oude Nederlandse legerfiets W.F. 153
Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153
Beste Rob, goed idee om volgend jaar een keer samen naar het Nationaal Archief te gaan; ik zal je een PB met mijn contactgegevens sturen. Leuk dat je een Buiten Model rijwiel met dubbele bovenbuis hebt; ik kende die nog niet als kabelrijwiel, maar dat is natuurlijk heel goed mogelijk. Rijwielen met dubbele bovenbuis werden onder andere gemaakt voor het vervoer van zwaardere lasten; zie bijgaand een foto van een rijwiel met dubbele bovenbuis dat gebruikt werd voor het vervoer van de ultrakortegolf-telefoon NSF DR-42 in de jaren '30; voorzien van trommelremmen aan de voor- en achterzijde . Een ander bijzonder rijwiel is uitgevoerd met een geveerde bagagedrager; ik weet niet wat daarmee vervoerd werd, vermoedelijk iets kwetsbaars. Tot slot bijgaand een foto van een (vroeg? ) kabelrijwiel; aan de vorm van het gewelfde spatbord te zien zou dat een Fongers kunnen zijn.
Groeten, Rutger
Groeten, Rutger
- Bijlagen
-
- 3 Rijwiel AI Hembrug met verende bagagedrager.jpg (190.88 KiB) 1087 keer bekeken
-
- 2.jpg (491.34 KiB) 1087 keer bekeken
-
- 1 Cav wielrijder met Ultrakortegolf telefoon NSF DR-42.jpg (57.8 KiB) 1087 keer bekeken
-
blijft nogsteeds een prachtig rijwiel Rob! Hieronder een foto van mijn WF90 gemarkeerd rijwiel. Heb deze helemaal opnieuw moeten opbouwen aangezien de enige originele onderdelen het frame, bagage drager, fietsbel en crankstel waren. De voorvork paste er wel op maar ik denk dat deze niet origineel erbij hoorde. Heb met hulp van mijn goede vriend Frits Duinkerke het originele zadel erop kunnen monteren en het leren gereedschapstasje had ik Reeds al. Ook het kaarslicht is van het leger maar weet niet of deze op de rijwielen te vinden waren. Als jullie het niet erg vinden zou ik ook erg graag mee willen naar het archief! Ik heb ook nog een foto bijgevoegd van een rijwiel met kabellegger.
- Bijlagen
-
- Schermopname (214).png (1.01 MiB) 1034 keer bekeken
-
- WhatsApp Image 2024-12-02 at 08.57.29 (3).jpeg (469.97 KiB) 1034 keer bekeken
-
Beste Rutger, leuk, ik zie er nu al naar uit Mijn versie van het voorschrift rijwiel van het voorschrift rijwiel uit 1932 zit vol geplakt met stukjes papier met daarop alle specificaties en andere bijzonderheden van het kabelrijwiel. Er staan zelfs een paar regels handgeschreven tekst in waarin nog een paar dingen worden verduidelijkt. Heel handig bij de restauratie, maar zijn al die voorschriften zo bijgewerkt of heb ik bij toeval een bijzonder exemplaar bemachtigd? Hoe dan ook komen de specificaties exact overeen met de foto van het NMM.remurk schreef: ↑30 nov 2024, 22.50 Beste Rob, goed idee om volgend jaar een keer samen naar het Nationaal Archief te gaan; ik zal je een PB met mijn contactgegevens sturen. Leuk dat je een Buiten Model rijwiel met dubbele bovenbuis hebt; ik kende die nog niet als kabelrijwiel, maar dat is natuurlijk heel goed mogelijk.
Daarmee is natuurlijk niet bewezen dat mijn frame van een kabelrijwiel afkomstig is, maar wel dat dit soort frames gebruikt werden voor kabelrijwielen. De informatie dat kabelrijwielen werden gebruikt door de verbindingstdienst voor het uitrollen van kabels heb ik uit het artikel 'De verbindingsafdeling van het 10e regiment infanterie' door majoor b.d. Peter Yska van het Verbindingsdienstmuseum, dat hier is te vinden: https://adoc.pub/de-verbindingsafdeling ... terie.html.
Uit het artikel blijkt dat de verbindingsafdeling van het 10e regiment beschikte over 24 kabelrijwielen. Er zullen er dus toch wel een aardig aantal van zijn geweest als je bedenkt dat ieder regiment een verbindingsafdeling had. Die verbindingsafdeling was overigens geen onderdeel van het regiment maar van de verbindingsdienst, die onderdeel was van de Genie. De samenstelling kan per regiment dan ook verschillend zijn geweest neem ik aan, al naar gelang hoe en waar het regiment werd ingezet. Waar ze verder allemaal voor worden gebruikt blijkt in ieder geval niet uit het voorschrift rijwiel, dat is een van de dingen die ik bij het bezoek van het nationaal archief hoopte achterhalen. De foto van het rijwiel met kortegolf telefoon is mij bekend, hij is dacht ik gemaakt bij een oefening op de waalsdorpervlakte in 1937. Museum Waalsdorp, waar de foto vandaan komt, heeft helaas geen verdere informatie. Behalve deze en de foto van het NMM heb ik maar één andere foto kunnen vinden waar een kabelrijwiel op staat. Die foto is genomen in Weert tijdens de gedeeltelijk mobilisatie van 1938. De fiets is nauwelijks zichtbaar maar ingezoomd wel te herkennen aan de dubbele buis en de kabeldrager, voor zover die is te zien.
