Ben momenteel ook bezig met de renovatie van een Fongers-RIH uit 1967. Misschien iets meer patina, maar zeker de moeite waard. En in de standaarduitvoering, zo uit de folder. Heeft 50 jaar opgeslagen gestaan in een Wageningse kippenschuur.
L'Eroica 2024
- marco verbaant
Re: L'Eroica 2024
- Bijlagen
-
- fongers rih folder 60's.png (629.54 KiB) 3864 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-31 om 17.29.21_d155171b.jpg (361.11 KiB) 3865 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Leuk dat je dit hier deelt non-fixie en mooi dat het ook weer het nodige enthousiasme oproept. Ik hoop ook nog een keer zo'n toer te maken. Enkele geschikte fietsen heb ik al. Een vriend van mij reed afgelopen keer mee op een groene RIH. Hij moest wel het nodige tandwiel- en schakelwerk aanpassen om in de Dolomieten een beetje te kunnen blijven fietsen.
Ja, met het gemiddelde polderverzet kom je als junior bejaarde in de heuvels niet ver. Ik heb dat één keer geprobeerd, met 47 x 21 als laagste verzet. Was geen succes. Een leermomentje, zeg maar.Gronam2 schreef: ↑16 okt 2024, 20.33 Leuk dat je dit hier deelt non-fixie en mooi dat het ook weer het nodige enthousiasme oproept. Ik hoop ook nog een keer zo'n toer te maken. Enkele geschikte fietsen heb ik al. Een vriend van mij reed afgelopen keer mee op een groene RIH. Hij moest wel het nodige tandwiel- en schakelwerk aanpassen om in de Dolomieten een beetje te kunnen blijven fietsen.

Naast L'Eroica in Italië zijn er ook nog wel een paar leuke evenementen die wat dichterbij zijn, en daarmee wat toegankelijker. Ik zal daar een aparte topic voor maken.
- marco verbaant
Mijn Fongers-RIH van 1967 is af...

- Bijlagen
-
- Fongers RIH 1967.jpg (294.55 KiB) 3771 keer bekeken
-
Zeer fraai... Is dit de fiets die nog niet zo lang geleden op Marktplaats stond, in Tilburg geloof ik? In dat geval: snel gedaan, en een wonderbaarlijke transformatie!
- marco verbaant
Dat klopt, van Marktplaats.nl in Tilburg. OP 31 augustus heb ik deze daar afgehaald. De verkoper wist te melden dat de fiets 50 jaar in een kippenschuur in Wageningen had gestaan. Heeft behoorlijk wat patina, maar dat mag. De tubes waren echt verrot, maar hielden wel lucht nog. Maar ik had nog een voorraadje belegen tubes liggen.Yancomotief92 schreef: ↑20 okt 2024, 13.51 Zeer fraai... Is dit de fiets die nog niet zo lang geleden op Marktplaats stond, in Tilburg geloof ik? In dat geval: snel gedaan, en een wonderbaarlijke transformatie!
Snel valt wel mee, als het even uitkomt twee uurtjes per dag, en dan komt het allemaal wel weer goed. Ik heb tijd zat voor de hobby....

-
Het is echt een mooie fiets geworden. Patina is juist mooi, dat hoort bij de geschiedenis van zo'n fiets. Volgens mij las ik laatst hier op dit forum dat de lak van Fongersfietsen van uitzonderlijke kwaliteit was, daar lijkt me uw fiets wel een goed voorbeeld van.marco verbaant schreef: ↑20 okt 2024, 20.25Dat klopt, van Marktplaats.nl in Tilburg. OP 31 augustus heb ik deze daar afgehaald. De verkoper wist te melden dat de fiets 50 jaar in een kippenschuur in Wageningen had gestaan. Heeft behoorlijk wat patina, maar dat mag. De tubes waren echt verrot, maar hielden wel lucht nog. Maar ik had nog een voorraadje belegen tubes liggen.Yancomotief92 schreef: ↑20 okt 2024, 13.51 Zeer fraai... Is dit de fiets die nog niet zo lang geleden op Marktplaats stond, in Tilburg geloof ik? In dat geval: snel gedaan, en een wonderbaarlijke transformatie!
Snel valt wel mee, als het even uitkomt twee uurtjes per dag, en dan komt het allemaal wel weer goed. Ik heb tijd zat voor de hobby....![]()