Locomotief Tour de France

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Woldman

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Woldman »

Vanochtend de Locomotief Tour de france afgemaakt.
Op het oog is er weinig veranderd behalve kabels en stuurlint. Dat klopt ook want ik kon alle originele onderdelen na een goede schoonmaakbeurt en nieuw vet opnieuw gebruiken. Behalve twee kabelklemmetjes die door de roest de demontage niet overleefden. Daarom nu even twee tyrapjes .
En de patina (een mooi woord voor roest volgens Marco in een van zijn columns) is alleen behandeld met een beetje poetsolie.
Vanmiddag een tochtje gemaakt. Fietst echt fantastisch, rijdt zeer strak. Ze bouwden toen wel goede frames.

Goed uiteinde voor iedereen,
Jan
IMG_3016.jpeg
IMG_3016.jpeg (404.1 KiB) 1369 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Woldman op 31 dec 2024, 18.23, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

De frames zijn van gerenommeerde framebouwers zeker fijn. Het zit hem bij derailleur-fietsen vooral in het schakelwerk. Vanaf ruwweg de jaren 50 bij Campagnolo en de jaren 60 bij de andere merken, wordt het schakelwerk pas een beetje prettig schakelend en betrouwbaar. Destijds en nu nog steeds is de ontwikkeling van de derailleur geweest; steeds meer versnellingen en vergroten van de reactiesnelheid van het schakelen.
Sportief fietsend!
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Complimenten voor het beheerst opnieuw monteren van deze Locomotief. Erg mooi geworden. Met gevoel gedaan, witte klassieke remkabels met een sierlijk boogje en stuurlintje.... :D Hiermee kan je het nieuwe jaar wel in.... De pompschotels aan de bovenbuis heb je niet gespaard? Mooi samen met een Silca pomp uit die tijd....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Woldman

Bericht door Woldman »

Dank voor de complimenten.
Pompschotels heb ik bewaard maar nog niet gemonteerd. Ze zijn ook erg gepatineerd :D
Maar op een volgende beurs kom ik vast wel een Silca pompje ( en een paar kabelbeugeltjes) tegen en dan hebben de pompschoteltjes weer nut.

Groet,
Jan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het is een mooi eindresultaat en de kleur is natuurlijk prachtig. Kun je nog eens wat meer detailfoto's plaatsen? Wat voor een crankstel en voorbladen zitten erop?
Sportief fietsend!
Woldman

Bericht door Woldman »

Dag Durabo88.
Zie ook eerder in dit berichtenlijntje.
O.a. je eigen bericht van 11 nov.

Groet,
Jan
IMG_3017.jpeg
IMG_3017.jpeg (522.23 KiB) 1350 keer bekeken
IMG_3018.jpeg
IMG_3018.jpeg (397.74 KiB) 1350 keer bekeken
IMG_3019.jpeg
IMG_3019.jpeg (457.79 KiB) 1350 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Juist.

Heerlijk doorleefde lak die mooi is ondanks de krassen en wat roestplekjes, wat de fiets karakter geeft!
Sportief fietsend!
marco verbaant

Durabo88 schreef: 31 dec 2024, 18.55 Juist.

Heerlijk doorleefde lak die mooi is ondanks de krassen en wat roestplekjes, wat de fiets karakter geeft!
Helemaal eens. Ik heb een totaal gerestaureerde Jabo van 1966, opnieuw in de lak en nieuwe (oude) transfers, en ik heb een Fongers-RIH van 1967 die nog authentiek is met ehhh.... patina.... :D Dat laatste heeft toch iets extra's....
marco verbaant

Woldman schreef: 31 dec 2024, 18.04 Dank voor de complimenten.
Pompschotels heb ik bewaard maar nog niet gemonteerd. Ze zijn ook erg gepatineerd :D
Maar op een volgende beurs kom ik vast wel een Silca pompje ( en een paar kabelbeugeltjes) tegen en dan hebben de pompschoteltjes weer nut.
Groet,
Jan
Zo is dat, Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. Dan mag een 70-tig jarige Locomotief er ook even over doen.... Hier behoudens die op mijn fietsen zitten alleen nog maar kleinere 70's Silca pompen bestemd voor klemmen tussen de framebuizen, zonder schotels...
Woldman

Bericht door Woldman »

Tsja, die patina. Tis wat je wil zien.
Ik vind het leuk dat je ziet dat de fiets goed gebruikt is zoals bij deze Locomotief.

Maar soms is het wel op de rand zoals bij mijn net ook klaargemaakte JOCO Ronde van Nederland uit 1955. Daar is de patina toch vooral veroorzaakt door jarenlange verwaarlozing. Maar die heeft dan weer een mooie oude Simplex derailleur en versteller.
Leuk om dat ook technisch weer helemaal in orde te maken. En leuk dat Titan stuur met pen en handvatten maar mooi is het frame eigenlijk niet meer.
IMG_2977.jpeg
IMG_2977.jpeg (387.85 KiB) 1314 keer bekeken
Plaats reactie