Het lijkt mij heel leuk om met z'n drieën te gaan, als Rutger dat ook vindt moeten we dat denk ik doen. Je hebt je rijwiel mooi gerestaureerd zeg! De foto van het rijwiel met kabellegger is gemaakt bij een oefening in 1927, er bestaat een hele serie van. Op geen ervan staat een rijwiel met dubbele buis, die zijn denk ik pas later geïntroduceerd. Ook iets dat ik hoop uit te vinden in het archief. Hopelijk lukt het om een afspraak te maken in het voorjaarMartijn_Wielrijders schreef: ↑2 dec 2024, 09.03 blijft nog steeds een prachtig rijwiel Rob! Hieronder een foto van mijn WF90 gemarkeerd rijwiel. Heb deze helemaal opnieuw moeten opbouwen aangezien de enige originele onderdelen het frame, bagage drager, fietsbel en crankstel waren. De voorvork paste er wel op maar ik denk dat deze niet origineel erbij hoorde. Heb met hulp van mijn goede vriend Frits Duinkerke het originele zadel erop kunnen monteren en het leren gereedschapstasje had ik Reeds al. Ook het kaarslicht is van het leger maar weet niet of deze op de rijwielen te vinden waren. Als jullie het niet erg vinden zou ik ook erg graag mee willen naar het archief! Ik heb ook nog een foto bijgevoegd van een rijwiel met kabellegger.
De beste sportfiets is een transportfiets
-
Toffe foto Rob! Die heb ik zelf nog niet eerder gezien, Ik heb je een mail gestuurd met mijn telefoon nummer. Ik zal mijn map met al mijn bevindingen meenemen naar het archief.
Voor wat betreft het Voorschrift Rijwiel: een losbladig systeem kende men destijds nog niet; eventuele wijzigingen/aanvullingen dienden over de vervallen tekst heen geplakt te worden; aan de binnenzijde van het voorblad moest dan een aantekening worden gemaakt welke aanvullingen/wijzigingen verwerkt waren (en op welke datum) . Uiteraard kwam dat overplakken de leesbaarheid niet altijd ten goede (en het fotokopiëren/scannen ook niet, maar dat bestond toen nog niet). Groeten, Rutger
Dit bord hangt in het poortgebouw van de vroegere Isabellakazerne, waar momenteel het museum Militaire Wielrijders is gevestigd
- Bijlagen
-
- Aardewerk bord Regiment Wielrijders.jpg (148.4 KiB) 745 keer bekeken
-
Mooi bord! dit is de mijne. op de voorgrond de originele ongebruikte kraagspiegels van het regiment wielrijders.
- Bijlagen
-
- 1000072226.jpg (252.8 KiB) 594 keer bekeken
-
En nu meezingen (op last van den Minister van Oorlog)
(zangbundel voor het Nederlandsche Leger (1917?)
(zangbundel voor het Nederlandsche Leger (1917?)
- Bijlagen
-
- IMG_0053.JPG (484.39 KiB) 591 keer bekeken
/Marten
fascinerende inhoud allemaal, bedankt!
-
Ik zie in het lied hospitaal soldaat staan. Dit brengt mij op een andere bijzondere foto. Een rijwiel voor de veldhospik. Dit is de enige foto die ik ken waarop dit rijwiel staat afgebeeld het is het standaard WF rijwiel met erop twee keer een rode kruis plaat/bordje. Ik heb het idee zelf digitaal uitgetekend een iets beter beeld te krijgen van dit rijwiel. Wellicht zou dit gebruikt kunnen worden in combinatie met het DAF rijwiel brancard die destijds ook in ontwikkeling was en getest werd door het regiment wielrijders.(zie afbeeldingen). Maar dat is natuurlijk een verre gok maar het blijft leuk om erover na te denken. Heeft iemand anders wellicht meer foto's van veld hospikken te rijwiel?
- Bijlagen
-
- Hembrug terrein vol spullen met in het midden het veldhospik rijwiel
- 39883524_2215267808501031_1871392193751547904_n.jpg (81.43 KiB) 521 keer bekeken
-
- DAF rijwielbrancard in terrein test achter een motor van het regiment wielrijders.
- n-8516 legerbrancard.jpg (185.17 KiB) 521 keer bekeken
-
- Hospik rijwiel met prototype rijwielbrandcard.
- Tekengebied 1 kopie.png (311.29 KiB) 521 keer bekeken