Hallo,
Ik hoop dat er hier iemand een beetje raad mee weet.
Ik probeer een gazelle Champion Mondial te restaureren.
Ik heb nog enkele Campagnolo trapassen liggen die ik dacht te gebruiken.
Diegene die ik geplaatst had was 68-SS-120.
Maar ik ondervind nu dat de tandwielen wel heel erg dicht tegen het frame komen.(trouwens geen idee wat hier aan basis afstand moet worden gerekend.)
Ook aan de linkse zijde heb ik met de crank niet veel ruimte over naar het frame. De housing in het frame is 68mm.
Ik vraag mij af welke as ik dan wel nodig heb?
Heb nog een 2de iets langere as liggen met opschrift 68-SS.
De totale lengte is wel langer dan de 1ste maar het gedeelte dat door de cup gaat aan de rechtse zijde is 1 mm korter.
Kan ik mijn probleem oplossen door bv spacers te gebruiken tussen de vaste cup en het frame?
Of heb ik hier een totaal andere set nodig?
Al de andere onderdelen zijn Campagnolo dus wou graag ook de bottom bracket Campagnolo houden.
Alvast bedankt.
Mvg Tim
Trapas probleem
Re: Trapas probleem
Welke cranks wil je monteren? 120 mm is nogal lang voor een Campagnolo 2-blads crankstel.
Overigens, een vulring aan de aandrijfzijde kan helpen om voldoende ruimte te creëren, maar wat er daar bijkomt gaat er aan de andere kant af ...

Overigens, een vulring aan de aandrijfzijde kan helpen om voldoende ruimte te creëren, maar wat er daar bijkomt gaat er aan de andere kant af ...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 jun 2024, 22.09
Re: Trapas probleem
Het is idd een Campagnolo 2-blads crankstel.
De lengte van de as is 112mm
De andere as (zwart) is enkele mm langer maar de lagers liggen hier ook verder uit elkaar.
De as die ik gebruikte is te kort om spacers te gebruiken denk ik. Dan ga ik aan de ander zijde in de problemen komen.
Mvg
De lengte van de as is 112mm
De andere as (zwart) is enkele mm langer maar de lagers liggen hier ook verder uit elkaar.
De as die ik gebruikte is te kort om spacers te gebruiken denk ik. Dan ga ik aan de ander zijde in de problemen komen.
Mvg
- Bijlagen
-
- thumbnail_IMG_5342.jpg (79.83 KiB) 962 keer bekeken
-
- Berichten: 1732
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Trapas probleem
zoek het maar uit 

- Bijlagen
-
- campy-BB-specs.pdf
- (1.11 MiB) 68 keer gedownload
/Marten
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 jun 2024, 22.09
Re: Trapas probleem
Bedankt voor de link, daar kan ik wel iets mee denk ik.
Blijkbaar zou ik een as nodig hebben voor een triple crank
Zou het echt een probleem zijn lagers,cups en assen onderling te gebruiken?
Als ze 2de hands gekocht worden is er eig. nooit de zekerheid dat ze al niet samengesteld zijn.
Mvg
Blijkbaar zou ik een as nodig hebben voor een triple crank

Zou het echt een probleem zijn lagers,cups en assen onderling te gebruiken?
Als ze 2de hands gekocht worden is er eig. nooit de zekerheid dat ze al niet samengesteld zijn.
Mvg
-
- Berichten: 1732
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Trapas probleem
CAmpagnole verkocht losse cups en assen, dus die zagen geen probleem. En als je een fiets uit elkaar haalt kun je een boel verschillende merken door elkaar vinden zonder problemen. De afmetingen moeten kloppen, en je wil de kwaliteit in stand houden, dus ingesleten cups en assen alleen als het niet anders kan.Pimpelmees schreef: ↑19 sep 2024, 12.35 Bedankt voor de link, daar kan ik wel iets mee denk ik.
Blijkbaar zou ik een as nodig hebben voor een triple crank![]()
Zou het echt een probleem zijn lagers,cups en assen onderling te gebruiken?
Als ze 2de hands gekocht worden is er eig. nooit de zekerheid dat ze al niet samengesteld zijn.
Mvg
(en het moet al raar lopen als het net zo beroerd wordt als de moderne meuk

/Marten
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 jun 2024, 22.09
Re: Trapas probleem
Bedankt voor de tips, ik ga het uitzoeken.
We komen er wel
Mvg
We komen er wel

Mvg