Joco Ronde van Europa of Ronde van Nederland

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
TonTon

Joco Ronde van Europa of Ronde van Nederland

Bericht door TonTon »

Ik heb op mijn zolder vol racefietsen en projecten, ook nog een Joco Ronde van Europa staan, die ik binnenkort hoop op te knappen. Ik ben niet zo bekend met dit merk, dus mijn vraag is: welke wielen, remmen, trappers etc horen er op deze fiets? Alvast bedankt voor de reacties.
Bijlagen
IMG_6699.jpeg
IMG_6699.jpeg (756.34 KiB) 2380 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonTon op 27 jul 2024, 21.06, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88

Re: Joco Ronde van Europa

Bericht door Durabo88 »

Ik heb om een aantal redenen eigenlijk twijfels of het wel een echte Joco is. Daarnaast is het niet de originele lak en zitten er zowel transfers Ronde van Europa als Ronde van Nederland op.
Sportief fietsend!
remurk

Bericht door remurk »

Duidelijk is dat het frame tamelijk recent is overgespoten en dat er verkeerde stickers op zitten, dat wil zeggen: niet bij elkaar passende stickers. Om te zien of het een JOCO is, zou ik graag een foto willen zien van zowel het framenummer op de bottom bracket lug, als van de voorzijde van de buiten balhoofd buis. Wat de afbouw betreft is het simpel: JOCO gebruikte vrijwel altijd Franse onderdelen zoals van Atom, Maillard, Huret, Simplex, Stronglight, Hermesse; een Belgisch stuur- en zadelpen (Titan); een Brooks zadel en Weinmann velgen en remmen. Het type achterderailleur hangt samen met het type achterpat; bij een Campagnolo achterderailleur moest een Campa achterpat gebruikt worden. Maar de klant was koning, dus andere uitvoeringen waren altijd mogelijk. Maar onderdelen van bv Shimano heb nooit op een JOCO in originele uitvoering gezien.
TonTon

Bericht door TonTon »

TonTon schreef: 27 jul 2024, 11.55 Ik heb op mijn zolder vol racefietsen en projecten, ook nog een Joco Ronde van Europa staan, die ik binnenkort hoop op te knappen. Ik ben niet zo bekend met dit merk, dus mijn vraag is: welke wielen, remmen, trappers etc horen er op deze fiets? Alvast bedankt voor de reacties.
Bestickering heb ik verder geen verstand van en de kleur is in het echt stukken minder fel, maar ik heb de foto wat moeten aanpassen omdat het anders te vaag werd. Ik heb ook geen idee of de flauwe kleur wel juist is,
TonTon

Bericht door TonTon »

remurk schreef: 27 jul 2024, 13.17 Duidelijk is dat het frame tamelijk recent is overgespoten en dat er verkeerde stickers op zitten, dat wil zeggen: niet bij elkaar passende stickers. Om te zien of het een JOCO is, zou ik graag een foto willen zien van zowel het framenummer op de bottom bracket lug, als van de voorzijde van de buiten balhoofd buis. Wat de afbouw betreft is het simpel: JOCO gebruikte vrijwel altijd Franse onderdelen zoals van Atom, Maillard, Huret, Simplex, Stronglight, Hermesse; een Belgisch stuur- en zadelpen (Titan); een Brooks zadel en Weinmann velgen en remmen. Het type achterderailleur hangt samen met het type achterpat; bij een Campagnolo achterderailleur moest een Campa achterpat gebruikt worden. Maar de klant was koning, dus andere uitvoeringen waren altijd mogelijk. Maar onderdelen van bv Shimano heb nooit op een JOCO in originele uitvoering gezien.
Allereerst alvast bedankt voor de informatie, dan weet ik in welke richting ik moet zoeken voor wat de onderdelen betreft. Zodra ik weer thuis ben zal ik fotos maken van de bracket en voorzijde van de buitenbalhoofdbuis. Ik heb de fiets gekocht van een verzamelaar in het centrum van Hilversum, die hem als Joco verkocht maar het kan natuurlijk altijd een nepperd zijn, want dat komt helaas toch ook voor in de wereld van de mooie fietshobby. Wordt vervolgd
TonTon

