Iets met ‘herkennen’…Maarten Waarlé schreef: ↑20 okt 2024, 10.41 Jaren 30 Gazelle. Zie pomphaken , bagagedrager en tandblad
Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Mooi dat er voor Gazelle nu ook een soort van catalogus van historische rijwielen ontstaat! Zou inderdaad voor meer merken een goed idee zijn. Vooralsnog heeft Jasper dat voor Fongers het best voor elkaar (https://fongersgroningen.nl/fongersmuseum/), met enkele tientallen gedocumenteerde modellen. Volgende stap zou zijn om deze overzichten op onze eigen documentatiebank bij elkaar te brengen, zodat er een goed toegankelijke en systematische beeldbank van oude Nederlandse rijwielen ontstaat.
groet, Jos
groet, Jos
-
Rutger Kappes
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Gelukkig zijn er nog een paar herenmodellen die ik kan toevoegen.JasperA schreef: ↑19 okt 2024, 22.32 Top initiatief! Het geeft meteen een goed beeld van wat er zoal bekend is aan vroege Gazelle rijwielen en ik weet zeker dat het beschikbaar hebben van zo’n overzicht gaat bijdragen aan het lokaliseren van nog meer oudjes (hopelijk ook wat meer herenmodellen).
Ik herken wel de gedachte dat je van sommige fietsen maar hoopt dat ze gewoon nog ergens gekoesterd worden. Het lukt simpelweg niet om zicht te houden op alle pre-1920 fietsen, zeker als er een aantal toch overzees is gegaan. Digitale vastlegging is dan in ieder geval al mooi meegenomen.
Ik zou misschien overwegen om namen en toenamen van eigenaren achterwege te laten in de publieke lijst.
Qua Fongers rijwielen heb ik er tot en met 1919 in totaal 61 in beeld. Wat overigens toevalligerwijs ook de huidige leeftijd is van MaartenW weten we nu…31 van die 61 zijn zelfs pre-1910.
Vooral de modellen van 1892 - 1910 zijn bij Gazelle ontzettend zeldzaam.
Dat is wel bijzonder omdat ze bij Gazelle ook revisies deden bij oude fietsen.
Dan zou je net als bij Fongers denken, dat er met wat vervangende onderdelen gewoon weer door werd gefietst.
Gelukkig heb ik al een redelijk digitaal archief, en er komen steeds wat nieuwe bij.
Maar of we de 61 gaan halen?
Precies!TheodK schreef: ↑20 okt 2024, 08.43 Wat een goed initiatief!
ik zou dat ook wel eens van Burgers willen maken. Alleen is het van dat merk jammer dat ze pas vanaf 1903 framenummer hebben ingeslagen. De fietsen van daarvoor zijn vaak moeilijk te herkennen of te dateren.
Ik denk dat er nog wel zo'n 20 of wellicht zelfs 30 boneshakers van Burgers zijn overgebleven. Die zijn goed te herkennen.
hoge bi's zijn erg moeilijk te herkennen, waarschijnlijk maar enkele.
safety's enkele.
wachtendonk vouwfietsen van ca. 1900 ca. 5
cardanfietsen van rond 1900 minstens 10
tandems van rond 1900 zeker twee
"gewone' fietsen van 1900 - 1920 is moeilijk in te schatten maar ik denk wat minder dan bij Fongers en Gazelle.
ik ben ook benieuwd hoeveel oude Simplex fietsen er nog zijn. Het zou mooi zijn als we van de "grote 4" (Burgers, Simplex, Fongers en Gazelle) een goed beeld gaan krijgen.
Daar ben ik ook een voorstander van.
Ik kan me nog een hele vroege Simplex herinneren met blokketting die nog in het clubblad gestaan heeft, iedereen hoopt zoiets toch nog te vinden.
Geweldig, dat boek met de vroege framenummers en bedankt voor het aanbod!jancees schreef: ↑20 okt 2024, 09.52 De Gazelles van framenummer 83000 - 117129 kan ik opzoeken in het boek ‘rijwielnummers’ https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15640084
Dan heb je net iets meer achtergrondinformatie.
Indien gewenst, kan ik de Gazelles uit deze lijst ook opnemen in onze Beeldbank zoals
https://archief.gazelle.nl/zoeken/groep ... nav_id=1-0
Voordeel is dat iedereen daar - via een annotatie - informatie aan kan toe laten voegen.
Van mij mag je de lijst ook opnemen in de beeldbank van de Gazelle.
We gaan verder met de lijst van overgebleven vroege Gazelles.
- Bijlagen
-
- 1916 /103597 / Nederland.
- 103597.jpg (64.96 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1915 / 86263 / Indonesië.
- 86263.jpg (70.06 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1917 /onbekend / België?
- 1917.jpg (26.76 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1916 /onbekend / België?
- 1916.jpg (30.35 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1915 / 95423 / Nederland.
- 1915.jpg (93.84 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1914 / in afwachting van / Nederland.
- 1914-4.jpg (45.71 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1914 / in afwachting van / Indonesië.
- 1914-3.jpg (123.75 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1914 / in afwachting van / Indonesië.
- 1914-2.jpg (65.55 KiB) 2478 keer bekeken
-
- 1914 / onbekend / Nederland.
