In 2010 heb ik een Gazelle Tour A voor een zacht prijsje op de kop getikt. Deze wil ik restaureren zodat deze fiets er weer goed uitziet een tijdje mee kan. Door verhuizingen en andere prioriteiten is er nog niet veel aan de fiets gedaan. Ik heb deze wel gedemonteerd en inmiddels wat vervangende onderdelen gevonden zoals een nieuwe trapas. De fiets was grotendeels origineel toen ik 'm kocht. Alleen de jasbeschermers, lakdoek van de kettingkast, handvatten en pedalen waren al een keer vervangen. De fiets heeft een zwaar leven achter de rug en is niet altijd even goed onderhouden. Ook zijn delen van het frame bijgekwast. Ik wil de origenele lak zoveel mogelijk behouden. Zeker ook het Gazelletransfer op het frame waarvan wel de 'A' en de Gazelle zijn verdwenen. Ik hoop op dit forum tips en informatie te vinden. Al eerder heb ik tips van @asterduc gehad toen de foto's nog op Picasa stonden en er opmerkingen van anderen bij gezet konden worden. Bij deze een aantal foto's van de fiets:
https://photos.google.com/album/AF1QipN ... 2HV_?hl=nl
Maarten
Gazelle Tour A - 1962
Gazelle Tour A - 1962
- Bijlagen
-
- IMG_0687.JPG (495.69 KiB) 7963 keer bekeken
bezig met restauratie van Gazelle Toer A uit 1962
Re: Gazelle Tour A - 1962
Pas met Commandant 4 een deel van het frame gepolijst om te kijken hoe dat lukt. Geweldig om de matte lak weer glanzend te krijgen
, zie bijgaande foto.
De beschadigingen wil ik roestvrij maken, behandelen met roestomvormer en vervolgens met zwarte lak bijwerken. Is hiervoor Hammerite geschikt of kan ik beter een andere zwarte glanslak gebruiken?
Maarten

De beschadigingen wil ik roestvrij maken, behandelen met roestomvormer en vervolgens met zwarte lak bijwerken. Is hiervoor Hammerite geschikt of kan ik beter een andere zwarte glanslak gebruiken?
Maarten
- Bijlagen
-
- 2017-06-08 23.06.30.jpg (219.7 KiB) 7899 keer bekeken
bezig met restauratie van Gazelle Toer A uit 1962
Re: Gazelle Tour A - 1962
meestal zijn we niet zo van het bijwerken.
Maar als je het doet: gebruik liever geen hammerite (niet iedereen is dit met me eens). Mijn mening: het is op kunststofbasis en kun je niet lekker opschuren en polijsten.
Meestal is gewoon een spuitbusje met zwarte autolak beter, de glans is dan ook dieper. Of gewoon een potje zwarte lak.
Maar als je het doet: gebruik liever geen hammerite (niet iedereen is dit met me eens). Mijn mening: het is op kunststofbasis en kun je niet lekker opschuren en polijsten.
Meestal is gewoon een spuitbusje met zwarte autolak beter, de glans is dan ook dieper. Of gewoon een potje zwarte lak.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle Tour A - 1962
ik ben het helemaal eens met Maarten, gebruik geen hamerite. Er zit namelijk ook siliconen in en dat geeft ergernis als je nog andere zaken wil lakken.
bijwerken kan perfect met een lakstiftje of gewone lak die je zuinig op de te behandel vlakken aanbrengt. Liever te weinig dan teveel.
bijwerken kan perfect met een lakstiftje of gewone lak die je zuinig op de te behandel vlakken aanbrengt. Liever te weinig dan teveel.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 10 nov 2014, 21.51
Re: Gazelle Tour A - 1962
hammerite is op basis van gloorrubber
de tweede verflaag lost de eerste laag weer op als je niet doet wat op de verpakking staat
de tweede verflaag lost de eerste laag weer op als je niet doet wat op de verpakking staat
Re: Gazelle Tour A - 1962
Bedankt voor de reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat Hammerite niet geschikt zou zijn hiervoor. Ik ben van plan alleen diepe, roestige beschadigingen bij te werken. De fiets moet eruit komen te zien als gebruikt maar goed onderhouden.
bezig met restauratie van Gazelle Toer A uit 1962
Re: Gazelle Tour A - 1962
Sinds kort ben ik -eindelijk- verder gegaan met de restauratie die lang heeft stilgelegen. Zoals op de eerder geplaatste foto's te zien is, waren de spatborden behoorlijk verroest. De meeste roest heb ik inmiddels verwijderd, maar er moet op een paar plekken aan de binnenkant nog iets meer af voordat ik ze in de roestomvormer ga zetten. Gelukkig waren ze niet dusdanig slecht dat er gaten in vielen. In het achterspatbord zat nog een stuk draad vast wat ik er maar niet uitkreeg. Het lukte uiteindelijk om bloembindersdraad van 1 mm langs het snoer in de spatbord-'goot' te duwen, dit lukte voor 3/4e deel, daarna kwam ik niet verder. Ook het in het spatbord druppelen van kruipolie had geen effect. Uiteindelijk maar aan de binnenkant het spatbord deels opengeslepen en de draad er uiteindelijk uit gekregen.
In het achterspatbord was een extra gat gemaakt door een eerdere eigenaar wat uiteraard weer dicht moet. Ik heb aan de binnenkant van het spatbord een dun stukje messingplaat van 0,3 mm gesoldeerd met een klein soldeerbrandertje die ook wel als crème brûlée-brander verkocht wordt.
Het gat voor het solderen Het gat gedicht, later nog glad schuren en plamuren.
In het achterspatbord was een extra gat gemaakt door een eerdere eigenaar wat uiteraard weer dicht moet. Ik heb aan de binnenkant van het spatbord een dun stukje messingplaat van 0,3 mm gesoldeerd met een klein soldeerbrandertje die ook wel als crème brûlée-brander verkocht wordt.
Het gat voor het solderen Het gat gedicht, later nog glad schuren en plamuren.
bezig met restauratie van Gazelle Toer A uit 1962