Fongers BB-65: 34120-79
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Bijna twee jaar na aanschaf en inmiddels heeft deze BB-65 een behoorlijk aantal veranderingen doorgemaakt.
Zo heb ik er een “extra” achterwiel bij gemaakt met KB naaf uit 1934 origineel in zwart uitgevoerd waardoor de fiets eeen upgrade heeft gekregen naar 3 versnellingen. Wel zo passend voor een BB vond ik.
Verder is het stuur 8cm naar beneden, zit er een ander, iets netter, zadel op, een origineel zadeltasje, weer en wind pedalen, en nog wat details.
Wat resteert is het vinden van een passende kettingkast met vetersluiting.
Zo heb ik er een “extra” achterwiel bij gemaakt met KB naaf uit 1934 origineel in zwart uitgevoerd waardoor de fiets eeen upgrade heeft gekregen naar 3 versnellingen. Wel zo passend voor een BB vond ik.
Verder is het stuur 8cm naar beneden, zit er een ander, iets netter, zadel op, een origineel zadeltasje, weer en wind pedalen, en nog wat details.
Wat resteert is het vinden van een passende kettingkast met vetersluiting.
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Prachtige fiets Willem,
De verlichting staat ook goed op deze fiets.
Over kettingkasten. Ze zijn nog wel eens te vinden op beurzen of bij handelaren . Wat ik echter daarna bij het monteren doe is de metalen beugel iets inkorten. Punt is namelijk dat vaak het weefsel van het doek vergaan is waardoor het nog wel aan elkaar hangt maar bij spanning vrij snel scheurt.
Het feit dat het doek ook een beetje moet ''slalommen'' langs spatbord en liggende en staande achtervork maakt dat het niet goed meer te sluiten is. Door het doek iets meer ruimte te geven voorkom je dat je er een scheur in trekt.
Verder hebben Fongers herenfietsen het probleem dat het tandblad wat groter is dan gemiddeld. Er zijn kettingkasten die gewoon te klein zijn van diameter aan de voorkant. Andere gaan dan wel weer maar vaak alleen als je de schroefjes van de beugel aan de voorkant zo kort mogelijk maakt. Heel snel loopt je ketting tegen de schroefjes wat ik laatst ook weer had met de CCG uit 11.
Een originele kettingkast voor de Fongers herenfiets heeft een grotere diameter aan de voorkant.
Groeten,
Maarten
De verlichting staat ook goed op deze fiets.
Over kettingkasten. Ze zijn nog wel eens te vinden op beurzen of bij handelaren . Wat ik echter daarna bij het monteren doe is de metalen beugel iets inkorten. Punt is namelijk dat vaak het weefsel van het doek vergaan is waardoor het nog wel aan elkaar hangt maar bij spanning vrij snel scheurt.
Het feit dat het doek ook een beetje moet ''slalommen'' langs spatbord en liggende en staande achtervork maakt dat het niet goed meer te sluiten is. Door het doek iets meer ruimte te geven voorkom je dat je er een scheur in trekt.
Verder hebben Fongers herenfietsen het probleem dat het tandblad wat groter is dan gemiddeld. Er zijn kettingkasten die gewoon te klein zijn van diameter aan de voorkant. Andere gaan dan wel weer maar vaak alleen als je de schroefjes van de beugel aan de voorkant zo kort mogelijk maakt. Heel snel loopt je ketting tegen de schroefjes wat ik laatst ook weer had met de CCG uit 11.
Een originele kettingkast voor de Fongers herenfiets heeft een grotere diameter aan de voorkant.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Prachtige fiets die goed verzorgt word. Klasse
Re: Fongers BB-65: 34120-79
De kettingkast heb ik er inmiddels ook bij gevonden en gemonteerd, afkomstig van een andere Fongers waar ie eigenlijk niet op hoorde.
Deze BB-65 is daarmee nu naar wens voltooid!
Deze BB-65 is daarmee nu naar wens voltooid!
- Bijlagen
-
- IMG_4533.jpeg (606.42 KiB) 1691 keer bekeken
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Mooi hoor, met pompje en passende verlichting. Het enige wat ik me afvraag is of de SA-stuurversteller hier wel op hoort. Deze verstellers werden in de jaren 20 en 30 vooral op damesfietsen geplaatst.
Groet, Jos
Groet, Jos
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Mooi resultaat Willem! Echt wel weer flink werk van gemaakt, maar met een beetje volharding kom je een heel eind.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers BB-65: 34120-79
@ Jos: de zwarte stuurversteller vond ik in een bakje met SA onderdelen: dit was voor mij reden om te kijken of ik ook een origineel zwarte KB naaf kon vinden: tot mn verbazing vond ik deze; zelfs nog uit 1934..
Ik stel me zo voor dat een stuurversteller in 1934 ook voor een herenfiets zeker optioneel leverbaar was: dus daarom vond ik t wel geoorloofd om hier wat “vrije interpretatie” toe te passen. Een buisversteller is inderdaad logischer, of beter: gebruikelijker.
Ik stel me zo voor dat een stuurversteller in 1934 ook voor een herenfiets zeker optioneel leverbaar was: dus daarom vond ik t wel geoorloofd om hier wat “vrije interpretatie” toe te passen. Een buisversteller is inderdaad logischer, of beter: gebruikelijker.
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Zo'n zwarte stuurversteller kom je niet vaak tegen, maar zelf vind ik een buisversteller mooier staan op een herenfiets. Nog een detail: in 1934 waren er nog geen witte achterspatborden; als dat ook zwart is heeft de fiets een integrale all weather uitstraling ('black knight').
Jos
Jos
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Dat zwarte spatbord heb ik idd over nagedacht en ik hink nog op twee gedachten: enerzijds vind ik het onderdeel van de historie van de fiets dat het wit gemaakt is, anderzijds heb ik al heel veel aangepast.. voor zover het er toe doet: deze BB is pas in 1937 geleverd in Den Haag. Toen was het witte spatbord wel al verplicht.
Re: Fongers BB-65: 34120-79
Hoi Willem,
Gezien de leverdatum begrjp ik je keuze.
groet, Jos
Gezien de leverdatum begrjp ik je keuze.
groet, Jos