Een uitdaging
Re: Een uitdaging
Het crankstel blijkt inderdaad van Williams te zijn en ik vind een code op het grote tandwiel terug. Daar staat AS44. Volgens een overzicht dat ik eerder opgestuurd kreeg, zou deze dan gemaakt moeten zijn tussen augustus 1952 en juli 1953. Het framenummer van de Phoenix fiets duidt op het jaartal 1954. Is het dan juist om te veronderstellen dat het frame en crankstel een match zijn? Ik voeg nog even de foto bij.
Re: Een uitdaging
Hier even een update van het gevecht om de transportfiets van Phoenix uit 1954 te demonteren. Mijn collega en ik hebben de tips opgevolgd om het stuur eruit te krijgen. Dit bleek allemaal maar steeds niet te lukken. Het was een drama. Uiteindelijk is het vandaag gelukt in een werkplaats van een vriend, maar dat is helaas wel ten koste gegaan van de voorvork (zie foto's), tot mijn grote verdriet. Ineens hoorden we een knal en toen bleek de voorvork bij het schroefdraad recht afgebroken te zijn. De daarboven aanwezige onderdelen (moer conisch en ringen) hebben we ook door moeten slijpen om het stuur nog vrij te krijgen. Het zat allemaal echt ongelooflijk vast.
Al met al een hele operatie. Mijn vraag is nu of iemand nog een passende voorvork weet voor een Phoenix transportfiets uit '54. Zijn de op de foto's afgebeelde andere onderdelen nog te vervangen door andere exemplaren? Of wordt dat moeilijk?
Ik ga op 14 april a.s. naar Berlicum. Misschien dat het daar gaat lukken .....
Al met al een hele operatie. Mijn vraag is nu of iemand nog een passende voorvork weet voor een Phoenix transportfiets uit '54. Zijn de op de foto's afgebeelde andere onderdelen nog te vervangen door andere exemplaren? Of wordt dat moeilijk?
Ik ga op 14 april a.s. naar Berlicum. Misschien dat het daar gaat lukken .....
Re: Een uitdaging
De voorvork is goed te redden door er een nieuwe buis op te lassen.
De buis zelf kan via het internet besteld worden.
https://www.rosebikes.nl/rst-cromo-vork ... e=225%2F60
De buis zelf kan via het internet besteld worden.
https://www.rosebikes.nl/rst-cromo-vork ... e=225%2F60
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Een uitdaging
Een balhoofd met de maat van 1” voor een transportfiets is nog wel te vinden.
Het is de zelfde maat als van veel toerfietsen maar dan wat zwaarder uitgevoerd.
De beurs in Berlicum biedt wellicht uitkomst.
Het is de zelfde maat als van veel toerfietsen maar dan wat zwaarder uitgevoerd.
De beurs in Berlicum biedt wellicht uitkomst.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Een uitdaging
Goedemorgen fietsvrienden.
Binnenkort zal ik wat foto's posten van hoever ik ben met deze fiets, maar eerst een vraag waar ik tegen aanloop.
Achter zit een F&S naaf met drie versnellingen uit 1963. De moer aan een kant van de as (niet waar de ketting zit) is volledig ontdaan van schroefdraad en daar heb ik dus niets meer aan. De as hebben we opgemeten (10.45 mm) en met een Whitworth (BS) "kammetje" hebben we de spoed opgemeten (26G).
Zonder deze moer kan ik mijn fiets niet verder afstellen en in elkaar zetten. Heeft iemand misschien nog zo'n moertje liggen die ik over kan nemen?
Groeten
Binnenkort zal ik wat foto's posten van hoever ik ben met deze fiets, maar eerst een vraag waar ik tegen aanloop.
Achter zit een F&S naaf met drie versnellingen uit 1963. De moer aan een kant van de as (niet waar de ketting zit) is volledig ontdaan van schroefdraad en daar heb ik dus niets meer aan. De as hebben we opgemeten (10.45 mm) en met een Whitworth (BS) "kammetje" hebben we de spoed opgemeten (26G).
Zonder deze moer kan ik mijn fiets niet verder afstellen en in elkaar zetten. Heeft iemand misschien nog zo'n moertje liggen die ik over kan nemen?
