Leuk bericht

Plaats reactie
Beau-Velo
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Leuk bericht

Bericht door Beau-Velo »

Fongers1952
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Leuk bericht

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb een Gazelle uit 1942 die ik drie jaar geleden kocht van de zoon van de eerste eigenaar. Op 18 jarige leeftijd had hij, woonachtig in Dieren, een fiets nodig voor zijn werk. Omdat hij een oom had in Dieren die bij “de Gazelle” werkte kon dat geregeld worden. Ondanks dat hij een vrijstelling had werd de fiets toch door de Duitsers in beslag genomen. Hoe het verder ging weet ik niet maar hij kreeg de fiets toch weer terug. Uiteindelijk overleed hij, naar ik van zijn zoon begreep, pas in 2015 of 2017. Toen pas vertrok de fiets uit Dieren naar het huis van zijn zoon in Doetinchem. Volgens de zoon heeft zijn vader er in de loop der jaren vele tienduizenden kilometers op gefietst. Het is de fiets niet aan te zien, ik heb er weinig aan hoeven te doen.

Vind ik mooi een fiets met een verhaal.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Beau-Velo
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Leuk bericht

Bericht door Beau-Velo »

Het maakt een misschien niet eens zo’n bijzondere fiets toch vaak aantrekkelijk.
Inderdaad leuk een fiets met een verhaal.
Fongers1952
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Leuk bericht

Bericht door Fongers1952 »

Beau-Velo schreef: 21 okt 2024, 21.15 Het maakt een misschien niet eens zo’n bijzondere fiets toch vaak aantrekkelijk.
Inderdaad leuk een fiets met een verhaal.
De details van een verhaal zijn vaak leuk en verklaren ook zaken. Bij deze fiets bijvoorbeeld, een Gazelle Nr 8, zit er een verkeerde voorvork in, vermoedelijk een vork van een P of Nr 1. En dan vraag je je af waarom? De zoon van de eerste eigenaar wist me te vertellen dat veel onderdelen bij Gazelle schaars waren naarmate de oorlog vorderde. Dan zou het dus mogelijk zijn dat er altijd al een verkeerde vork in deze fiets heeft gezeten, sinds 1942 dus. Wie zal het zeggen, het blijft gissen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie