Mijn caféracer begint al aardig op een fiets te lijken.
Vandaag zijn de spatborden en het bagagerek gemonteerd en is er de eerste proefrit mee gemaakt.
Die was nodig om een tube montagekit te gaan halen bij de Praxis om het balhoofdplaatje van Pharus vast te plakken.
Om het een beetje te laten lijken op een onvervalste fraude (of je de kilometerstand terugdraait) heb ik twee messing nageltjes onthoofd met een kniptangetje en het overgebleven materiaal wat nog aan het kopje zat door het gaatje van het balhoofplaatje gestoken. Toen even ondersteboven op het aambeeld met een doorslag en een stevige dreun van een vuistje het kopje koud aan het plaatje gesmeed.
Dotje montagekit 'original' er op en piep zei de muis in het voorhuis.
Het is een lichte transportfiets geworden met moderne aluminium velgen van Schothorst en dubble butted spaken.
In het voorwiel G15. In het achterwiel G14
De Torpedo in het achterwiel is ongebruikt en heeft spaakgaten waar alleen maar G14 in past en is waarschijnlijk voor de Duitse markt bedoeld geweest. De voornaaf is ook F&S.
De spatborden komen van een onbekende toerfiets. De spatbordsteuntjes lagen vanochtend nog bij de groothandel.
Grappig detail zijn de spatbordboutjes voor het achterspatbord waar mijn initialen in staan. Het is niet bekend waar ze ooit voor bedoeld zijn maar nu is het of de fiets gesigneerd is.
Het crankstel komt uit Duitsland. Het merk is niet bekend.
De tandwiel verhouding is 48-20. Het achtertandwiel zou nog een tandje terug kunnen gezien het gewicht van de fiets.
De ketting is een Afred Appleby. In 1935 kostte deze ketting 79 cent terwijl een goedkope variant 40 cent moest opbrengen.
Het achterlicht is van Spanninga. De dynamo en de koplamp worden waarschijnlijk TMI,
Het bagagerek is een klein model van Roelewiel.
Het zadel is een Concorde van Lepper.
De banden zijn Big Apple van Schwalbe.
Het stuur is anders dan andere sturen voor transportfietsen. Het is iets hoger opgebogen en de einden waar de handvatten zitten zijn langer dan op elk ander stuur.
De pedalen worden nog vervangen door nieuwe. Ik weet nog niet of het Phillips, Wippermann of UNION gaat worden.
Het kettingscherm komt van Roelewiel en is bedoeld voor een kleine fiets. Het is geen revolvermodel maar nog iets kleiner en moet enigszins aangepast worden.
Het fiets heerlijk en accelereert aanmerkelijk sneller dan wat ik gewend ben.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Pharus
Pharus
- Bijlagen
-
- DSCN9142.jpg (279.33 KiB) 9332 keer bekeken
-
- DSCN9124.JPG (236.6 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9120.JPG (214.57 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9119.JPG (252.5 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9139.jpg (261.73 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9145.jpg (248.5 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9138.jpg (284.44 KiB) 9339 keer bekeken
-
- DSCN9135.jpg (267.05 KiB) 9339 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 5 nov 2019, 22.33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Pharus
Hallo Charles .
Het is een mooie fiets geworden .
Je mag wel oppassen met die acceleratie want in de bebouwde kom zit je zo boven de maximum snelheid en voor je het weet heb je een bon.
Groet Gerrit Kan
Het is een mooie fiets geworden .
Je mag wel oppassen met die acceleratie want in de bebouwde kom zit je zo boven de maximum snelheid en voor je het weet heb je een bon.
Groet Gerrit Kan
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Pharus
Werkelijk prachtig, hoe heeft u die mooie ringen gekregen? Heel tof dat het koperkleurig is!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Pharus
voor je het weet heb je een bon.
Hoi Gerrit,
Zij de geldende maximum snelheden voor alle weggebruikers? Ook voor fietsers dus?
Lijkt me niet te doen in de 'dertig kilometer zone' op zo'n fiets.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Hoi Gerrit,
Zij de geldende maximum snelheden voor alle weggebruikers? Ook voor fietsers dus?

Lijkt me niet te doen in de 'dertig kilometer zone' op zo'n fiets.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Pharus
De ringen van messing zijn gewoon te koop bij bijvoorbeeld Hornbach.
De ringen die passen op een achternaaf zijn 10mm.
Ze zijn wat duurder maar niet echt veel. En ze zijn los te koop bij Hornbach dus daar kan je geen buil aan vallen.
Ik gebruik ze best veel omdat ze zich wat makkelijker voegen naar onregelmatigheden die wel eens opduiken in achterpadden of voorvorken van oude fietsen.
En het ziet er leuk uit.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
De ringen die passen op een achternaaf zijn 10mm.
Ze zijn wat duurder maar niet echt veel. En ze zijn los te koop bij Hornbach dus daar kan je geen buil aan vallen.
Ik gebruik ze best veel omdat ze zich wat makkelijker voegen naar onregelmatigheden die wel eens opduiken in achterpadden of voorvorken van oude fietsen.
En het ziet er leuk uit.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Pharus
Het zal ongeveer twaalf jaar geleden zijn dat ik deze fiets heb verkocht.
Is er héél toevallig iemand die weet waar de fiets nu is?
Is er héél toevallig iemand die weet waar de fiets nu is?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- fietshobbyist
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Pharus
Doe je nooit vet aan schroefdraden?
Edit, 15 december 2024: Oei, ik zie nu dat het oorspronkelijke bericht al 12 jaar oud is ...
Edit, 15 december 2024: Oei, ik zie nu dat het oorspronkelijke bericht al 12 jaar oud is ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 15 dec 2024, 10.11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Pharus

Dat doe ik wel eens. Keramisch- of kopervet.
Hoezo?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.