Oude Ambachten en Speelgoed Museum

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
fietser

Oude Ambachten en Speelgoed Museum

Bericht door fietser »

Vandaag was ik in het Oude Ambachten en Speelgoed Museum (http://tupalo.com/nl/rd/nlhc2u) in Terschuur bij Barneveld. Misschien vijftien jaar geleden was dit museum eens het decoor voor een nieuwjaarsbijeenkomst van De Oude Fiets. Ik was er toen niet bij en heb dat nu eindelijk ingehaald.

Het is een museum met een niet te overziene hoeveelheid spullen van vroeger, grotendeels gekoppeld aan een (en ingericht per) oud beroep. Van een naaiatelier via een drukkerij, een scheikundig laboratorium, een tandheelkundige hoek, een hoedenmakerij, een leidekkershoek, een autogarage en een afdeling elektroinstallatie tot... natuurlijk een fietsenmakerij. Tienduizenden stukken, begonnen als privéverzameling van één persoon. Naast de spullen met relatie tot beroepen ook allerlei prullaria die van echt antiek en reclamemateriaal tot vrijmarktspullen strekken. Je hebt er uren voor nodig. Je mag bijna alles aanraken, als je het maar niet meeneemt.

Maar het ging natuurlijk om de fietsenmakerij. Het interieur was afkomstig van fietsenmaker Van de Kieft uit Barneveld, lezers van Het Rijwiel welbekend. Van de Kieft was de opvolger van Van den Hul, directeur van het fameuze Barneveldse merk HS (BERI). Er stond een handvol fietsen bij, bijna allemaal óf compleet gerestaureerd óf gewoon overgeschilderd (het verschil tussen die twee was niet groot).
mvoudeambachten1.jpg
mvoudeambachten1.jpg (450.84 KiB) 9969 keer bekeken
Een paar Belgische fietsen, een paar van onduidelijke afkomst, een HS, en een fiets met houten spatborden die vanwege de spatborden op 1890 was gedateerd. Ik hou het eerder op 1910 of zo. Misschien dat de kenners dat met de volgende foto nog wat beter kunnen inschatten:
mvoudeambachten2.jpg
mvoudeambachten2.jpg (430.32 KiB) 9969 keer bekeken
Creatieve oplossing voor het remblokje van de bandrem.

'
HJvMontfort

Re: Oude Ambachten en Speelgoed Museum

Bericht door HJvMontfort »

Heeft hij een dubbelrol ketting? Is me te klein om te beoordelen
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser

Bericht door fietser »

Bedoel je een blokketting? Nee, het is een gewone. Overigens zie ik net dat de linker crankspiel verkeerd om gemonteerd is. Op het bijbehorende labeltje staat nog "herenfiets uit 1890 (zie houten spatborden). In ong. 1960 is deze fiets helemaal gerestaureerd."

Bij de werkplaats als geheel staat o.a. op het bord: Fietsenherstelplaats J.W. van de Kieft, Langestraat, Barneveld. 1880-1980." De datering 1880 lijkt mij op fantasie te berusten. Misschien was er wel een zaak van Van de Kieft maar zeker geen rijwielzaak.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo medeforumleden, het lijkt me een fiets van rond 1898 1900. Ik heb zelf een Humber uit die tijd en daar lijkt ie wel op. Maarre zeker weten doe ik het niet. Als de fiets gerestaureerd is door een enthousiaste niet kenner kan die eer wel een ander tandwiel en ketting op hebben gezet om de fiets compleet te krijgen...

groeten Michiel
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Het remblokje is door een "liefhebber" voorzien van pedaalrubbers. Origineel horen er 2 rollen, van rondrubber, gemonteerd zijn. Als je nu de rollen regelmatig iets draaide was de slijtage gelijkmatig. Door naast het loopvlak te remmen werdt het loopvlak gespaard. Is maar kort gebruikt. Of het aan deze stempelrem hoort? Ketting en voortandwiel geven ook reden van twijfel. Het voorblad is door de diameter rond 1892/5. Ketting is niet te zien op het een dubbele rol of blok is. Ook is de stuurstrop vastgezet met een zadelstrop.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
HJvMontfort

Ik vind de damesfiets op de achtergrond eerlijk gezegd intrigerender, mooi trapstel, bijzondere tekeningen in de lak.. best mooi!
fietser

Bericht door fietser »

Hm, nou ga ik toch weer twijfelen over de ketting en mezelf. Ik had eerlijk gezegd niet zo heel goed opgelet, opgevallen was me in ieder geval niets. Wat mij wel opviel zijn de netjes gevormde uiteinden van de staande achtervork, bovenaan.

De fiets op de achtergrond is een Belgische. Ik vond het lak- en bieswerk ook wel mooi, maar het was te zien dat dat hoogstwaarschijnlijk bij een restauratie is gebeurd. Naar origineel voorbeeld of naar de fantasie van de restaurateur, dat is niet duidelijk.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Geweldig museum, volgens mij hebben ze daar genoeg gereedschap om antieke fietsen mee op te kunnen knappen. Een lust voor het oog, die oude inrichting.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
HJvMontfort

Yorick Vermeulen schreef:Beste mensen,

Geweldig museum, volgens mij hebben ze daar genoeg gereedschap om antieke fietsen mee op te kunnen knappen. Een lust voor het oog, die oude inrichting.

Groeten,

Yorick.
Fietsgereedschap, oud en nieuw... kom maar op ik wil het wel:)
Plaats reactie