Je hebt gelijk, over smaak valt niet te twisten. Persoonlijk had ik de bagagedrager met standaard laten zitten simpelweg omdat de fiets origineel zo geleverd is.jwfabrie schreef: ↑23 jan 2025, 17.45 @ Rutger;
De SA naaf was een originele optie in 39. Zie bijlage foto uit de brochure. Gazelle begon pas later zelf naven te maken.
Pompje zit schuin naar achteren, op opgeschroefde klemmen. Recht erachter zou ook passen maar zo zat het. Bouwjaar 1939 lijkt mij op basis van het framenummer toch wel een vaststaand gegeven of mis ik iets?
@ de rode: ja dat dacht ik al. Het zij zo. Bagagedragers: sja over smaak valt niet te twisten hè.. en het is niet dat ik ze weggooi ofzo..
@ Appie, zie fotos. Dank voor het meedenken.
Inmiddels met correcte koplamp.
Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
- Berichten: 2560
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Het is wel interessant om te zien wat er op de S.A. naaf staat.
Tot nu toe heb ik de ervaring dat de naven uit de beginperiode (rond 1939) geen jaartal hebben en dat ze pas na de oorlog zijn begonnen met maand en jaartal te vermelden.
Groeten,
Maarten
Tot nu toe heb ik de ervaring dat de naven uit de beginperiode (rond 1939) geen jaartal hebben en dat ze pas na de oorlog zijn begonnen met maand en jaartal te vermelden.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Vooroorlogse SA-naven hadden wel degelijk een bouwjaar ingeslagen (geen maand), in de vorm van 1 cijfer, b.v. "AB 8" = model AB van 1938. Deze Gazelle is volgens de dateringslijst niet van 1939 maar van 1940. Zoals de meeste mensen intussen eigenlijk wel weten wordt deze fout van 1 jaar regelmatig met de Gazelle-datering gemaakt, zeker als je de lijst gebruikt die Gazelle op de website heeft staan. En de aangesoldeerde pomphouders zijn niet plotsklaps verdwenen maar er was een overgangsperiode waarin je fietsen met en zonder dit kenmerk tegenkomt, zoals wel vaker bij Gazelle-kenmerken.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Dank voor de toelichting Fietser. Zoals gezegd ben ik een “groentje” op het gebied van Gazelle en al doende leert men.
Overigens lijkt dat groepje van “meeste mensen” me een behoorlijk select gezelschap.. misschien moet ik de proef op de som nemen en morgen de vraag aan een willekeurige voorbijganger op straat stellen?
Overigens lijkt dat groepje van “meeste mensen” me een behoorlijk select gezelschap.. misschien moet ik de proef op de som nemen en morgen de vraag aan een willekeurige voorbijganger op straat stellen?
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
De naaf vermeld geen jaartal. Ik heb goed gezocht…
Wat hierboven wordt gesteld tav jaartallen op SA naven is in ieder geval wel van toepassing op K, KB, en BF naven, maar blijkbaar niet voor AB (en AW?) naven.
Wat hierboven wordt gesteld tav jaartallen op SA naven is in ieder geval wel van toepassing op K, KB, en BF naven, maar blijkbaar niet voor AB (en AW?) naven.
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Ik was ook een bieder tot ik dat bericht van de rode las.en direct overboden werd en vervolgens iemand ging stunten met prijzen. Blijft een bijzonder iets dat Marktplaat.
Maar dacht er ook een verborgen parel in gevonden te hebben maar kon hem aan de hand van de foto’s niet helemaal dateren op de SA buisversteller na. Hele mooie fiets en hij is gered door een liefhebber. En weer eens wat anders als dat spul uit Groningen in je collectie.
Maar dacht er ook een verborgen parel in gevonden te hebben maar kon hem aan de hand van de foto’s niet helemaal dateren op de SA buisversteller na. Hele mooie fiets en hij is gered door een liefhebber. En weer eens wat anders als dat spul uit Groningen in je collectie.
-
- Berichten: 2560
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Over de SA jaartallen,
Fietser heeft gelijk met betrekking tot 38 en 39 denk ik nu maar 1940 heeft geen jaarnummer.
Ik heb laatst een Gazelle K uit 40 verkocht en daar stond dus ook geen jaartal in. Dat heb ik vaker gezien betreffende dat jaar.
Precies het zelfde geldt voor begin 30er jaren daar zijn ze ook wat van slag voor dat ze met jaar getallen beginnen.
1930 is geloof ik ''A''
De bewuste Gazelle K had overigens ook geen ingeschroefde stofkap in het voorwiel. het was glad afgewerkt. Ben wel benieuwd hoe dat zit met jouw fiets Willem. Mijn K uit 37 heeft een duidelijk geschroefde stofkap.
Groeten,
Maarten
Fietser heeft gelijk met betrekking tot 38 en 39 denk ik nu maar 1940 heeft geen jaarnummer.
Ik heb laatst een Gazelle K uit 40 verkocht en daar stond dus ook geen jaartal in. Dat heb ik vaker gezien betreffende dat jaar.
Precies het zelfde geldt voor begin 30er jaren daar zijn ze ook wat van slag voor dat ze met jaar getallen beginnen.
1930 is geloof ik ''A''
De bewuste Gazelle K had overigens ook geen ingeschroefde stofkap in het voorwiel. het was glad afgewerkt. Ben wel benieuwd hoe dat zit met jouw fiets Willem. Mijn K uit 37 heeft een duidelijk geschroefde stofkap.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
betreft productiedatum bij Sturmey Archer
In een fiets van mij uit 1939-1940 (volgens framenummer) zitten trommelremmen BR en BF en beide zonder verdere datering.
Heeft überhaupt iemand een naaf met de inslag 9 of 0?
In een fiets van mij uit 1939-1940 (volgens framenummer) zitten trommelremmen BR en BF en beide zonder verdere datering.
Heeft überhaupt iemand een naaf met de inslag 9 of 0?
- Bijlagen
-
- IMG_5629.jpg (52.07 KiB) 264 keer bekeken
-
- IMG_5628.jpg (61.88 KiB) 264 keer bekeken
-
- IMG_4581.jpeg (104.11 KiB) 264 keer bekeken
Re: Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Ik weet niet of ik iets bijdraag maar ik heb ooit een dertiger jaren fiets gehad die ik via dit forum opgehaald heb voor een flesje wijn.
Die is mbv Herbert van Rijwiel.net gedetermineerd als een Stokvis. Ergens op dit forum is daar nog een draadje over.
De fiets had SA trommelremmen en ook het gehele stangenstelsel en de fittings als uit de catalogus van SA.
De trommels hadden de inslag LB en resp F (front) en R (rear) en beide ook een 4.
Ik heb dat geïnterpreteerd als bouwjaar 1934.
Groet,
Jan
Die is mbv Herbert van Rijwiel.net gedetermineerd als een Stokvis. Ergens op dit forum is daar nog een draadje over.
De fiets had SA trommelremmen en ook het gehele stangenstelsel en de fittings als uit de catalogus van SA.
De trommels hadden de inslag LB en resp F (front) en R (rear) en beide ook een 4.
Ik heb dat geïnterpreteerd als bouwjaar 1934.
Groet,
Jan