Tijd maar weer eens voor een hoge bi restauratie...
Deze Coventry machinist stond twee jaar terug op de veiling van Copake.
Het zag er wat doorgezakt en overgeschilderd uit en was mede om die reden niet echt heel duur.
Ik zag al wel snel dat het een vroege CMC special Club moest zijn.
Met name de rechte achtervork wees daar op. Al heel snel zijn ze onder aan de achtervork een krulletje gaan maken waarmee het achterwiel een cm of 2 naar achter kwam. Deze had dat nog niet. Bijzondere achternaaf trouwens ,zo vierkant had ik ze nog niet gezien bij CMC. Wel met kogels in 1881!
Ik heb nu besloten er maar eens een fraaie fiets van te gaan maken.
Gisteren het voorwiel uit elkaar gehaald en vandaag op m`n werk de lagers en cranks van zilververf ontdaan.
Wat zij het toch fraaie stukjes techniek. Moet je nagaan 144 jaar geleden gemaakt. het ziet er zo strak uit!
Groeten,
maarten
Coventry Machinist Special Club 1881
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Oh dat ziet er al een stuk beter uit! Ik ben vooral benieuwd hoe je de doorgezakte backbone weer in lijn krijgt. Succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Ja, het gaat ook een mooie fiets worden Maarten. De onderdelen zijn niet echt gepit verder.
De backbone had ik al vrij snel nadat de fiets hier was recht gemaakt. Kon het niet aanzien zo`n uitgezakt frame. Kan me niet meer precies de handeling herinneren maar ik denk met verwarming omdat je dan vrij goed kan sturen waar je de buis wil laten buigen.
De stuurbout boven in de head is precies andersom dan bij veel andere fietsen en ook anders dan bij de latere CMC special club modellen.
Deze fiets heeft minder lange centers dan de latere. Geeft dus eerder rammel in het stuurhuis.
Wel goed dat de pin boven zit en de ''kuil'' onder. vet of olie blijft dan beter staan in het kommetje. Er zit een oliegat (twee zelfs) door de bout heen Ter vergelijk een latere special club (Nagemaakt door Seidel & Naumann) waar de pin aan de backbone zit en de ''kuil'' in de bout.
De backbone had ik al vrij snel nadat de fiets hier was recht gemaakt. Kon het niet aanzien zo`n uitgezakt frame. Kan me niet meer precies de handeling herinneren maar ik denk met verwarming omdat je dan vrij goed kan sturen waar je de buis wil laten buigen.
De stuurbout boven in de head is precies andersom dan bij veel andere fietsen en ook anders dan bij de latere CMC special club modellen.
Deze fiets heeft minder lange centers dan de latere. Geeft dus eerder rammel in het stuurhuis.
Wel goed dat de pin boven zit en de ''kuil'' onder. vet of olie blijft dan beter staan in het kommetje. Er zit een oliegat (twee zelfs) door de bout heen Ter vergelijk een latere special club (Nagemaakt door Seidel & Naumann) waar de pin aan de backbone zit en de ''kuil'' in de bout.
- Bijlagen
-
- Seidel & Naumann.jpg (133.58 KiB) 979 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Ziet eruit als een erg goed geconserveerde fiets, die aan de lagers te zien ook weinig kilometers heeft gemaakt. Dat zal niet moeilijk zijn daar iets moois van te maken, in verhouding tot de meeste projecten die je onder handen neemt
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Ja, deels klopt dat wel Jeroen.
Maar er zittten toch wel een paar dingetjes aan die nog de nodige aandacht vragen.
Zo heeft de fiets een holle voorvelg die op een 20 tal plaatsen is ingedeukt.
Kan natuurlijk makkelijk geplamuurd worden maar daar kies ik niet voor. Waarschijnlijk slijp ik een sleuf in het binnendeel van de velg waar ik dan een plat stuk staal doorheen kan voeren.
Ik hoop van binnenuit de velg dan weer terug te krijgen.
Ander ding is de achternaaf. Daar zaten origineel schroefkappen op . Dat zal ik weer na mogen maken . Nu al kan ik er een BSA trapas cup een eindje in draaien. Dus qua schroefdraad heb ik al een goed idee van de maat . Dat zal best goed komen.
Het zadel is wel een oude maar nog heel toonbaar in het geheel. Het is een Duits zadel van het merk Nagel. Een succesvol export zadel van Duitse makelij die je wel vaker op Coventry Machinist Co `ziet zitten en ook wel in Engelse catalogi staan afgebeeld.
De voorrem is geheel verdwenen en er is echt werk aan de spaken.
Dus inderdaad geen superlastige zaken maar wel het nodige werk al met al.
Intussen heb ik de cranks recht gemaakt . Die zijn bij veel hoge bi`s krom naar binnen door het vallen en de as van een pedaal had verrotte schroefdraad aan het eind bij de contramoer en die heb ik vervangen door een stukje frisse Engelse schroefdraad.
Kleine verbeteringen met prettige resultaten. Om aan de velg te kunnen werken moeten eerst alle spaken er uit. Dat is dus of de kop weg slijpen of de schroefdraad eindstukken losstoken aan de naafkant van de spaak (x 64 spaken...).
Groeten,
Maarten
Maar er zittten toch wel een paar dingetjes aan die nog de nodige aandacht vragen.
Zo heeft de fiets een holle voorvelg die op een 20 tal plaatsen is ingedeukt.
Kan natuurlijk makkelijk geplamuurd worden maar daar kies ik niet voor. Waarschijnlijk slijp ik een sleuf in het binnendeel van de velg waar ik dan een plat stuk staal doorheen kan voeren.
Ik hoop van binnenuit de velg dan weer terug te krijgen.
Ander ding is de achternaaf. Daar zaten origineel schroefkappen op . Dat zal ik weer na mogen maken . Nu al kan ik er een BSA trapas cup een eindje in draaien. Dus qua schroefdraad heb ik al een goed idee van de maat . Dat zal best goed komen.
Het zadel is wel een oude maar nog heel toonbaar in het geheel. Het is een Duits zadel van het merk Nagel. Een succesvol export zadel van Duitse makelij die je wel vaker op Coventry Machinist Co `ziet zitten en ook wel in Engelse catalogi staan afgebeeld.
De voorrem is geheel verdwenen en er is echt werk aan de spaken.
Dus inderdaad geen superlastige zaken maar wel het nodige werk al met al.
Intussen heb ik de cranks recht gemaakt . Die zijn bij veel hoge bi`s krom naar binnen door het vallen en de as van een pedaal had verrotte schroefdraad aan het eind bij de contramoer en die heb ik vervangen door een stukje frisse Engelse schroefdraad.
Kleine verbeteringen met prettige resultaten. Om aan de velg te kunnen werken moeten eerst alle spaken er uit. Dat is dus of de kop weg slijpen of de schroefdraad eindstukken losstoken aan de naafkant van de spaak (x 64 spaken...).
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Nu zie ik dat het zadel een uitvinding is van de beroemde Georg Rotgießer !
Reden temeer om dit zadel te behouden.
Dat wist ik niet . Hij was de man achter de safety met zadelsturing.Reden temeer om dit zadel te behouden.
Re: Coventry Machinist Special Club 1881
Mooie fiets Maarten
Ziet er inderdaad uit als een fiets die geen zwaar leven heeft gehad .
Of èèn te zware eigenaar dat ivbm het kromme frame en daarna niet meer gebruikt .
Gerrit
Ziet er inderdaad uit als een fiets die geen zwaar leven heeft gehad .
Of èèn te zware eigenaar dat ivbm het kromme frame en daarna niet meer gebruikt .
Gerrit