Fongers damestasje

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
jrietveld

Fongers damestasje

Bericht door jrietveld »

Vandaag een mooi zadeltasje kunnen overnemen; het is een damesmodel van naar schatting eind jaren 20/begin jaren 30. De naam Fongers staat op de flap tussen aanhalingstekens. Het tasje heeft in doorsnede een druppelachtige vorm, een uitvoering die ik nog niet eerder ben tegengekomen (Fongers heeft ten minste 10 verschillende tasjes gevoerd door de jaren heen). Het leer is nog in heel goede staat. Op het originele voorriempje staat 'patent' (Fongers maakte deze tasjes niet zelf, het is niet bekend bij wie ze ze betrokken, mogelijk Lepper) en op de zijstukken is het nummer Rd 344817 ingedrukt (betekenis?). De ophangriempjes zijn vervangen en in bruikbare conditie. Het tasje werd onlangs voor 20 euro gekocht bij een bric a brac zaak...

groet, Jos
Bijlagen
damestasje zijkant.jpg
damestasje zijkant.jpg (128.13 KiB) 5951 keer bekeken
damestasje riempje.jpg
damestasje riempje.jpg (85 KiB) 5951 keer bekeken
damestasje front.jpg
damestasje front.jpg (136.87 KiB) 5951 keer bekeken
damestasje achter.jpg
damestasje achter.jpg (132.38 KiB) 5951 keer bekeken
dames tasje schuin.jpg
dames tasje schuin.jpg (64.77 KiB) 5951 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jrietveld op 21 jun 2024, 21.23, 1 keer totaal gewijzigd.
9Bicy6clet!!3

Re: Fongers damestasje

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo. Jos,

Leuk verzamel item en redelijk zeldzaam,

Groetjes Hans
jwfabrie

Bericht door jwfabrie »

Mooie toevoeging aan de verzameling Jos!
JasperA

Bericht door JasperA »

Prachtig en uniek object!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
@Ruben

Bericht door @Ruben »

Hallo Jos,

Wat een prachtige vondst!

Groet, Ruben
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

De constructie is gelijk aan wat Brooks nog altijd maakt, maar van Fongers toch een uniek memorabilia. Welke fabrikant maakte de zadeltasjes voor Fongers?
Sportief fietsend!
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Durabo,

Zoals ik aangeef in mijn beschrijving is niet bekend wie de zadeltasjes voor Fongers maakte. Rond 1900 monteerde Fongers zadels en kettingkasten van Brooks, dus het is niet onwaarschijnlijk dat ze toen ook de leren tasjes van deze gerenommeerde fabrikant betrokken. Als je het huidig fabrikaat van Brooks bekijkt zie je inderdaad zadeltassen die qua constructie hetzelfde zijn als het getoonde tasje, waarbij ze vermelden dat die modellen al sinds 1896 worden gemaakt. Ze hebben echter een andere vorm qua doorsnede en zijn veel groter.
Fongers deed later veel zaken met Lepper, maar het zou best kunnen dat de tasjes uit het begin van de 20e eeuw bij Brooks werden betrokken. De ingeprinte code (Rd. 344817) maakt ook eerder een Engelse dan een Nederlandse indruk.
Inmiddels hangt het tasje aan het zadel van mijn DZ 1921.

groet, Jos
Bijlagen
DZ 1921 met tasje.jpg
DZ 1921 met tasje.jpg (141.6 KiB) 5810 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Waarom is het een damestasje? Hadden die grotere zadeltasjes omdat ze nou eenmaal meer spullen meesjouwen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Dames tasjes zijn bijna altijd gevuld met van alles dus daar speelde Fongers waarschijnlijk handig op in ,

groetjes Hans
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik weet het niet 100% zeker, maar als ik in de prijscouranten van Fongers vanaf 1900 tot 1935 kijk hebben damesfietsen altijd tasjes met een ronde vorm (zeker de onderkant) en zijn herentasjes over het algemeen hoekiger van vorm. Beetje zoals vrouwen en mannen zijn zeg maar...

groet, Jos
Plaats reactie