Voorstelrondje
Voorstelrondje
Ha liefhebbers,
Mijn naam is Djoeri, 28 jaartjes jong, wonend in Utrecht en sinds een aantal jaren wel een fan te noemen van de Sparta 8-80. Hier heb ik dus sinds kort ook 3 stuks van staan, eentje had ik uit noodzaak gekocht omdat mijn Empo echt niet meer te redden was van de roestduivel en de studententijd…(sorry)
Maar goed, rode heel fijn met de duomatic terugtrapversnelling, deelbaar en fietst heerlijk. Helaas is er ooit door iemand alle dynamo verlichting afgesloopt en werkte alles op batterijen
Beige en groen heb ik van de week via Marktplaats gekocht. En tot mijn verbazing vond ik ze er nog beter uit zien dan op de foto’s
Beige is een klein beetje roestig besje met een “laag” stuur. Wel zit er de klaprekjes op en een mandje bij die precies in de rekjes kan haken, je eigen boodschappenmandje voor op vakantie. En ook deelbaar.
Groen is echt een prachtig apparaat om te zien, schat zo in dat het van de eerste generatie van de 8-80 serie is aan alles met Sparta graveringen bedekt en “halfopen” kettingkast. Alles ziet er nog om door een ringetje heen te halen uit. Zelfs het zadel is Sparta. Deze is in tegenstelling tot de anderen niet deelbaar. Wel rijdt deze wat stabieler dan de anderen.
Ik zal hieronder even wat foto’s plaatsen.
Mij berust alleen nog de vragen:
-waar kan ik nog prima kwaliteit banden vandaan toveren? De rolstoelbanden van Impac werken wel, maar rijdt beduidend minder goed dan de schwalbe.
-wat zijn de bouwjaren van deze pareltjes?
Groen: 102520
Rood: 360248
Beige: 450865
Mijn naam is Djoeri, 28 jaartjes jong, wonend in Utrecht en sinds een aantal jaren wel een fan te noemen van de Sparta 8-80. Hier heb ik dus sinds kort ook 3 stuks van staan, eentje had ik uit noodzaak gekocht omdat mijn Empo echt niet meer te redden was van de roestduivel en de studententijd…(sorry)
Maar goed, rode heel fijn met de duomatic terugtrapversnelling, deelbaar en fietst heerlijk. Helaas is er ooit door iemand alle dynamo verlichting afgesloopt en werkte alles op batterijen
Beige en groen heb ik van de week via Marktplaats gekocht. En tot mijn verbazing vond ik ze er nog beter uit zien dan op de foto’s
Beige is een klein beetje roestig besje met een “laag” stuur. Wel zit er de klaprekjes op en een mandje bij die precies in de rekjes kan haken, je eigen boodschappenmandje voor op vakantie. En ook deelbaar.
Groen is echt een prachtig apparaat om te zien, schat zo in dat het van de eerste generatie van de 8-80 serie is aan alles met Sparta graveringen bedekt en “halfopen” kettingkast. Alles ziet er nog om door een ringetje heen te halen uit. Zelfs het zadel is Sparta. Deze is in tegenstelling tot de anderen niet deelbaar. Wel rijdt deze wat stabieler dan de anderen.
Ik zal hieronder even wat foto’s plaatsen.
Mij berust alleen nog de vragen:
-waar kan ik nog prima kwaliteit banden vandaan toveren? De rolstoelbanden van Impac werken wel, maar rijdt beduidend minder goed dan de schwalbe.
-wat zijn de bouwjaren van deze pareltjes?
Groen: 102520
Rood: 360248
Beige: 450865
- Bijlagen
-
- IMG_7458.jpeg (580.18 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7454.jpeg (381.32 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7453.jpeg (492.74 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7452.jpeg (664.63 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7451.jpeg (415.77 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7450.jpeg (783.73 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7449.jpeg (641.81 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7448.jpeg (467.99 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7447.jpeg (529.8 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7446.jpeg (519.93 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7445.jpeg (340.44 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7443.jpeg (407.91 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7444.jpeg (320.4 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7442.jpeg (411.27 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7441.jpeg (844.57 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7440.jpeg (888.25 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7459.jpeg (555.61 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7455.jpeg (461 KiB) 5443 keer bekeken
-
- IMG_7423.jpeg (568.17 KiB) 5443 keer bekeken
Re: Voorstelrondje
En natuurlijk een overzichtsfoto van de beige de action lamp is er af gegaan en een passender reflectorplaatje op gegaan
- Bijlagen
-
- IMG_7436.jpeg (728.99 KiB) 5437 keer bekeken
@Beau-Velo klopt, echter zijn het wel de 37-489, volgens mij flippen de 490’ers er net af als je ze oppompt. Dacht dat een fietsenmaker ooit eens wat velglint er tussen had gedaan om de rand net iets groter te maken, maar dat was ook van korte duur…
-
Dag Djoeri,
Welkom (ook uit Utrecht) op het forum! Plenty know-how en hulpvaardigheid hier, als je het nodig hebt.
Even flauw doen: de xx-490 ETRTO-bandenmaat bestaat niet (de verkoper heeft waarschijnlijk geen verstand van zijn vak).
ETRTO 37-489 of 22 x 1 3/8 is een betrekkelijk gangbare band.
De kokerbalkframes zijn niet mijn smaak, maar ieder het zijne. Niettemin vind ik het wel leuk dat ze er nog zo goed uitzien.
Groeten van
Dirk
Welkom (ook uit Utrecht) op het forum! Plenty know-how en hulpvaardigheid hier, als je het nodig hebt.
Even flauw doen: de xx-490 ETRTO-bandenmaat bestaat niet (de verkoper heeft waarschijnlijk geen verstand van zijn vak).
ETRTO 37-489 of 22 x 1 3/8 is een betrekkelijk gangbare band.
De kokerbalkframes zijn niet mijn smaak, maar ieder het zijne. Niettemin vind ik het wel leuk dat ze er nog zo goed uitzien.
Groeten van
Dirk
- marco verbaant
En je zadel staat altijd recht...Bandenplakker schreef: ↑28 aug 2024, 10.49... De kokerbalkframes zijn niet mijn smaak, maar ieder het zijne. Niettemin vind ik het wel leuk dat ze er nog zo goed uitzien....

