RIH racefiets of sportfiets
RIH racefiets of sportfiets
Ik heb net een stadsfiets gekocht van het merk RIH in een mooie kleur blauw, maar dat blijkt niet de originele kleur te zijn, want op sommige plekken zie je een bruinrode kleur. Ik denk dat ik de fiets ga ombouwen tot racefiets met racestuur en versnellingen. Horen er op deze fiets Mafac remmen? En welk merk derailleur en shifters? Houder voor de bidon hebben ze denk ik zelf erop gesoldeerd, of hoort dat toch zo? Alle info is welkom. Vriendelijke groet, Ton
- Bijlagen
-
- IMG_7472.jpeg (410.96 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7457.jpeg (486.62 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7467.jpeg (389.58 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7468.jpeg (467.97 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7471.jpeg (511.69 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7465.jpeg (420.61 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7463.jpeg (580.44 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7470.jpeg (680.32 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7469.jpeg (746.61 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7461.jpeg (384.83 KiB) 4283 keer bekeken
-
- IMG_7462.jpeg (575.45 KiB) 4283 keer bekeken
Re: RIH racefiets of sportfiets
Moet een raceframe zijn, want geen nokjes voor spatborden aan de voor en achterpatten.
Die overgang tussen lak en chroom had vaak vlaggetjes, dat zijn die kleuren die je ziet. Mij lijkt hij wel in de originele lak.
Die overgang tussen lak en chroom had vaak vlaggetjes, dat zijn die kleuren die je ziet. Mij lijkt hij wel in de originele lak.
Sportief fietsend!
Re: RIH racefiets of sportfiets
Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.
Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
Re: RIH racefiets of sportfiets
Nou dank je wel voor de informatie Durabo88 en ik had die stadsfiets mede gekocht door zijn prachtige kleur, dus dat is nog mooier. Groet, Ton
Re: RIH racefiets of sportfiets
Ook jij bedankt voor de info en helemaal mooi dat het een raceframe is, hoewel ik sportframes ook mooi vind. 1974 is het jaar dat ik 16 was, dus jeugdsentiment, ook al reed ik zelf op een Peugeot racefiets. Volledig Campagnolo zou heel mooi zijn, maar van die Benelux mix heb ik meer in de kratten liggen en dan kan ik het later nog wel wisselen als ik iets van Campgnolo tegenkom. Groet, Tonnon-fixie schreef: ↑22 dec 2024, 18.48 Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.
Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
Re: RIH racefiets of sportfiets
Gangbaar (en verstandig) plan van ambitieuze wielrenners in de dop was vaak om een zo goed mogelijk frame te kopen en dat op te bouwen met wat je op dat moment kon betalen. Zodra je dan meer had gespaard kon je dat dan vervangen door wat beters en (natuurlijk) duurders.
Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.
Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.
- marco verbaant
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: RIH racefiets of sportfiets
Dat is geen wet van Meden en Perzen, oude en toch wel degelijk échte racefietsen hadden even goed spatbordoogjes aan de patten, in de periode 50/60 en ook nog wel 70's.
Het oplassen van (stalen TA) bidonhouders is een truc die als pre bidonhoudernokken era wel vaker werd toegepast.

Psies. Bovendien verkocht RIH net zo vaak losse frames dan complete fietsen. Renners wisten toen zelf nog wel raad met het materiaal. Tegenwoordig wordt alles voorgekauwd. In die tijd kon je zelf je voorkeuren nog heerlijk bepalen. Maar de genoemde combi's waren inderdaad wel gemeengoed. De misschien wonderlijke combinatie van Franse MAFAC centrepull remhoeven met Italiaanse Universal remgrepen was zelfs bij veel ptofs destijds erg populairnon-fixie schreef: ↑22 dec 2024, 18.48 Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.
Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49
Re: RIH racefiets of sportfiets
Goedenavond,
Mooi kader TonTon,
Wellicht al wel bekend op het forum.
Maar bij RIH Sports Amsterdam is van veel framenummers bekend voor wie ze destijds gebouwd zijn.
Een deel van het oude archief heeft RIH Sports overgenomen toen RIH westerstraat ophield te bestaan.
Nummer 8833 is inderdaad geleverd op 04-04-1974
aan een zekere Knoop. Zie foto
Wat verder opvalt is dat er(bidon) houder bij is geschreven.
Wellicht was het op verzoek dat de houder is vast gesoldeerd.
Mooi kader TonTon,
Wellicht al wel bekend op het forum.
Maar bij RIH Sports Amsterdam is van veel framenummers bekend voor wie ze destijds gebouwd zijn.
Een deel van het oude archief heeft RIH Sports overgenomen toen RIH westerstraat ophield te bestaan.
Nummer 8833 is inderdaad geleverd op 04-04-1974
aan een zekere Knoop. Zie foto
Wat verder opvalt is dat er(bidon) houder bij is geschreven.
Wellicht was het op verzoek dat de houder is vast gesoldeerd.
- Bijlagen
-
- IMG_0688.png (619.35 KiB) 4212 keer bekeken
Re: RIH racefiets of sportfiets
Kijk Non-fixie, op zo’n manier wil ik de fiets ook opbouwennon-fixie schreef: ↑22 dec 2024, 19.51 Gangbaar (en verstandig) plan van ambitieuze wielrenners in de dop was vaak om een zo goed mogelijk frame te kopen en dat op te bouwen met wat je op dat moment kon betalen. Zodra je dan meer had gespaard kon je dat dan vervangen door wat beters en (natuurlijk) duurders.
Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.

Re: RIH racefiets of sportfiets
Dat zal zo zijn, maar als die nokjes ontbreken, dan is het zeker geen sportfiets.marco verbaant schreef: ↑22 dec 2024, 20.30 Dat is geen wet van Meden en Perzen, oude en toch wel degelijk échte racefietsen hadden even goed spatbordoogjes aan de patten, in de periode 50/60 en ook nog wel 70's.
Het oplassen van (stalen TA) bidonhouders is een truc die als pre bidonhoudernokken era wel vaker werd toegepast.
Sportief fietsend!