Welke kettingmaat bij een 3 speed derailleur
Re: Welke kettingmaat bij een 3 speed derailleur
Originele ketting voor drie versnellingen: https://defietsenmaker.nl/product/sedis ... -vitesses/
Sportief fietsend!
Zijn op vakantie geweest vandaar geen reactie tot nu toenon-fixie schreef: ↑13 jul 2024, 12.24 Check wel even de dikte van de kettingbladen. Een 7/8-speed ketting wil bijvoorbeeld niet op een T.A. die voor 1/8 bedoeld is:
De eerder genoemde SRAM PC1 heeft daarvoor wel de juiste brede binnenmaat, maar past met een pinlengte van 7,8mm (buitenbreedte) wel in de meeste derailleurkooien. Lengte is 114 schakels.

Zal straks de breedte van de tandwielen meten..
Ik ben jammer genoeg niet bekend met kettingkasten etc...
Deze geprobeerd, past niet op het grote tandwiel bij de trappers
Productspecificaties:
5/6/7 speed
1/2"x 3/32"
116 link
Heb een andere ketting (ik denk 1/2 x 1/8) deze past wel op de tandwielen zowel voor als achter, echter te breed voor de derailleur.
Zie door de bomen het bos niet meer

Achter zitten 3 tandwielen gemonteerd, daar moet een passende derailleur en ketting .
Blefke
Dat lijkt me toch hetzelfde probleem dat ik eerder beschreef. Check (meet) wat de buitenmaat van de ketting is die wél door de derailleur past (en eventueel hoeveel extra speelruimte er nog is).Blefke schreef: ↑30 jul 2024, 14.10Zijn op vakantie geweest vandaar geen reactie tot nu toenon-fixie schreef: ↑13 jul 2024, 12.24 Check wel even de dikte van de kettingbladen. Een 7/8-speed ketting wil bijvoorbeeld niet op een T.A. die voor 1/8 bedoeld is:
De eerder genoemde SRAM PC1 heeft daarvoor wel de juiste brede binnenmaat, maar past met een pinlengte van 7,8mm (buitenbreedte) wel in de meeste derailleurkooien. Lengte is 114 schakels.
Zal straks de breedte van de tandwielen meten..
Ik ben jammer genoeg niet bekend met kettingkasten etc...
Deze geprobeerd, past niet op het grote tandwiel bij de trappers
Productspecificaties:
5/6/7 speed
1/2"x 3/32"
116 link
Heb een andere ketting (ik denk 1/2 x 1/8) deze past wel op de tandwielen zowel voor als achter, echter te breed voor de derailleur.
Zie door de bomen het bos niet meer
Achter zitten 3 tandwielen gemonteerd, daar moet een passende derailleur en ketting .
Blefke
Zoek vervolgens een 1/8" ketting met een passende buitenmaat. Bij de meeste - zo niet alle - kettingen bepaalt de "pin length" de maximale breedte.
De bovengenoemde SRAM PC-1 is een van de smalste. Er zijn er meer, meen ik me te herinneren, maar die zijn soms korter (minder schakels). Niet per se een probleem, maar dan moet je er een tweede bijkopen voor de extra benodigde schakels.
-
Mijn twee centen:
Ik krijg de indruk dat sommige onderdelen niet origineel zijn als een nieuwe ketting wel op de tandwielen, maar niet in de derailleurkooi past en andersom.
Als ik in aanmerking neem dat het om een tandem gaat met grotere krachten, dan zijn brede tandwielen logisch en lijkt de derailleur mij de verdachte.
Dirk
Ik krijg de indruk dat sommige onderdelen niet origineel zijn als een nieuwe ketting wel op de tandwielen, maar niet in de derailleurkooi past en andersom.
Als ik in aanmerking neem dat het om een tandem gaat met grotere krachten, dan zijn brede tandwielen logisch en lijkt de derailleur mij de verdachte.
Dirk
Het probleem met de derailleur ist opgelost...
Heb een borgringetje tussen de 2 kleine tandwieltjes gedaan en nu loopt de ketting soepel...
M.a.w nu net genoeg ruimte zodat de ketting niks meer raakt...
Blefke
Heb een borgringetje tussen de 2 kleine tandwieltjes gedaan en nu loopt de ketting soepel...
M.a.w nu net genoeg ruimte zodat de ketting niks meer raakt...
Blefke
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage en hulp tot nu.
Voor een echte amateur ben ik toch tevreden... De ketting loopt nu goed door de derailleur zonder dat deze ergens tegen aan komt..
Vanmorgen 3 kettingen gehaald langer gemaakt en voilà in 1 keer goed....
Nu moet ik wachten op de spatborden ,tot deze terug komen van de coater dan gaat het snel....
Blefke
Voor een echte amateur ben ik toch tevreden... De ketting loopt nu goed door de derailleur zonder dat deze ergens tegen aan komt..
Vanmorgen 3 kettingen gehaald langer gemaakt en voilà in 1 keer goed....
Nu moet ik wachten op de spatborden ,tot deze terug komen van de coater dan gaat het snel....
Blefke