Presto of toch niet
Presto of toch niet
Vandaag een Presto racefiets opgehaald. Zou in 1975 gekocht zijn op de Haarlemmerstraat in Amsterdam
Maar is het echt een Presto?
Wat zit er op:
- Sugino trapas
- Sakae Ringyo (SR) crankstel 77H (1977 augustus?)
- SR zadelpen
- SR stuurpen
- Belleri stuurbocht
- Shimano Titlist derailleur voor en achter ( voor met BD ingeslagen, 1977 april?)
- Shimano naven beide met BL ingeslagen (1977 december?)
- Nisi Cerchi Moncalieri velgen voor draadbanden.
- Shimano 600 remmen
- Weinmann remgrepen.
Alles lijkt wel 2e helft jaren ‘70 maar ik zie deze transfers van Presto nergens terug. Wel een vermelding van E. Stroober. Is dit echt of later er opgeplakt?
Het lijkt mij een middenklasse modelletje dat relatief goedkoop werd samengesteld.
Maar is het een echte Presto?
Vriendelijke groet,
Jan Woldman
Maar is het echt een Presto?
Wat zit er op:
- Sugino trapas
- Sakae Ringyo (SR) crankstel 77H (1977 augustus?)
- SR zadelpen
- SR stuurpen
- Belleri stuurbocht
- Shimano Titlist derailleur voor en achter ( voor met BD ingeslagen, 1977 april?)
- Shimano naven beide met BL ingeslagen (1977 december?)
- Nisi Cerchi Moncalieri velgen voor draadbanden.
- Shimano 600 remmen
- Weinmann remgrepen.
Alles lijkt wel 2e helft jaren ‘70 maar ik zie deze transfers van Presto nergens terug. Wel een vermelding van E. Stroober. Is dit echt of later er opgeplakt?
Het lijkt mij een middenklasse modelletje dat relatief goedkoop werd samengesteld.
Maar is het een echte Presto?
Vriendelijke groet,
Jan Woldman
- marco verbaant
Re: Presto of toch niet
Misschien wel een Presto, maar geen hoogvlieger. De high-end Presto kenmerken zijn vaak het vierkante gekantelde remmannetje, drie Andreaskruizen in de bracket en/of topeinden van de staande vorkbuizen....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Heeft ie allemaal niet.
Daarom twijfel ik.
Daarom twijfel ik.
En tja, naast al die mooie maatfietsjes die natuurlijk niet dagelijks over de toonbank gingen moest er uiteraard ook wel omzet gedraaid worden. Misschien is dit wel zo’n cash and Carry product. Dan toch leuk dat het al lang bewaard is gebleven.
- marco verbaant
Hoe dan ook ziet de fiets er nog tip-top uit, en dus is het inmiddels toch al een bijna-klassieker met zijn 47 jaar.
Geniet ervan....

Interessante fiets! Klinkt als een Belgisch kader. Die werden door meer high end fietsenmakers gebruikt als een betaalbaar alternatief voor het eigen handwerk. Denk bijv. aan Jan de Reus en Jan Groot.
Staat er een framenummer op? Wat voor merk uitvaleinden? Diameter zadelpen?
Staat er een framenummer op? Wat voor merk uitvaleinden? Diameter zadelpen?
Dag Non-Fixie,
De zadelpen is 27mm.
Het enige nummer dat ik kan vinden staat op de voorkant van de zadellug, ik lees 72.
Op de uitvaleinden lijkt Shimano GT te staan, kan dat?
Zoals gezegd geheel Japans afgemonteerd met Shimano, SR, Sugino behalve het stuur, de remgrepen en de velgen.
Vriendelijke groet,
Jan
De zadelpen is 27mm.
Het enige nummer dat ik kan vinden staat op de voorkant van de zadellug, ik lees 72.
Zoals gezegd geheel Japans afgemonteerd met Shimano, SR, Sugino behalve het stuur, de remgrepen en de velgen.
Vriendelijke groet,
Jan
- marco verbaant
die "72" is het aantal graden van de hoek van de zadelbuis
Shimano SF. Die werden relatief veel in België gebruikt.Woldman schreef: ↑8 okt 2024, 18.49 Dag Non-Fixie,
De zadelpen is 27mm.
Vriendelijke groet,
Jan
https://velobase.com/ViewFramePart.aspx ... &AbsPos=43
Ook het ontbreken van een framenummer versterkt mijn vermoeden dat het hier om een Belgisch frame gaat. Die werden gelakt en al geleverd aan fietsenmakers, die er vervolgens hun eigen transfers op plakten.
Bekende leveranciers waren Dija-Oostcolor, Vaneenooghe en Martens. Veel van die frames vonden via Wout Verhoeven hun weg naar Nederlandse fietsenmakers.
De zadelpendiameter van 27mm duidt op een dunwandige buis, en daarmee op een frame van goede kwaliteit. In België werd nogal eens Ishiwata buizen gebruikt.
Dank voor jullie reacties.
Weer heel wat wijzer geworden over zadellugs en uitvaleinden. Ik kon het niet goed lezen en dacht GT maar het is dus SF.
Ik heb dus een Belgische Amsterdammer uit de Haarlemmerstraat
Vriendelijke groet,
Jan
Weer heel wat wijzer geworden over zadellugs en uitvaleinden. Ik kon het niet goed lezen en dacht GT maar het is dus SF.
Ik heb dus een Belgische Amsterdammer uit de Haarlemmerstraat

Vriendelijke groet,
Jan