Fongers Fotos in de tuin

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2472
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij het zoeken naar wat ondersteunend materiaal kwam ik oude fotos tegen van enkele Fongers fietsen die ik heb gerestaureerd.
Sommige zijn er nog en een enkele is van eigenaar gewisseld. Bij deze:
DSC07637.JPG
DSC07637.JPG (495.27 KiB) 626 keer bekeken
DSC07924.JPG
DSC07924.JPG (484.95 KiB) 626 keer bekeken
DSC07925 kl.jpg
DSC07925 kl.jpg (490.35 KiB) 626 keer bekeken
BB65 1906 en HZ70 1913
DSC07840.JPG
DSC07840.JPG (511.42 KiB) 626 keer bekeken
Drie BB vijfenzestigers:
DSC08402.JPG
DSC08402.JPG (383.61 KiB) 626 keer bekeken
Een HZ 70 ,mijn meest gebruikte fiets samen met haar ontwerp-technische voorganger een Lea Francis.
DSC05986.JPG
DSC05986.JPG (253.42 KiB) 626 keer bekeken
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Loopt spaak »

Zo zo Maarten!

Dat is een hele mooie collectie waar je trots op mag zijn!
Gebruikersavatar
Johan Vlaardingen
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 sep 2024, 11.07

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Johan Vlaardingen »

Echt prachtig om dit te zien, hier mag u meer dan trots op zijn.

Groet Johan
arnoldus
Berichten: 389
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door arnoldus »

Indrukwekkend ! , enig idee hoeveel fietsen er door jou handen zijn gegaan ?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 1033
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door JasperA »

Als je bedenkt dat een groot deel van deze Fongers rijwielen nog niet zo lang geleden enkel nog frames waren (of overgelakt en gemoderniseerd) dan mogen we ons toch wel zeer gelukkig prijzen dit te kunnen aanschouwen!

Gaaf om te zien wat er allemaal door jouw toewijding, kennis en kunde mogelijk is gebleken.

Toen ik net begon met het verzamelen van Fongers materiaal hoorde ik regelmatig de overtuiging dat bepaalde zaken simpelweg niet meer te vinden waren. Maar als ik nu langs de lange rij met Fongers rijwielen loop/scroll die de afgelopen 10 jaar naar boven zijn gekomen dan is het tegenovergestelde waar gebleken.

Er zijn bijvoorbeeld heel veel Fongers rijwielen met nog het originele luxe remsysteem gevonden. Aangevuld met een aantal procedures om bepaalde onderdelen na te maken zijn de resultaten verbluffend… :o

Ik zou overigens graag hetzelfde zien voor andere Nederlandse rijwielmerken.

Maar goed, misschien moet je van oude Fongers fietsen gewoon een hele rij hebben staan en is dat voor andere merken wat bescheidener allemaal en wordt er daarom minder hard naar gezocht… ;-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2472
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, ik ben niet van de ''zo goed als originele'' fiets. De DZ55 uit 1909 van Antoine (niet op de foto`s) is misschien wel de meest originele maar de meeste fietsen van de foto zijn inderdaad van niets weer opgebouwd.
Persoonlijk vind ik het Leuker om van bijna niets weer iets aantrekkelijks te maken.
Je moet natuurlijk wel iets hebben om mee te starten en dat lukt bij die meestal terug naar de fabriek gehaalde Fongers fietsen het best.
Ook zeker door de duidelijke differentiatie in modellen en de uitgebreide ondersteuning met de beeldbank en de nog bestaande catalogi.
Dat maakt dat je puzzel stukjes in handen hebt of krijgt.
Dat geldt ook wel voor andere fietsen zoals de Engelse safety`s of een Peugeot uit 1904 die ik laatst eens heb gedaan.
Van een hele vroege fiets of bijvoorbeeld een systeemfiets zoals een J-rad of cardanfiets vind ik het iets minder belangrijk of de voornaaf ,achterspatbord of zadel nou precies het juiste is. Daar gaat de aandacht naar het concept en of dat nu briljant of een beetje dom is.
Ik heb zelf ongeveer 60 rijwielen (de laatste copake vangst meegerekend) En fietsen die ik heb gehad of aan gewerkt heb daar kan ik geen zinnig getal aan koppelen. Ik hobby sinds mijn 16e aan oude fietsen. Ben inmiddels 61 jr. De eerste jaren bezocht ik oude fietsenmannetjes met tuinen vol afgedankte fietsen. Soms zat daar iets moois tussen voor een paar tientjes De echt interessante fietsen zijn de laatste 25 jaar in mijn bezit gekomen.
Internet , de vereniging en internationale beurzen zijn daar debet aan. En wat geld over (kunnen) hebben helpt dan ook.
Liever een fiets dan een brede TV ,nieuwe bank of verre reis is het devies.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3925
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door maartenB »

hele leuke foto's, het is een beetje alsof de fietsen een dansje doen door de tuin.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2714
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Durabo88 »

Een fijne collectie.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2472
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Fotos in de tuin

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha ja een Fongers ballet of is het line dance?

Ik heb er ook veel plezier aan Durabo, Dat oude spul.
Plaats reactie