Welke kettingmaat bij een 3 speed derailleur

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Blefke

Welke kettingmaat bij een 3 speed derailleur

Bericht door Blefke »

Hi Guys ik ben bezig met een tandem en moet een nieuwe ketting(en) hebben.
Weet iemand van jullie welke maat ketting ik moet hebben voor een 3 speed ( freewheel) derailleur?

Grzzz
Blefke
marco verbaant

Re: Welke kettingmaat bij een 3 speed derailleur

Bericht door marco verbaant »

normaal gesproken 1/2 x 1/8 "
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Blefke

Bericht door Blefke »

Zou een 1/2 x 3/32 kettingmaat ook passen?
Als ik op verschillende websites kijk, worden deze kettingen gebruikt voor 5-6-7 speed..
1/2 x 1/8 Deze kan ik wel vinden, maar daar staat voor fiets zonder derailleur ;-)

Grzzz Blefke
marco verbaant

Screenshot 2024-07-11 at 22-27-31 Amazon.com L-faster 3 Speeds Bicycle Freewheel Sprocket 16T-19T-22T Bike Flywheel 3 Gears for Regular Bike #410 Chain Convert Single Gear to 3 Gears¡­ Sports & Outdoors.png
Screenshot 2024-07-11 at 22-27-31 Amazon.com L-faster 3 Speeds Bicycle Freewheel Sprocket 16T-19T-22T Bike Flywheel 3 Gears for Regular Bike #410 Chain Convert Single Gear to 3 Gears¡­ Sports & Outdoors.png (147.02 KiB) 1841 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Sommige 1/8"-kettingen zijn behoorlijk stug, en zou ik niet zo graag met een derailleur gebruiken. Als ze al passen, want ze zijn vaak ook wat te breed.

Ik heb zelf wel goede ervaringen met de SRAM PC1. Die kan in ieder geval overweg met een Allvit en vijf kransjes.

Afbeelding
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 12 jul 2024, 23.16 Sommige 1/8"-kettingen zijn behoorlijk stug, en zou ik niet zo graag met een derailleur gebruiken.
ligt er aan. Klopt voor een fatsoenlijke derallleur. Maar als je een oud gebakje hebt van het type 'laten we het geleidewieltje zo ver mogeljk van de tandwielen houden' , zodat de derailleur niks te vertellen heeft over wat er verder op bij de tandwielen gebeurt, helpt een stijve ketting wel degelijk
/Marten
Blefke

Bericht door Blefke »

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Is het een betere optie om een 1/2 x 3/32 ketting te monteren?
Ik heb geprobeerd info te vinden en wat ik zo lees is dat deze maat gebruikt wordt voor derailleurs

De ketting die nu gemonteerd is (om te proberen) is te breed, die loopt niet door de derailleur...
Komt van een gewone fiets en weet de maat niet,
Grzzz Blefke
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Blefke schreef: 13 jul 2024, 10.49 Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Is het een betere optie om een 1/2 x 3/32 ketting te monteren?
Ik heb geprobeerd info te vinden en wat ik zo lees is dat deze maat gebruikt wordt voor derailleurs

De ketting die nu gemonteerd is (om te proberen) is te breed, die loopt niet door de derailleur...
Komt van een gewone fiets en weet de maat niet,
Grzzz Blefke
dan zet je er een 6-7-8 speed ketting op. DAn is de ketting lang genoeg, als je alleen op de breedte afgaat krijg je misschien wel de juiste breedte, maar net te weinig schakels omdat de ketting op lengte is voor een fiets met naafversnelling
/Marten
marco verbaant

Eeen 3/32" ketting is lang niet altijd de juiste keuze. Veel 3 vits freewheels hebben kransjes die breder zijn en niet passen met een 3/32 ketting, maar wel op een 1/8" ketting... Peugeot deed vroeger standaard op hun jeugd (sport)racefietsjes met een 3-vit een 1/8 ketting....
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Check wel even de dikte van de kettingbladen. Een 7/8-speed ketting wil bijvoorbeeld niet op een T.A. die voor 1/8 bedoeld is:

Afbeelding

Het verschil:

Afbeelding

De eerder genoemde SRAM PC1 heeft daarvoor wel de juiste brede binnenmaat, maar past met een pinlengte van 7,8mm (buitenbreedte) wel in de meeste derailleurkooien. Lengte is 114 schakels.
Plaats reactie