nog gaat duren weet ik niet. Nadat de biezen zijn gezet moet ik nog wat klusjes aan de onderdelen doen. Zo moet ik bijvoorbeeld een prettig verzet om mee te fietsen gaan uitzoeken. Een tijdje terug kocht ik wat setjes aluminium kettingbladen en ik wil eens kijken hoe dat staat. In elk geval zal het prettiger schakelen, vooral van klein naar groot, want aluminium is wat ruwer en chroom erg glad.