Kroonvormige moer op bakfiets as
Kroonvormige moer op bakfiets as
Op de voorwielen van mijn bakfiets zitten een soort kroonvormige moeren (zie bijlage). Weet iemand wat het doel is van die insnijdingen in de moer?
Alvast bedankt.
Hubert
Alvast bedankt.
Hubert
- Bijlagen
-
- bout.png (2.75 MiB) 2626 keer bekeken
-
Re: Kroonvormige moer op bakfiets as
Als het goed is zit er een gat door de as geboord,. Je stelt de moer af op de juiste spanning en steekt een splitpen door de moersleuven en het asgat als borging.
/Marten
Ik vermoedde al zoiets.
Er zit geen gat in de as. Ik denk dat er allerlei niet-originele onderdelen op deze fiets zitten.
Er zit geen gat in de as. Ik denk dat er allerlei niet-originele onderdelen op deze fiets zitten.
Soms is het eindje van de as radiaal voorzien van een gleufje. (Dat kan er ook eenvoudig met een zaagsnede in gemaakt zijn zonder het materiaal noemenswaard te verzwakken.) Dit heeft dan dezelfde functie.
DCR gaat nooit verloren....
Dat snap ik niet Wim. Waar steek je dan je splitpen in om te borgen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Kom je niet tegen bij kroonmoeren, maar bij rondmoeren met gleuf. Dan is er een borgplaatje voorzzien dat aangrijpt in de as en met oren die je in een sleuf van de moer kunt vouwen
/Marten
Ik heb in het uiteinde van de assen toch een gaatje ontdekt voor een borgpen. Alleen vallen die gaatjes niet samen met de gleuven in de moer.
Heb voorde zekerheid maar een borgpen in de gaatjes gezet.
Heb voorde zekerheid maar een borgpen in de gaatjes gezet.
- Jeroen Zuiderwijk
Bedoel je dat de gaatjes in lengte richting of in omtrek richting niet samen vallen met de gleuven? In het laatste geval is het een kwestie van de moer draaien tot de gaatjes samenvallen met de gleuven.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Johan Vlaardingen
In de ruimte tussen de moer en de as dien je een vierkante "pen" te plaatsen zodat het geheel geborgd is en niet meer onafhankelijk kan draaien (hoe simpel wil je het hebben).
Groet Johan
Groet Johan
Als ik dat wil, moet ik de moer zover naar buiten draaien dat de lager te los komt te zitten. Ik vermoed dat minimaal 1 van de 2 voorwielen niet origineel is.Bedoel je dat de gaatjes in lengte richting of in omtrek richting niet samen vallen met de gleuven? In het laatste geval is het een kwestie van de moer draaien tot de gaatjes samenvallen met de gleuven.