Sjefke Janssen racefiets
Sjefke Janssen racefiets
Ik heb onlangs in Amsterdam een racefiets gekocht van het merk Sjefke Janssen. Het merk kende ik niet maar het was een mooi fietsje en past goed bij mijn deelverzameling Nederlandse klassieke racefietsen van kleinere merken. Ik kan wel vinden dat Sjefke Janssen vroeger een verdienstelijk wielrenner uit Elsloo in Limburg was, die vroeger een fietsenzaak aldaar had, welke nog steeds bestaat maar dan geheel modern, maar verder niets over de racefietsen zelf. Heb dus geen vergelijking of die van mij origineel is en van wel bouwjaar. Dus wie weet er meer? Mocht er iemand foto’s hebben van andere Sjefke Janssen racefietsen, dan zou dat mooi zijn, want zover ik kan zien staan er geen andere fietsen van dit merk op het forum van De Oude Fiets.
- Bijlagen
-
- IMG_2375.jpeg (519.54 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2374.jpeg (713.47 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2373.jpeg (557.85 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2372.jpeg (539.7 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2371.jpeg (541.65 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2369.jpeg (628.71 KiB) 1485 keer bekeken
-
- IMG_2370.jpeg (651.39 KiB) 1485 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonTon op 15 nov 2024, 12.45, 2 keer totaal gewijzigd.
- marco verbaant
Re: Sjefke Janssen racefiets
Deze Nederlandse fiets is gebaseerd op een Belgisch Martelly frame 
Sjefke Jansen was de schoonvader van Anky van Grunsven, de amazone....
Een echte lijn is er in de fietsen niet te herkennen, ik heb er ook wel gezien met Gios Toriono achtige decals, ook met Martelly frame...

Een echte lijn is er in de fietsen niet te herkennen, ik heb er ook wel gezien met Gios Toriono achtige decals, ook met Martelly frame...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Zoals veel Nederlandse rijwielzaken liet Sjefke dus frames bouwen bij Martens.
Betaalbare frames met een fatsoenlijke afwerking; deze zal rond 1980 gemaakt zijn
Iets minder is het gebruik van het klavertje in de Prugnat 62D lugs.
Veel van deze fietsen werden in de tweedehands markt van Colnago stickers voorzien: "Fakenago's"
Uiteraard was de kwaliteit van de Colnago onderdelen veel beter.
Groet, Wiel
Betaalbare frames met een fatsoenlijke afwerking; deze zal rond 1980 gemaakt zijn
Veel van deze fietsen werden in de tweedehands markt van Colnago stickers voorzien: "Fakenago's"
Groet, Wiel
- Bijlagen
-
- Prugnat 62DWikipedia.jpg (36.26 KiB) 1472 keer bekeken
Dank voor de info Marco, dan kan deze ook in mijn Belgische afdeling van mijn verzamelingmarco verbaant schreef: ↑15 nov 2024, 11.50 Deze Nederlandse fiets is gebaseerd op een Belgisch Martelly frame
Ook bedankt voor de info Wiel en op de voorvork staat ook zo’n Columbus gravering, klopt dat wel? Mooi dat ik weet dat hij van rond 1980 is. Ik vind het een leuk fietsje voorveen leuke prijs en dat telt bij mij altijd het hoogstvelofilie schreef: ↑15 nov 2024, 12.14 Zoals veel Nederlandse rijwielzaken liet Sjefke dus frames bouwen bij Martens.
Groet, Wiel
- marco verbaant
Martelly is Martens voor de goede orde... 
EnN het klavertje als panto is nét even anders

EnN het klavertje als panto is nét even anders
Leuke vondst!
Om een idee te krijgen van Martens als fietsfabrikant en de kwaliteit van de frames is dit interview met Eddy Martens wel aardig om te lezen:
https://www.klassiekeracefiets.info/fie ... /martelly/
Om een idee te krijgen van Martens als fietsfabrikant en de kwaliteit van de frames is dit interview met Eddy Martens wel aardig om te lezen:
https://www.klassiekeracefiets.info/fie ... /martelly/
De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.Ook bedankt voor de info Wiel en op de voorvork staat ook zo’n Columbus gravering, klopt dat wel? Mooi dat ik weet dat hij van rond 1980 is. Ik vind het een leuk fietsje voorveen leuke prijs en dat telt bij mij altijd het hoogst
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.
Groet, Wiel
- Bijlagen
-
- MFI.jpg (122.65 KiB) 1444 keer bekeken
Interessant!
Eddy Martens geeft in het bovengelinkte interview aan dat hij frames met U-gravure in de vorkkroon voor de Union-fabriek heeft gebouwd.
Nieuwsgierig naar de bouwer(s) van de Union Rini Wagtmans-frames ben ik op zoek gegaan en vond deze online in de bibliotheek van rih1967:
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... 181746958/
Detail:
Ik weet overigens nog steeds niet hoe het nou precies zit met die Wagtmans-frames van Union.
- marco verbaant
Het verhaal gaat dat de directeur van Union op verzoek van Rini Wagtmans (ploegleider van het amateurteam van Union) Gianna Motta (I) heeft gevraagd om frames te maken voor het team. Er waren er een paar meer gemaakt die ook voor gewone stervelingen te koop waren. Union had niet de know-how voor eigen racefietsen. Om dat te compenseren kwamen ze later ze in contact met Jan Janssen. Die zijn merk en handel verkocht aan Union. Lang heeft dat niet geduurd, want Jan Jr en Pierre (Jan's zonen) kochten het merk terug.