Peugeot sportfiets 1904
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Peugeot sportfiets 1904
Tijd voor een paar foto`s van m`n Peugeot .
De fiets stond op marktplaats een paar maanden terug.
Wat me aantrok was de framehoogte en de leeftijd uiteraard.
Opgehaald bij een brommerzaak in Apeldoorn. De fiets zag er erg slecht uit maar qua lagerwerk viel het toch nog enigszins mee.De voorwiellagers heb ik licht uitgeslepen omdat vooral door stilstand er wat roest was ontstaan.Trapas was nog best goed.Achterwiel niet origineel dus daar heb ik niet meer naar gekeken. Er zat een solide reparatie aan de bovenbuis. Aan de buitenkant gerepareerd. Ik heb het nu van binnenuit verstevigd zodat je er niets meer van ziet. Ook de gelegenheid genomen om deuken verderop in de buis er uit te drukken vanuit de gescheurde opening in de buis. De pedalen waren erg rammelig en ik moest ook een nieuw tussenplaatje maken. Overigens goed uit elkaar te halen, die pedalen. Op het belastingplaatje staat nog naam van de eigenaar en het dorp in Yonne waar hij woonde.
In de buurt van waar de vader van de verkoper van de fiets een huisje had. Ik moet nog aan de gang met pedaal doppen. Ze zijn weg en erg klein van diameter.
Je probeert natuurlijk een dopje hier en daar maar ze zijn allemaal te groot. Dan maar zelf draaien.
Achter zit nu een Eadie twee versnellingen naaf met 36 spaakgaten. Komt van een Franse onderdelen stand op Beaulieu een paar jaar terug toen de Fransen nog zonder problemen de douane konden passeren. Heel jammer dat die Brexit er moest komen.
Ik moet nog een versteller voor de Eadie namaken en een rem op de achtervelg want met de bandrem als enige rem gaat het niet goed komen.
Er was al een bowden type achter rem toegevoegd. Dat zie je wel vaker bij die Franse fietsen.
De fiets stond op marktplaats een paar maanden terug.
Wat me aantrok was de framehoogte en de leeftijd uiteraard.
Opgehaald bij een brommerzaak in Apeldoorn. De fiets zag er erg slecht uit maar qua lagerwerk viel het toch nog enigszins mee.De voorwiellagers heb ik licht uitgeslepen omdat vooral door stilstand er wat roest was ontstaan.Trapas was nog best goed.Achterwiel niet origineel dus daar heb ik niet meer naar gekeken. Er zat een solide reparatie aan de bovenbuis. Aan de buitenkant gerepareerd. Ik heb het nu van binnenuit verstevigd zodat je er niets meer van ziet. Ook de gelegenheid genomen om deuken verderop in de buis er uit te drukken vanuit de gescheurde opening in de buis. De pedalen waren erg rammelig en ik moest ook een nieuw tussenplaatje maken. Overigens goed uit elkaar te halen, die pedalen. Op het belastingplaatje staat nog naam van de eigenaar en het dorp in Yonne waar hij woonde.
In de buurt van waar de vader van de verkoper van de fiets een huisje had. Ik moet nog aan de gang met pedaal doppen. Ze zijn weg en erg klein van diameter.
Je probeert natuurlijk een dopje hier en daar maar ze zijn allemaal te groot. Dan maar zelf draaien.
Achter zit nu een Eadie twee versnellingen naaf met 36 spaakgaten. Komt van een Franse onderdelen stand op Beaulieu een paar jaar terug toen de Fransen nog zonder problemen de douane konden passeren. Heel jammer dat die Brexit er moest komen.
Ik moet nog een versteller voor de Eadie namaken en een rem op de achtervelg want met de bandrem als enige rem gaat het niet goed komen.
Er was al een bowden type achter rem toegevoegd. Dat zie je wel vaker bij die Franse fietsen.
- fietshobbyist
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Peugeot sportfiets 1904
Wat wel aardig is om te vermelden en wat ik zelf eens ontdekte bij het omdraaien van een los stuur in de pen:
Het is wel zo dat in de rechtuit stand de handvatten hoger zitten dan de bovenbuis, maar als je het stuur draait, zakt een handvat en komt dan tegen de bovenbuis omdat het balhoofd niet rechtop staat.
Het is wel zo dat in de rechtuit stand de handvatten hoger zitten dan de bovenbuis, maar als je het stuur draait, zakt een handvat en komt dan tegen de bovenbuis omdat het balhoofd niet rechtop staat.
Re: Peugeot sportfiets 1904
Hoe is de bovenbuis gerepareerd? Buisje erin met een kleinere diameter en dat hardsolderen?
Re: Peugeot sportfiets 1904
Wat is hij weer mooi aan het worden!
Wat voor een soort achterrem hoort erop? Die Eadie naaf is toch een terugtraprem?
Eadie was op een of andere manier groot in Frankrijk, ik heb best een paar van die Franse Eadie (rem) naven op Brocantes uit bakken gevist. Niet met versnellingen helaas.
Wat voor een soort achterrem hoort erop? Die Eadie naaf is toch een terugtraprem?
Eadie was op een of andere manier groot in Frankrijk, ik heb best een paar van die Franse Eadie (rem) naven op Brocantes uit bakken gevist. Niet met versnellingen helaas.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Peugeot sportfiets 1904
Leuk, Velootje die andere Peugeots. Ik heb ook veel gekeken op tonton velo uiteraard.