Groeten
Re: Een uitdaging
Hallo Simon,
De schroefdraad is niet zeldzaam, komt in de fietsenindustrie veel voor.
De British Standard Cycle thread BSC nog steeds leidend in de ISO-norm.
In Duitsland noemt men deze draad Fahrrad Gewinde FG : 13/32" x 26 TPI
Dit is dezelfde draad als op miljoenen Stumey Archer 3-bakken.........
Groet, Wiel
De schroefdraad is niet zeldzaam, komt in de fietsenindustrie veel voor.
De British Standard Cycle thread BSC nog steeds leidend in de ISO-norm.
In Duitsland noemt men deze draad Fahrrad Gewinde FG : 13/32" x 26 TPI
Dit is dezelfde draad als op miljoenen Stumey Archer 3-bakken.........
Groet, Wiel
Re: Een uitdaging
Hoi Wiel,
Dank voor je reactie. Ik ga op 2 november naar de beurs. Denk je dat ik er daar wel een op de kop kan tikken?
Dank voor je reactie. Ik ga op 2 november naar de beurs. Denk je dat ik er daar wel een op de kop kan tikken?
Re: Een uitdaging
VAST EN ZEKER!
Re: Een uitdaging
Het is inmiddels ruim tien maanden geleden dat ik een transportfiets in Friesland kocht en het vehikel is nu rijwaardig. Ik heb er gisteren een aardig stukje op gereden en hij fietst heerlijk.
De puristen onder ons zullen mij mogelijk op de vingers tikken, omdat ik nieuwe binnenbanden met te lange ventielen en buitenbanden met reflectie heb gebruikt en dat ik besloten heb om de achternaaf uit 1963 met drie versnellingen en een terugtraprem te behouden. Ik ga deze transporter regelmatig gebruiken en veiligheid en comfort spelen ook een rol. Gisteren tegen de brug op met tegenwind was het toch wel erg fijn dat er een "berg" versnelling op zit.
Erg leuk vind ik het in dit verband dat er een buisversteller van F&S uit 1953 via Marktplaats te scoren was. Het frame uit '54 was toch niet helemaal recht en had wat deuken, dus was het fijn dat ik bij Maurice in april eenzelfde frame uit '53 op de kop kon tikken, inclusief stuur en balhoofdsetje.
Het was een geweldig leerproces en ik ben tevreden met het resultaat.
Te zijner tijd kom ik nog één keer op dit draadje terug, want ik ga zelf een krat maken en ik ga proberen daar iets bijzonders mee te doen .......
De puristen onder ons zullen mij mogelijk op de vingers tikken, omdat ik nieuwe binnenbanden met te lange ventielen en buitenbanden met reflectie heb gebruikt en dat ik besloten heb om de achternaaf uit 1963 met drie versnellingen en een terugtraprem te behouden. Ik ga deze transporter regelmatig gebruiken en veiligheid en comfort spelen ook een rol. Gisteren tegen de brug op met tegenwind was het toch wel erg fijn dat er een "berg" versnelling op zit.
Erg leuk vind ik het in dit verband dat er een buisversteller van F&S uit 1953 via Marktplaats te scoren was. Het frame uit '54 was toch niet helemaal recht en had wat deuken, dus was het fijn dat ik bij Maurice in april eenzelfde frame uit '53 op de kop kon tikken, inclusief stuur en balhoofdsetje.
Het was een geweldig leerproces en ik ben tevreden met het resultaat.
Te zijner tijd kom ik nog één keer op dit draadje terug, want ik ga zelf een krat maken en ik ga proberen daar iets bijzonders mee te doen .......
- Bijlagen
-
- 20241210_095311.jpg (219.88 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095349.jpg (217.29 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095641.jpg (318.83 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095338.jpg (386.23 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095404.jpg (403.59 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095621.jpg (205.68 KiB) 152 keer bekeken
-
- 20241210_095242.jpg (393.39 KiB) 152 keer bekeken
Re: Een uitdaging
Oeps, ik zie dat de foto's allemaal een kwarslag naar links gedraaid hadden moeten worden. Kan ik dit nog herstellen?