Fongers damestasje
-
Re: Fongers damestasje
Jos,
Ik vermoed dat de cijfers het patentnummer aangegeven Rd zal registered zijn. Als het een patent is ben ik benieuwd wat eronder wordt verstaan. De pure vormgeving van de druppelvorm lijkt me niet makkelijk te octrooieren. Misschien zit er nog iets anders bijzonder aan het tasje.
Als het een patentnummer is, dan kom je uit op ongeveer eind jaren twintig schat ik.
Groet,
Aad.
Ik vermoed dat de cijfers het patentnummer aangegeven Rd zal registered zijn. Als het een patent is ben ik benieuwd wat eronder wordt verstaan. De pure vormgeving van de druppelvorm lijkt me niet makkelijk te octrooieren. Misschien zit er nog iets anders bijzonder aan het tasje.
Als het een patentnummer is, dan kom je uit op ongeveer eind jaren twintig schat ik.
Groet,
Aad.
Hoi Aad,
Dank voor je behulpzame commentaar.
Ik heb nog eens op mijn andere zadeltasjes van Fongers (1910-1940) gekeken, maar op geen enkele staat een dergelijk patentnummer ingeslagen.
Ik had ooit een frametasje met de inslag Fongers gemaakt door Brooks in 1944, maar ook daarop geen nummer.
Wel een leuk item eigenlijk: zadel- en frametasjes. Als daar belangstelling voor is wil ik er wel eens een aantal op dit forum plaatsen (inclusief die voor militair gebruik).
groet, Jos
Dank voor je behulpzame commentaar.
Ik heb nog eens op mijn andere zadeltasjes van Fongers (1910-1940) gekeken, maar op geen enkele staat een dergelijk patentnummer ingeslagen.
Ik had ooit een frametasje met de inslag Fongers gemaakt door Brooks in 1944, maar ook daarop geen nummer.
Wel een leuk item eigenlijk: zadel- en frametasjes. Als daar belangstelling voor is wil ik er wel eens een aantal op dit forum plaatsen (inclusief die voor militair gebruik).
groet, Jos
- Bijlagen
-
- Tasje Fongers.JPG (167.58 KiB) 5837 keer bekeken
-
- tasje 1944.JPG (144.52 KiB) 5837 keer bekeken
-
- tasje 1944 front.JPG (185.11 KiB) 5837 keer bekeken
Het lijkt erop dat de letters Fongers er met losse letters in het frametasje zijn geslagen. Zou dat van later datum kunnen zijn? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er in 1944 spullen uit Engeland zijn geïmporteerd, gezien de bezetting/oorlogsjaren.
Sportief fietsend!
Fongers is er later ingeslagen. Tasje is van een Engelse MK V legerfiets uit 40-45. Groeten Hans.
Hoi Hans,
Een heel plausibele verklaring voor de namen op dit frametasje.
groet, Jos
Een heel plausibele verklaring voor de namen op dit frametasje.
groet, Jos
Dag Jos,
Op de beeldbank Groningen kom ik een damesfiets tegen (BD uit 1908) die dit zadeltasje lijkt te dragen.
Op de beeldbank Groningen kom ik een damesfiets tegen (BD uit 1908) die dit zadeltasje lijkt te dragen.
- Bijlagen
-
- Fongers zadeltasje dames.jpg (5.17 KiB) 4580 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Ja, lijkt er veel op. Mijn tasje is niet zo oud als de fiets op de afbeelding gelet op de goede staat van het leer, maar het kan goed zijn dat ze dit model 20 jaar of zo hebben gevoerd.
groet, Jos
groet, Jos
Ik heb zelf een vergelijkbaar tasje met dezelfde Fongers indruk waarvan ook het leer nog erg soepel en ‘nieuw’ oogt.
Het principe met het leertje door het midden is hetzelfde en voorkomt dat het gereedschap gaat rammelen bij het rijden. Misschien was dit het patent? Bij mij staat er volgens mij geen nummer ingeslagen maar ik zal het nog eens checken.
Ik was in de veronderstelling dat ook die van mij erg oud was. Het leer kan toevalliger wijs goed bewaard zijn gebleven misschien?
Het principe met het leertje door het midden is hetzelfde en voorkomt dat het gereedschap gaat rammelen bij het rijden. Misschien was dit het patent? Bij mij staat er volgens mij geen nummer ingeslagen maar ik zal het nog eens checken.
Ik was in de veronderstelling dat ook die van mij erg oud was. Het leer kan toevalliger wijs goed bewaard zijn gebleven misschien?
- Bijlagen
-
- 37131535_1880902801974150_6051637752179458048_n_17949005149105914.jpeg (324.64 KiB) 4544 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
De jouwe is onderdaad wat ouder, ik schat omstreeks 1920. Tasjes met de inslag "FONGERS" (langwerpige letters en tussen dubbele aanhalingstekens) zijn naar schatting van voor 1925. Ik heb er eentje uit de jaren 10.
groet, Jos
groet, Jos
- Bijlagen
-
- tasje ca. 1910.JPG (335.82 KiB) 4540 keer bekeken