Daar kun je de leeftijd van een Peugeot prima achterhalen. Zoveel als er gepost is over Peugeot`s.
het stuur en de handvatten duiken in dit geval onder de buis door maar het hangt natuurlijk sterk af van de ingestelde stuurhoogte.
Ik moet nog zien of het lekker fietst, zo laag en voorover. Bedoeling is om deze fiets als vakantie fiets voor Frankrijk mee te nemen.
Met betere remmen uiteraard.
Over de remmen Maarten, Je hebt Eadie`s met en zonder terugtrap rem. Deze heeft geen rem. Ik weet eerlijk gezegd niet of de versnellingsnaven er ook met rem zijn. Maar ik ken ze idd ook van oude Franse fietsen. En 36 spaaks dan. De 40 spaaks vind je in Engeland.
Hier zal een velgrem ,een Franse Bowden variatie op moeten. In roestige vorm was deze al aanwezig.
Over het solderen van de bovenbuis inderdaad met een inwendig buisje. Dat moest wel getrapt zijn omdat de binnen soldering versteviging natuurlijk tot aan de breuk doorliep. In een soort punten . Noodzaak is dat je in de gelegenheid bent om te zandstralen want dat solderen aan oude buizen kan alleen als ze schoon en roestvrij zijn. Het was nog wel een gevecht omdat het frame ook lichtelijk was opgereden en een beetje scheef.
Uiteindelijk is het gelukt en omdat de buis wordt ingedrukt qua krachtenspel zal het wel los lopen.
Groeten,
Maarten
Daar kun je de leeftijd van een Peugeot prima achterhalen. Zoveel als er gepost is over Peugeot`s.
het stuur en de handvatten duiken in dit geval onder de buis door maar het hangt natuurlijk sterk af van de ingestelde stuurhoogte.
Ik moet nog zien of het lekker fietst, zo laag en voorover. Bedoeling is om deze fiets als vakantie fiets voor Frankrijk mee te nemen.
Met betere remmen uiteraard.
Over de remmen Maarten, Je hebt Eadie`s met en zonder terugtrap rem. Deze heeft geen rem. Ik weet eerlijk gezegd niet of de versnellingsnaven er ook met rem zijn. Maar ik ken ze idd ook van oude Franse fietsen. En 36 spaaks dan. De 40 spaaks vind je in Engeland.
Hier zal een velgrem ,een Franse Bowden variatie op moeten. In roestige vorm was deze al aanwezig.
Over het solderen van de bovenbuis inderdaad met een inwendig buisje. Dat moest wel getrapt zijn omdat de binnen soldering versteviging natuurlijk tot aan de breuk doorliep. In een soort punten . Noodzaak is dat je in de gelegenheid bent om te zandstralen want dat solderen aan oude buizen kan alleen als ze schoon en roestvrij zijn. Het was nog wel een gevecht omdat het frame ook lichtelijk was opgereden en een beetje scheef.
Uiteindelijk is het gelukt en omdat de buis wordt ingedrukt qua krachtenspel zal het wel los lopen.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Peugeot sportfiets 1904
Wat een indrukwekkende restauratie weer!
En wat een toeval dat hier nu juist een peugeot uit die tijd opduikt. Ik was de afgelopen tijd daar ook naar aan het kijken in verband met een frame wat ik kocht. Op het oog alle kenmerken van een Peugeot. Maar toen ik hem binnen had en ging zoeken bleek het een Esper. Heel interessant. Ik zal hem straks even posten op het forum ter vergrlijking.
En wat een toeval dat hier nu juist een peugeot uit die tijd opduikt. Ik was de afgelopen tijd daar ook naar aan het kijken in verband met een frame wat ik kocht. Op het oog alle kenmerken van een Peugeot. Maar toen ik hem binnen had en ging zoeken bleek het een Esper. Heel interessant. Ik zal hem straks even posten op het forum ter vergrlijking.
- Loopt spaak
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Peugeot sportfiets 1904
Bijzonder mooi geworden Maarten. Complimenten
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Peugeot sportfiets 1904
Dank!
Ik heb de fiets toch nog wat veranderd. oa de banden ,dat zijn nu od stock race banden.
En een stuurversteller voor de Eadie-naaf heb ik er bij gemaakt.
En ik heb een dubbelrol ketting smaller gemaakt. De ketting die er bij zat was 3/16 breed en het moest 1/8 zijn.
Dat is een berg werk!
De fiets staat nu als het goed is in het Design museum op de plaats waar afgelopen jaren de Fongers BD3 van Jos stond.
Beetje voor de afwisseling
Ik heb de fiets toch nog wat veranderd. oa de banden ,dat zijn nu od stock race banden.
En een stuurversteller voor de Eadie-naaf heb ik er bij gemaakt.
En ik heb een dubbelrol ketting smaller gemaakt. De ketting die er bij zat was 3/16 breed en het moest 1/8 zijn.
Dat is een berg werk!
De fiets staat nu als het goed is in het Design museum op de plaats waar afgelopen jaren de Fongers BD3 van Jos stond.
Beetje voor de afwisseling
Re: Peugeot sportfiets 1904
Zo zie je maar dat "oud roest" nog een kans mag krijgen. Wat een prachtstuk!
DCR gaat nooit verloren....