moulton APB

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hogenboom

moulton APB

Bericht door Hogenboom »

mijn Moulton APB heeft een nieuwe lagering van de achtervork nodig.
Daarvoor moet de vorkbuis worden uitgeboord en 2 bronzen bussen worden gedraaid, zie foto

is er een handige frezer / draaier die dit met precisie kan doen?
IMG_9896.jpeg
IMG_9896.jpeg (609.68 KiB) 2275 keer bekeken
m-gineering

Re: moulton APB

Bericht door m-gineering »

Hogenboom schreef: 21 nov 2024, 17.24 mijn Moulton APB heeft een nieuwe lagering van de achtervork nodig.
Daarvoor moet de vorkbuis worden uitgeboord en 2 bronzen bussen worden gedraaid, zie foto

is er een handige frezer / draaier die dit met precisie kan doen?

IMG_9896.jpeg
Hier is de procedure, is allemaal niet zo ingewikkeld als je denkt:
https://www.moultonbuzz.com/resources/t ... /apb-rear/
/Marten
Hogenboom

Bericht door Hogenboom »

Dank voor je reactie Marten, in dit geval is de ruimte ontstaan tussen de bronzen bus en de vorkbuis; vraag mij niet hoe dat kan: brons is zachter dan staal.
Een nieuwe set bronzen bussen, eindelijk bij Pashley losgepeuterd, levertdus geen oplossing. Vandaar: uitboren en passende bronzen bussen maken.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Hogenboom schreef: 21 nov 2024, 19.46 Dank voor je reactie Marten, in dit geval is de ruimte ontstaan tussen de bronzen bus en de vorkbuis; vraag mij niet hoe dat kan: brons is zachter dan staal.
Een nieuwe set bronzen bussen, eindelijk bij Pashley losgepeuterd, levertdus geen oplossing. Vandaar: uitboren en passende bronzen bussen maken.
Hoeveel extra ruimte heb je dan? Is een spleetvullende Loctite niet de kortste klap?
En de spleet hoeft geen slijtage te zijn, het kan ook deformatie van de buis zijn, dan zijn de uiteinden trompetvormig uitgelubberd. Slijtage kan natuurlijk ook, als de bussen meedraaiden. Dan is het niet zo zeldzaam dat het hardere oppervlak het eerst het loodje legt
/Marten
Plaats reactie