Beetje een zombie-topic, maar omdat dit een onderwerp is waarover weinig te vinden is toch maar even naar boven gehaald.
De Union Sakai dateert uit een periode aan het begin van de jaren '80 waarin Union een hele serie sport- en racefietsen aanbood met Japanse plaatsnamen: Sapporo, Sakai, Kyoto, etc.
Ik heb er zelf een paar, en die zijn gemaakt door Miki, een Japanse fabrikant uit Sakai. Deze, en de meeste die ik online vond, waren herkenbaar aan de framenummersyntax van Miki: MyFxxxx, waarbij Y het laatste cijfer van het bouwjaar is en F de tweewekelijkse productieperiode (fortnight) betreft .
De Sakai hierboven heeft een framenummer dat qua syntax overeenkomt, maar met een Y begint, hetgeen wijst op Yamaguchi als maker: YyMxxxx. Bij Aziatische merken geeft de eerste letter doorgaans de fabrikant aan.
Ik las op een Australisch forum dat Miki ook de framebouwer voor Yamaguchi zou zijn (geweest):
https://www.bicycles.net.au/forums/view ... 2#p1602620
Een verklaring voor het vinden van een Yamaguchi-nummer op een Union zou dus kunnen zijn dat een frame dat oorspronkelijk voor Yamaguchi was bestemd naar Union is gegaan.
Het is hoe dan ook een frame uit 1980.