Welke merk bakfiets is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Hubert

Welke merk bakfiets is dit?

Bericht door Hubert »

Hallo,

Ik ben een oude ijscoiets aan het opknappen. Het zou leuk zijn om te weten welk merk het onderstel is en uit welk jaar het (ongeveer stamt).

Op het frame kan ik geen typenummer of merk of serienummmer vinden. Maar misschien herkent iemand hem van de bijgevoegde fotos?

Alvast bedankt,

Hubert
Bijlagen
IMG_2885.JPG
IMG_2885.JPG (71.81 KiB) 1153 keer bekeken
IMG_2886.JPG
IMG_2886.JPG (113.82 KiB) 1153 keer bekeken
IMG_2887.JPG
IMG_2887.JPG (76.09 KiB) 1153 keer bekeken
IMG_2888.JPG
IMG_2888.JPG (84.03 KiB) 1153 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: Welke merk bakfiets is dit?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Moeilijk te zeggen. Dit model frame is door meerdere merken toegepast, bijvoorbeeld Lely. Eventueel zou het model stuur, rem en handgreep op het achterspatbord nog wat kunnen helpen.

P.s. de bladveren zijn verkeerd gemonteerd. Ze horen bovenop de vierkante platen te worden gemonteerd, met een houten plaatje ertussen. Nu hangen ze aan de klembouten waardoor die te zwaar belast worden. En de boven brug van de bladveren kan daardoor tegen die vierkante platen op de as as komen als de bak zwaar beladen wordt en/of je door een kuil rijdt.
Hubert

Bericht door Hubert »

Ik vermoedde al dat die bladveren niet goed zaten.
De handrem kun je zien op een van de fotos.
Het stuur van de fiets is vermoedelijk niet origineel.
Jeroen Zuiderwijk

Ik denk wel dat de kans dat het een Lely is redelijk groot is, dan eentje van de jaren '60 tot begin '70 (met zo'n model rem). Ik heb even door de folders gekeken, en eigenlijk kom ik alleen Lely tegen waarbij de voorste schuine buis recht is en direct op het mannetje tussen de onderste en bovenste framebuis uitkomt.
Jeroen Zuiderwijk

P.s. zie bijvoorbeeld deze folder uit 1972: https://www.transportfiets.net/2014/03/ ... tsen-1972/
Hubert

Bericht door Hubert »

Dank. Hij lijkt er iinderdaad precies op. Ook de constructie van de bladveren en de ophanging van de spatborden. Alleen jammer dat ik op de plaatjes de constructie van het draaipunt voorin niet kan zien.

Overigens: de "verkeerde" ophanging van de bladveren is ooit express gedaan om zo de juiste hoogte te krijgen voor de ijscofiets die ervan gemaakt is.Er is ook wat veranderd aan de ophanging ervan. Ik vermoed dat het plaatje waar de bouten aan vast ziten die de bladveer vasthouden, eerst onder de as heeft gezeten: daar is iets weggebrand. Er zitten nu 2 nieuwe plaatjes boven op de as gelast.
Hubert

Bericht door Hubert »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 okt 2024, 21.54 P.s. zie bijvoorbeeld deze folder uit 1972: https://www.transportfiets.net/2014/03/ ... tsen-1972/
Jeroen,

Heb jij enig idee hoe ik leeftijd van mijn fiets kan schatten? Als ik naar de catalogi van Lely kijk, lijkt er geen verschil tussen de plaatjes in de catalogus van 1949 en die van 1971!
Jeroen Zuiderwijk

Lely gebruikte dan ook dezelfde afbeeldingen heel lang. De transportfiets in de folder uit 1969 is dezelfde afbeelding als in 1928, met enkel een kettingsscherm en extra spatbordstang erbij getekend vanaf de jaren '30. Maar de bakfietsen zijn vanaf de jaren '30 vrijwel niet veranderd, behalve soms een andere bak. Het enige duidelijk nieuwe is de rechte remhevel, die je in de folder uit 1969 ziet. Maar wanneer die precies is ingevoerd weet ik niet. Waarschijnlijk in ieder geval na 1949. Maar tussen 1949 en 1969 hebben we geen duidelijke folders beschikbaar.
Plaats reactie