Kettingwiel met vijf boutjes.
Kettingwiel met vijf boutjes.
In een van de kettingwielen die ik ooit bij Paul Guldentops heb gevonden heb ik net boutjes met zo’n vierkant kopje gedraaid.
Het is mij wel eens overkomen dat zo’n boutje afbrak omdat de draad in het gat eigenlijk te strak was gesneden. Het is mij opgevallen dat het vaak zo is dat de boutjes er moeilijk of helemaal niet ingedraaid kunnen worden.
Daarom heb ik er nog even van gedacht dat het Engelse draad was maar het blijkt gewoon metrisch te zijn. M5 dus.
Nu vermoed ik dat het een standaardprotocol is om na het vernikkelen/verchromen eerst die draad op te snijden. Dat heb ik nu dus ook gedaan en ben verder geen problemen tegen gekomen.
Het blijft speculeren maar het zou zo maar kunnen dat de manier van werken zo bedoeld is omdat, als het boutje vastloopt in de draad, het meteen geborgd is.
Als dat klopt is het dus niet de bedoeling om het tapje er volledig doorheen te halen zodat het boutje nog net klem zit.
Met die gedachte in mijn achterhoofd heb ik de vijf boutjes er net in gedraaid.
Het kettingwiel is nu nog verchroomd. Dat gaat vijf minuutjes in het zoutzuur. Dan blijft alleen het nikkel over.
Het zijn overigens zeer dikke tanden. Aan de basis zijn ze vijf millimeter breed. Zelfs voor een 3/16” is het aan de dikke kant. De rollen van de ketting zakken er soepel in.
Niet alleen voor- maar ook achtertandwielen van die maat zijn vaak verschillend.
Het is mij wel eens overkomen dat zo’n boutje afbrak omdat de draad in het gat eigenlijk te strak was gesneden. Het is mij opgevallen dat het vaak zo is dat de boutjes er moeilijk of helemaal niet ingedraaid kunnen worden.
Daarom heb ik er nog even van gedacht dat het Engelse draad was maar het blijkt gewoon metrisch te zijn. M5 dus.
Nu vermoed ik dat het een standaardprotocol is om na het vernikkelen/verchromen eerst die draad op te snijden. Dat heb ik nu dus ook gedaan en ben verder geen problemen tegen gekomen.
Het blijft speculeren maar het zou zo maar kunnen dat de manier van werken zo bedoeld is omdat, als het boutje vastloopt in de draad, het meteen geborgd is.
Als dat klopt is het dus niet de bedoeling om het tapje er volledig doorheen te halen zodat het boutje nog net klem zit.
Met die gedachte in mijn achterhoofd heb ik de vijf boutjes er net in gedraaid.
Het kettingwiel is nu nog verchroomd. Dat gaat vijf minuutjes in het zoutzuur. Dan blijft alleen het nikkel over.
Het zijn overigens zeer dikke tanden. Aan de basis zijn ze vijf millimeter breed. Zelfs voor een 3/16” is het aan de dikke kant. De rollen van de ketting zakken er soepel in.
Niet alleen voor- maar ook achtertandwielen van die maat zijn vaak verschillend.
- Bijlagen
-
- e915c161-f672-490f-8e6e-aff8a1b67f50.jpeg (572.34 KiB) 4668 keer bekeken
-
- c8a1885c-aefe-402e-af32-74ecbc87585c.jpeg (562.64 KiB) 4668 keer bekeken
-
- 324a1bb0-dce6-4260-be05-741908bcfc89.jpeg (413.13 KiB) 4668 keer bekeken
-
- 1ce7613f-db84-4b35-8696-16da1f07864e.jpeg (593.17 KiB) 4668 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Ja, dat herken ik wel. De boutjes draaien er vaak lastig in.
Soms zijn ze ook bewust geborgd door er aan de achterkant een tik op te geven
Soms zie je dan een kuiltje in het midden van de bout.
Ze draaien dan lastig los en zijn moeilijk weer terug te monteren.
Ik krijg bij deze boutjes altijd het gevoel ''een keer vast en nooit meer los''
Groeten,
Maarten
Soms zijn ze ook bewust geborgd door er aan de achterkant een tik op te geven
Soms zie je dan een kuiltje in het midden van de bout.
Ze draaien dan lastig los en zijn moeilijk weer terug te monteren.
Ik krijg bij deze boutjes altijd het gevoel ''een keer vast en nooit meer los''
Groeten,
Maarten
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Na de eerdere vervelende ervaringen heb ik maar een voorraad van die boutjes ingeslagen. Dat bleek geen overbodige luxe.
En de gedachte ‘een keer vast en nooit meer los’ is ook van toepassing als er klinknagels Inplaats van boutjes zijn gebruikt.
Daar vraag ik mij dan ook bij af of het wel de bedoeling is om het tandwiel te vervangen voor een nieuwe.
Er bleken gelukkig nog meer dan genoeg NOS tandwielen voor 3/16” ketting te zijn.
En de gedachte ‘een keer vast en nooit meer los’ is ook van toepassing als er klinknagels Inplaats van boutjes zijn gebruikt.
Daar vraag ik mij dan ook bij af of het wel de bedoeling is om het tandwiel te vervangen voor een nieuwe.

Er bleken gelukkig nog meer dan genoeg NOS tandwielen voor 3/16” ketting te zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- austral man
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Hoi,is er misschien sprake van m5x 0.9 ipv m5 x 0.8?Als er niet te veel gangen draad op het boutje zitten,zoals in dit geval,draai je die er met gepast geweld wel in.
Hans
Hans
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Dat een mooi dik robuust stukkie staal. Vanwege de H in de codering krijg ik het vermoeden dat het een blad van Hermesse is, maar misschien zit ik er naast?
Sportief fietsend!
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Nou ja, zoiets dacht ik dus ook maar de boutjes zijn niet dik en dus niet sterk genoeg om de ‘gepaste kracht’ te trotseren.austral man schreef: ↑26 dec 2024, 19.53 Hoi,is er misschien sprake van m5x 0.9 ipv m5 x 0.8?Als er niet te veel gangen draad op het boutje zitten,zoals in dit geval,draai je die er met gepast geweld wel in.
Hans

Maar even zo’n draadtap er in en het is weer opgelost.
Het is niet echt een probleem maar je moet het even weten.
Dat zou zo maar kunnen. 46 staat voor het aantal tanden.
De H wordt gevolgd door 65. Ik denk vaak dat dergelijke onderdelen van Gerkinet komen.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder van Hermesse gehoord.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Op een dergelijk 'cinq vis' kettingblad van Hermesse Frères dat ik heb staat duidelijk 'Made in Belgium' en een logo met een gevleugelde 'H'.
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Dat ziet er heel anders uit.
Je weet natuurlijk maar nooit hoe een fabrikant de vormgeving van onderdelen laat verschillen maar ik ga er van uit dat de H op mijn tandwiel eerder een type-aanduiding, maatvoering of legering is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Dat kan er soms duidelijk op staan, maar ik heb ook Hermesse cranks met alleen een code en een H erin verwerkt. Verder staat er dan alleen Luxe achterop de crank
Sportief fietsend!
Re: Kettingwiel met vijf boutjes.
Dit tandwiel zat niet op een crank gemonteerd toen ik het vond.
Misschien heb je het wel goed.
Is het lettertype van de H vergelijkbaar?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.