- 1914-1.jpg (87.79 KiB) 2478 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rutger Kappes op 27 okt 2024, 20.34, 3 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Mooi zulke overzichten
Ik heb dat ook uitgevoerd voor transportfietsen van voor 1930 (zie https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/), en sindsdien is het aantal bekende exemplaren drastisch toegenomen. Het helpt enorm ze te leren herkennen, en het jaagt ook de interesse aan om ze te vinden en conserveren/restaureren. Ooit hoop ik dat er nog eentje van voor 1920 opduikt.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Mooi om mijn eigen ervaringen met een dergelijk overzicht bevestigd te zien Jeroen! Uiteindelijk dragen de overzichten significant bij aan het vinden en conserveren/restaureren van oud rijwielmateriaal en dienen ze zo een meer algemeen belang dan alleen een individueel verzamel belang.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑21 okt 2024, 09.09 Mooi zulke overzichtenIk heb dat ook uitgevoerd voor transportfietsen van voor 1930 (zie https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/), en sindsdien is het aantal bekende exemplaren drastisch toegenomen. Het helpt enorm ze te leren herkennen, en het jaagt ook de interesse aan om ze te vinden en conserveren/restaureren. Ooit hoop ik dat er nog eentje van voor 1920 opduikt.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
Maarten Waarlé
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Net even gekeken in de Gazelle link die Jancees in het bericht bracht.
Het verkoop boekje van agent Palm is ook heel interessant omdat dat een goed beeld geeft omtrent de ontwikkeling van de framenummers bij Gazelle in de eerste jaren van de 20e eeuw. Het loopt een beetje door elkaar qua nummer opvolging maar grote lijnen zijn zeker te zien. En de twee Gazelle fietsen die van Velorama afkomen kunnen er prima tegen afgezet worden.
Mooi archief bij Gazelle!
Het verkoop boekje van agent Palm is ook heel interessant omdat dat een goed beeld geeft omtrent de ontwikkeling van de framenummers bij Gazelle in de eerste jaren van de 20e eeuw. Het loopt een beetje door elkaar qua nummer opvolging maar grote lijnen zijn zeker te zien. En de twee Gazelle fietsen die van Velorama afkomen kunnen er prima tegen afgezet worden.
Mooi archief bij Gazelle!
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Zoals toegezegd, hierbij de scans uit het boek 'rijwielnummers' van 83000 - 117129
Meestal is het nummer van de kaart = soort ordernummer vermeld, soms ook de agent (dealer) waar de fiets heen ging. Achter het ordernummer is het jaar (-jj) - hoogst waarschijnlijk van verkoop - vermeld. Rijwielen waren een seizoensproduct. Ze werden in de wintermaanden gebouwd en in de lente / zomer verkocht. Er zit dus al snel een jaar verschil tussen productie en verkoop.
Twee mijlpalen kunnen helpen met de datering:
Het 100.000-ste rijwiel op 15-11-1915 (bron: Zutphensche Courant 15-11-1915 via Delpher) Het 200.000 rijwiel op 27-09-1924 (certificaat in het bezit van Meindert Moos; de miniatuur op draaiplateau in de glazen vitrine in het Gazelle archief in Dieren): https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=14718590
Dat zijn gemiddeld 930 rijwielen per maand in dat tijdsinterval. Dat betekent dat de 4 rijwielen met de framenummers in de lijst boven de 100.000 volgens mij van 1916 zijn. Framenummer is naam van het bestand.
Meestal is het nummer van de kaart = soort ordernummer vermeld, soms ook de agent (dealer) waar de fiets heen ging. Achter het ordernummer is het jaar (-jj) - hoogst waarschijnlijk van verkoop - vermeld. Rijwielen waren een seizoensproduct. Ze werden in de wintermaanden gebouwd en in de lente / zomer verkocht. Er zit dus al snel een jaar verschil tussen productie en verkoop.
Twee mijlpalen kunnen helpen met de datering:
Het 100.000-ste rijwiel op 15-11-1915 (bron: Zutphensche Courant 15-11-1915 via Delpher) Het 200.000 rijwiel op 27-09-1924 (certificaat in het bezit van Meindert Moos; de miniatuur op draaiplateau in de glazen vitrine in het Gazelle archief in Dieren): https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=14718590
Dat zijn gemiddeld 930 rijwielen per maand in dat tijdsinterval. Dat betekent dat de 4 rijwielen met de framenummers in de lijst boven de 100.000 volgens mij van 1916 zijn. Framenummer is naam van het bestand.
Beheerder erfgoed Gazelle (mail: erfgoed@gazelle.nl): https://archief.gazelle.nl/
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Floris91 schreef: ↑23 okt 2024, 09.30 Fascinerende lijst! Mijn Gazelle mag hierin ook met zijn nummer wereldkundig gemaakt worden. het framenummer hiervan is 128812, er zit een Wipperman ketingwiel op uit 1917, geen Williams dus vanwege de eerste wereldoorlog. Hij is opgeknapte bij Gazelle met een beckson terugtrapnaaf rond 1950 waardoor er ook na-oorlogse spatborden bij op zijn gezet. Hij was van een generaal die in Indonesië heeft gezeten. Ik moet zijn boek nog eens lezen.
-
Rutger Kappes
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07
Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Jou Gazelle staat al in de lijst op de 1e pagina!Floris91 schreef: ↑23 okt 2024, 11.12
Fascinerende lijst! Mijn Gazelle mag hierin ook met zijn nummer wereldkundig gemaakt worden. het framenummer hiervan is 128812, er zit een Wipperman ketingwiel op uit 1917, geen Williams dus vanwege de eerste wereldoorlog. Hij is opgeknapte bij Gazelle met een beckson terugtrapnaaf rond 1950 waardoor er ook na-oorlogse spatborden bij op zijn gezet. Hij was van een generaal die in Indonesië heeft gezeten. Ik moet zijn boek nog eens lezen.
20241023_110651.jpg
Het leuke is, de fiets is in mijn bezit geweest.
Het is inderdaad een fiets met een verleden uit Nederlands-Indië.
Mooi om hem weer te zien, bedankt voor de actuele foto!
-
Rutger Kappes
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07