nieuw hier!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
judith#

nieuw hier!

Bericht door judith# »

hallo! mijn naam is judith,
ik heb al een jaar of 15 een Husqvarna damesfiets uit de jaren '40 (?) in de schuur staan.
ik ging destijds een supermooie oude buitendeur kopen bij een oudespullenhandel en vond de deur eigenlijk te duur.
korting wilden ze me niet geven, maar toen ik vroeg of ik dan die fiets erbij kon krijgen, was de koop gesloten.
ik ging die fiets 'ooit' opknappen, dacht ik.
in tussentijd fietste ik er op als stadsfiets. hij deed het nog prima, maar hij fietst beroerd.

op mijn zestiende kocht ik in Friesland, waar ik toen woonde, een Fongers. een schitterende, maar zeer zware, zwarte fiets met prachtige verlichting. zodra ik in Deventer ging wonen, werd deze gestolen. ik voel het nog steeds, als ik een Fongers zie.

naast de Husqvarna heb ik een jaren '60 (?) Gazelle damesfiets staan. een superlicht fietsende eenvoudige heerlijke fiets.
erg achterstallig in onderhoud en met een lelijk nieuw zadel.
helaas ietsje te klein voor mij, maar deze gebruik ik nog wel eens en ik verbaas me er dan over dat mensen vinden dat het een oud barrel is: het is de fijnst fietsende fiets die ik ooit gehad heb en er zit niks teveel aan! dus die verdient het ook om nog opgeknapt te worden.

dit klinkt vast allemaal veelbelovend op zo'n forum, maar dan nu dit:
ik houd van oude fietsen (en auto's), maar niet van het fietsen zelf en ik kan volstrekt niet klussen/sleutelen aan een fiets (of auto...).

maar nu heb ik me voorgenomen te leren klussen/sleutelen aan fietsen en mijn achterbuurman (die gouden handen heeft qua oldtimer motoren en auto's) gaat mij erbij helpen.
ik hoop de beide fietsen weer in mooie en gezonde staat te krijgen en erop fietsen hoeft dan ook nog steeds niet beslist als het niet echt moet ;- )

bij dit bericht als test 1 foto van de Husqvarna.
als dat goed gaat zal ik ook wat andere foto's plaatsen.

ik hoop te kunnen leren en meekijken met jullie mooie fietsen en fietsprojecten! ik heb al een poosje met veel plezier rondgesnuffeld in de diverse topics.
hartelijke groet,

judith

IMG_20240617_135912.jpg
IMG_20240617_135912.jpg (50.09 KiB) 3268 keer bekeken
Laatst gewijzigd door judith# op 21 jun 2024, 00.04, 2 keer totaal gewijzigd.
okay then :mrgreen:
judith#

Re: nieuw hier!

Bericht door judith# »

IMG_20240617_135607.jpg
IMG_20240617_135607.jpg (201.88 KiB) 3267 keer bekeken
IMG_20240617_135546.jpg
IMG_20240617_135546.jpg (428.35 KiB) 3267 keer bekeken
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Hoi Judith,

Wat een mooie fiets heb jij.

En welkom bij de club.👍
judith#

Bericht door judith# »

dank en dank!
ik hoop dat ie gaandeweg nog mooier wordt!
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Hallo Judith#,
Fascinerende Svenska cykel. Frame is nog wel op te frissen, maar dat stuur ...
Als je jouw fietsmerk in de zoekbalk intypt, vind je nog een door mij geposte kaart, maar ik neem aan dat je die al wel hebt gevonden.
Zondag 28 juli 2024 is er een OudeFiets-tocht vanuit Veessen, ongeveer 20 kilometer van Deventer - zie agenda. Als je de fiets daar mee naar toe neemt en er om 09:30 bent, kun je wat gewaar worden, ook als je niet mee fietst.

Groet,
Werner
non-fixie

Bericht door non-fixie »

judith# schreef: 21 jun 2024, 00.00 (...)
korting wilden ze me niet geven, maar toen ik vroeg of ik dan die fiets erbij kon krijgen, was de koop gesloten.
(...)
En zo doe je dat. :D

Welkom, Judith!
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Judith,

Leuke dames fiets ,is nog wel wat van te maken en het stuur kun je ook schuren zodat het een ijzerkleur krijgt en het frame met polish behandelen, zo laten kan natuurlijk ook
Veel fiets plezier,

groetjes Hans
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Judith,

Welkom op het forum!

Een suggestie nog: als je samen met je buurman aan de slag gaat, vraag hem dan of jij het werk mag doen terwijl hij over je schouder meekijkt en aanwijzingen geeft. Ikzelf leer zo het best, maar dat kan voor jou anders zijn.

Succes!

Dirk
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

En als je in deventer woont is de herfstrit een echte aanrader (zegt de organisator zelf…😁😁)
Dat is vanuit bussloo.
judith#

Bericht door judith# »

ha wat leuk dat jullie zo meedenken, dank!

@looptspaak: ik houd dus helemaal niet van fietsen als activiteit he… maar wie weet verandert dat als ik de fiets in orde heb en ik de kans krijg om al fietsend ook allemaal andere mooie fietsen te zien!
ik woon inmiddels in drenthe : )

@dirk: dank voor de tip! zo doen we het vwb de kleinere dingen inderdaad ook. soms ben ik echter niet sterk genoeg (vastgeroeste onderdelen) en moet ik even toekijken.

@hans: dank voor het advies! mijn buur heeft een apparaat waar we idd de ijzerkleur weer mee terug kunnen krijgen, dus dat komt goed. zelf heb ik met staalwol de dynamo, de bel en de lampen al heel mooi glanzend gekregen! dat geeft voldoening : )

@nonfixie: ik had al wel ook naar die fiets staan loeren… deze deal had ik niet eens van te voren durven bedenken : )

@werner: idd was ik meteen op het forum naar Husqvarna gaan zoeken en had ik jouw plaatje gezien!
ik vind het niet erg als het stuur niet perfect wordt.
ik overwoog nav diverse discussies hier, ook om hem gewoon glad te maken en het roestbruinachtige zo te laten. maar we vonden bij het demonteren de oude kleur (ossenbloedrood) en de buur heeft er wel vertrouwen in dat we die er weer mooi op zouden kunnen krijgen. en ja dan krijg ik daar zelf toch ook wel zin in!
ik woon inmiddels in drenthe, maar ik zal de agenda even goed bekijken!

ik zal in de rubriek toerfietsen een verslagje maken van het zweedse avontuur.
Plaats reactie