Bericht door TonTon »

Hoi Remurk en Durabo 88, bijgaand foto’s waarop de echt kleur beter is te zien en foto’s van de bestickering. Mocht het een Joco zijn, dan weet ik ook niet of het een Joco Ronde van Europa of Ronde van Nederland is, of hoe je dat kunt zien. Tevens een foto van de voorzijde van de balhoofdbuis, waar dus een embleemplaatje ontbreekt en een foto’s van de onderkant van het bracket maar die krijg ik niet duidelijker. Als ik er met het felle licht op schijn, zie ik 77 los staan en nummer 95742. Misschien dat er nog meer cijfers voor of achter horen, maar dan moet ik schuren. Wellicht weten jullie zo meer. Groet, Ton
Bijlagen
IMG_2081.jpeg
IMG_2081.jpeg (544.5 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2080.jpeg
IMG_2080.jpeg (512.87 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2079.jpeg
IMG_2079.jpeg (532.82 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2078.jpeg
IMG_2078.jpeg (614.75 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2077.jpeg
IMG_2077.jpeg (626.04 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2075.jpeg
IMG_2075.jpeg (622 KiB) 2297 keer bekeken
IMG_2074.jpeg
IMG_2074.jpeg (715.35 KiB) 2297 keer bekeken
marco verbaant

Re: Joco Ronde van Europa of Ronde van Nederland

Bericht door marco verbaant »

De onderdelen is ook wel een heel wispelturige mix. En zeker niet van oorsprong aanwezig geweest. Een cassette bracket is bijvoorbeeld zeker niet van die tijd....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
remurk

Bericht door remurk »

Waarschijnlijk is het een van oorsprong een "Ronde van Nederland" frame want de zadel- en bracket lug zijn van een wat eenvoudiger type dan gebruikelijk bij een "Ronde van Europa" model. Het framenummer zit wel op een voor een JOCO gebruikelijke plaats. Meet ook nog maar even de afstand tussen de beide gaatjes op de buitenbalhoofd buis; bij een JOCO is die afstand ca 49 mm.
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 28 jul 2024, 13.52 De onderdelen is ook wel een heel wispelturige mix. En zeker niet van oorsprong aanwezig geweest. Een cassette bracket is bijvoorbeeld zeker niet van die tijd....
Ja Marco, ik kon alles voor een mooi prijsje kopen en het ging mij om het frame. Ik had al eens van Joco gehoord en dat vond ik wel passen bij mijn Jabo fietsjes. Toen ik het kocht zat er ook een heel modern stuur op en nog andere moderne wielen. Mocht het een Jobo zijn dan probeer ik het in die tijd op te bouwen en of het een Ronde van Europa of Ronde van Nederland is, maakt mij niet zoveel uit. Heb er net twee oude Weinmann wielen onder gezet en doe er ook een andere trapset onder.
TonTon

Bericht door TonTon »

remurk schreef: 28 jul 2024, 15.35 Waarschijnlijk is het een van oorsprong een "Ronde van Nederland" frame want de zadel- en bracket lug zijn van een wat eenvoudiger type dan gebruikelijk bij een "Ronde van Europa" model. Het framenummer zit wel op een voor een JOCO gebruikelijke plaats. Meet ook nog maar even de afstand tussen de beide gaatjes op de buitenbalhoofd buis; bij een JOCO is die afstand ca 49 mm.
Nou dat vind ik ook ook heel leuk om te lezen, want zo’n JOCO vind ik steeds leuker worden, naar ik meer informatie krijg. Ik heb net de gaatjes met een schuifmaat gemeten en de afstand is 49mm. Hartelijk bedankt voor de informatie.
Plaats reactie