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
"Standards? We've got millions of them"Bandenplakker schreef: ↑28 aug 2024, 10.49 Even flauw doen: de xx-490 ETRTO-bandenmaat bestaat niet (de verkoper heeft waarschijnlijk geen verstand van zijn vak).

490 is 550A

/Marten
Welkom, Djoeri!
Als voormalig Puch- en Tomosrijder heb ik niet zo'n probleem met plaatstalen frames.
(Als je die brommers te ver opvoerde trokken die frames wel krom, maar dat zal bij een fiets geen probleem zijn, lijkt me.)
Wat me wél opvalt is dat de zadelhoogteverstelling kennelijk per anderhalve centimeter gaat. Dat zijn wel héle grote stappen. Nu ben ik geen Eddy Merckx, maar een paar millimeter verschil merk ik al wel.
Als voormalig Puch- en Tomosrijder heb ik niet zo'n probleem met plaatstalen frames.

Wat me wél opvalt is dat de zadelhoogteverstelling kennelijk per anderhalve centimeter gaat. Dat zijn wel héle grote stappen. Nu ben ik geen Eddy Merckx, maar een paar millimeter verschil merk ik al wel.
- fietshobbyist
Hallo Djoeri,
Mooi dat dit markante model ook een liefhebber heeft.
Er staan in mijn woonplaats een batterij oude fietsen te koop, waarvan de eigenaar er niet meer dan twee tegelijk gratis in dezelfde rubriek in een afzonderlijke advertentie kan plaatsen.
Ik ben er eens wezen kijken en er is een Sparta 8-80 bij, als ik me goed herinner.
Ik ging daarheen om zelf eens te kijken, maar ook om ze trachten te redden.
Mocht je interesse hebben in nog één, al was het maar voor onderdelen, dan wil ik me wel voor je inzetten. Let wel, zonder enig persoonlijk financieel belang.
Groet,
Werner
@non-fixie
'krom'.
O zeker wel; een kameraad in mijn jeugd had er één en die zag er van achteren gezien uit als een ongeveer 10 graden openstaande schaar ...
Mooi dat dit markante model ook een liefhebber heeft.
Er staan in mijn woonplaats een batterij oude fietsen te koop, waarvan de eigenaar er niet meer dan twee tegelijk gratis in dezelfde rubriek in een afzonderlijke advertentie kan plaatsen.
Ik ben er eens wezen kijken en er is een Sparta 8-80 bij, als ik me goed herinner.
Ik ging daarheen om zelf eens te kijken, maar ook om ze trachten te redden.
Mocht je interesse hebben in nog één, al was het maar voor onderdelen, dan wil ik me wel voor je inzetten. Let wel, zonder enig persoonlijk financieel belang.
Groet,
Werner
@non-fixie
'krom'.
O zeker wel; een kameraad in mijn jeugd had er één en die zag er van achteren gezien uit als een ongeveer 10 graden openstaande schaar ...