RIH racefiets of sportfiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon

RIH racefiets of sportfiets

Bericht door TonTon »

Ik heb net een stadsfiets gekocht van het merk RIH in een mooie kleur blauw, maar dat blijkt niet de originele kleur te zijn, want op sommige plekken zie je een bruinrode kleur. Ik denk dat ik de fiets ga ombouwen tot racefiets met racestuur en versnellingen. Horen er op deze fiets Mafac remmen? En welk merk derailleur en shifters? Houder voor de bidon hebben ze denk ik zelf erop gesoldeerd, of hoort dat toch zo? Alle info is welkom. Vriendelijke groet, Ton
Bijlagen
IMG_7472.jpeg
IMG_7472.jpeg (410.96 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7457.jpeg
IMG_7457.jpeg (486.62 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7467.jpeg
IMG_7467.jpeg (389.58 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7468.jpeg
IMG_7468.jpeg (467.97 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7471.jpeg
IMG_7471.jpeg (511.69 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7465.jpeg
IMG_7465.jpeg (420.61 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7463.jpeg
IMG_7463.jpeg (580.44 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7470.jpeg
IMG_7470.jpeg (680.32 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7469.jpeg
IMG_7469.jpeg (746.61 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7461.jpeg
IMG_7461.jpeg (384.83 KiB) 4283 keer bekeken
IMG_7462.jpeg
IMG_7462.jpeg (575.45 KiB) 4283 keer bekeken
Durabo88

Re: RIH racefiets of sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Moet een raceframe zijn, want geen nokjes voor spatborden aan de voor en achterpatten.
Die overgang tussen lak en chroom had vaak vlaggetjes, dat zijn die kleuren die je ziet. Mij lijkt hij wel in de originele lak.
Sportief fietsend!
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.

Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
TonTon

Bericht door TonTon »

Durabo88 schreef: 22 dec 2024, 18.08 Moet een raceframe zijn, want geen nokjes voor spatborden aan de voor en achterpatten.
Die overgang tussen lak en chroom had vaak vlaggetjes, dat zijn die kleuren die je ziet. Mij lijkt hij wel in de originele lak.
Nou dank je wel voor de informatie Durabo88 en ik had die stadsfiets mede gekocht door zijn prachtige kleur, dus dat is nog mooier. Groet, Ton
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 22 dec 2024, 18.48 Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.

Er 'hoort' niet zoveel op zo'n frame, anders dan dat je er wel serieuze race-onderdelen op zou verwachten. Populair in die tijd waren twee 'formats': volledig Campagnolo (Nuovo) Record of een typische Benelux-mix van Stronglight cranks, MAFAC-remmen, Universal remgrepen, Campagnolo Record-derailleurs en commandeurs, Titan-stuur, stuur- en zadelpen.
Ook jij bedankt voor de info en helemaal mooi dat het een raceframe is, hoewel ik sportframes ook mooi vind. 1974 is het jaar dat ik 16 was, dus jeugdsentiment, ook al reed ik zelf op een Peugeot racefiets. Volledig Campagnolo zou heel mooi zijn, maar van die Benelux mix heb ik meer in de kratten liggen en dan kan ik het later nog wel wisselen als ik iets van Campgnolo tegenkom. Groet, Ton
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Gangbaar (en verstandig) plan van ambitieuze wielrenners in de dop was vaak om een zo goed mogelijk frame te kopen en dat op te bouwen met wat je op dat moment kon betalen. Zodra je dan meer had gespaard kon je dat dan vervangen door wat beters en (natuurlijk) duurders.

Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Durabo88 schreef: 22 dec 2024, 18.08 Moet een raceframe zijn, want geen nokjes voor spatborden aan de voor en achterpatten.
Dat is geen wet van Meden en Perzen, oude en toch wel degelijk échte racefietsen hadden even goed spatbordoogjes aan de patten, in de periode 50/60 en ook nog wel 70's.
Het oplassen van (stalen TA) bidonhouders is een truc die als pre bidonhoudernokken era wel vaker werd toegepast.

:D
non-fixie schreef: 22 dec 2024, 18.48 Mooie RIH! Mooie kleur ook, en mij lijkt die zo op het eerste gezicht ook origineel. En inderdaad een raceframe. Uit april 1974.

Psies. Bovendien verkocht RIH net zo vaak losse frames dan complete fietsen. Renners wisten toen zelf nog wel raad met het materiaal. Tegenwoordig wordt alles voorgekauwd. In die tijd kon je zelf je voorkeuren nog heerlijk bepalen. Maar de genoemde combi's waren inderdaad wel gemeengoed. De misschien wonderlijke combinatie van Franse MAFAC centrepull remhoeven met Italiaanse Universal remgrepen was zelfs bij veel ptofs destijds erg populair
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Loco-Motief

Bericht door Loco-Motief »

Goedenavond,

Mooi kader TonTon,
Wellicht al wel bekend op het forum.
Maar bij RIH Sports Amsterdam is van veel framenummers bekend voor wie ze destijds gebouwd zijn.
Een deel van het oude archief heeft RIH Sports overgenomen toen RIH westerstraat ophield te bestaan.
Nummer 8833 is inderdaad geleverd op 04-04-1974
aan een zekere Knoop. Zie foto
Wat verder opvalt is dat er(bidon) houder bij is geschreven.
Wellicht was het op verzoek dat de houder is vast gesoldeerd.
Bijlagen
IMG_0688.png
IMG_0688.png (619.35 KiB) 4212 keer bekeken
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 22 dec 2024, 19.51 Gangbaar (en verstandig) plan van ambitieuze wielrenners in de dop was vaak om een zo goed mogelijk frame te kopen en dat op te bouwen met wat je op dat moment kon betalen. Zodra je dan meer had gespaard kon je dat dan vervangen door wat beters en (natuurlijk) duurders.

Alleen Japans was op dat moment nog bepaald niet in zwang. Pas nadat de Belgen daarmee wedstrijden gingen winnen (Flandria met Shimano) en er mooi uitziende en goede spullen kwamen voor een leuke prijs (600 'arabesque') werd dat wat meer acceptabel. Maar dat was eigenlijk pas eind jaren '70.
Kijk Non-fixie, op zo’n manier wil ik de fiets ook opbouwen 8-) Japans spul vind ik trouwens ook heel mooi, maar dat doe ik weer op mijn oudere fietsen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

marco verbaant schreef: 22 dec 2024, 20.30 Dat is geen wet van Meden en Perzen, oude en toch wel degelijk échte racefietsen hadden even goed spatbordoogjes aan de patten, in de periode 50/60 en ook nog wel 70's.
Het oplassen van (stalen TA) bidonhouders is een truc die als pre bidonhoudernokken era wel vaker werd toegepast.
Dat zal zo zijn, maar als die nokjes ontbreken, dan is het zeker geen sportfiets.
Sportief fietsend!
Plaats reactie