Experiment Fongers zadeltasje

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
TiemenV

Experiment Fongers zadeltasje

Bericht door TiemenV »

Hallo Forumleden,

De zadeltasjes van Fongers zijn erg mooi, maar moeilijk te vinden, en áls je ze vindt, prijzig.
Dus ben ik zelf eens aan de slag gegaan. Ik heb voor dit experiment een jong gebruikt lederen tasje met oude look op de kop getikt. Bij de meeste zadeltasjes liggen de letters
‘Fongers’ op het leer in een kader. Echter,
ik heb gekozen ‘Fongers’ in het leer te stansen.
De stempel hiervoor heb ik zelf ontworpen in een 3D print-programma en laten printen bij een bedrijf. Eenmaal geprint heb ik de stempel gepositioneerd op het tasje en deze met hardhouten plankjes tussen de bankschroef geklemd. Omdat het leer van een hardere soort is heb ik het tasje 24 uur laten zitten. En toen was het resultaat daar. Weliswaar geen origineel Fongers zadeltasje, maar wel een geslaagd experiment!

Groet,

Tiemen
Bijlagen
83E5515F-78E8-4D76-A0E0-276EC993A8AD.jpeg
83E5515F-78E8-4D76-A0E0-276EC993A8AD.jpeg (778 KiB) 895 keer bekeken
jrietveld

Re: Experiment Fongers zadeltasje

Bericht door jrietveld »

Mooi gedaan Tiemen! De kenner zal echter direct zien dat het geen origineel tasje is omdat model, leer en stiksel te nieuw zijn. Fongers stopte rond 1940 met het monteren van tasjes. De overgebleven tasjes zijn dus per definitie oud en vaak verweerd, wat zijn charme heeft. In Indonesie worden op grote schaal nieuwe tasjes gemaakt met de merknamen Gazelle, Simplex en Fongers erin gestanst. Het blijft een keus om dit soort tasjes wel of niet op een oude fiets te monteren.

groet, Jos
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

een hele fraaie replica.... :D
JasperA

Bericht door JasperA »

Nice! Mag ik vragen welk 3D programma je hiervoor gebruikt hebt? En kun je hier eventueel Adobe bestanden in importeren?

Ik wil zelf ook wel eens zoiets proberen te maken. Het zou mogelijk moeten zijn het logo precies na te maken. Inderdaad in een kader met de letters uitgesneden ipv. er uit stekend.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Tiemen,

Mooi zeg!

Als je je (STL?)-bestand gratis ter beschikking wilt stellen aan de wereldgemeenschap, kun je overwegen om het te posten op
https://www.printables.com/

Het kan ook op
https://www.thingiverse.com/
maar die heeft een datalek gehad en heeft dat vervolgens stilgehouden, zo heb ik vernomen.

Dirk
theodorus

Bericht door theodorus »

Wat is dit weer een slechte ontwikkeling, Waarom zou een verzamelaar een nieuw geproduceerd zadeltasje aan zijn oldtimer willen hebben?
Het lijkt niet op de originele tasjes , Ik vind het geen probleem als iemand een exemplaar voor zich zelf maakt, maar ik proef aan de reacties
dat lieden er handel in zien met alle gevolgen voor de toekomst. Hou het bij dit enkele exemplaar zou ik zeggen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Als er nog meer fietsen in omloop zijn dan bepaalde onderdelen (in dit geval tasjes), lijkt het me niet meer dan normaal dat bepaalde onderdelen nagemaakt worden om zo de fietsen toch compleet te krijgen. Volgens mij destijds ook de tasjes van de Zwitserse legerfiets. Om het discreet te houden lijkt me een exacte kopie voorzien van een repro inslag aan de achterkant (of binnenkant) wel zo netjes.
Sportief fietsend!
TiemenV

Bericht door TiemenV »

Dank voor de reacties,

Ik zie dit experiment als een leerzaam project voor mijzelf, en is dan ook eenmalig.

Jasper: ik heb de stempel ontworpen in het 3D programma Tinkercad. Ik heb geen idee of het mogelijk is hier Adobe bestanden in te importeren.

Groet,

Tiemen
HogeBiLiefhebber

Bericht door HogeBiLiefhebber »

Mooie handel, dank voor de tip! ;)
Plaats reactie