Fongers Kid
Fongers Kid
Onlangs een Fongers kinderfiets aangepakt: een model Kid uit 1965, afkomstig van de eerste eigenaresse. Grappig fietsje in rood/wit met 20 inch wielen en Centrix remnaaf, waar het nodige aan te doen viel.
Dit soort fietsen hebben vrij veel onderdelen met een 'volwassen' maatvoering (trapas, remnaaf, balhoofd), gecombineerd met veel kleine onderdelen (cranks, pedalen, zadel etc). Kinderfietsen van de grote merken uit de jaren 60 zijn over het algemeen heel degelijk en werden vaak eindeloos doorgegeven, omdat ze door hun hoogte maar een paar jaar nut hadden. In de jaren 60 begon de verkoop van kinderfietsen goed te lopen, omdat men zich de aanschaf kon permitteren. Toch zijn er niet zo heel veel van overgebleven, waarschijnljk door het intensieve gebruik ervan en het matige onderhoud. Voor Het Rijwiel wil ik dit jaar een artikel schrijven over deze wat onderbelichte categorie oude fietsen.
groet, Jos
Dit soort fietsen hebben vrij veel onderdelen met een 'volwassen' maatvoering (trapas, remnaaf, balhoofd), gecombineerd met veel kleine onderdelen (cranks, pedalen, zadel etc). Kinderfietsen van de grote merken uit de jaren 60 zijn over het algemeen heel degelijk en werden vaak eindeloos doorgegeven, omdat ze door hun hoogte maar een paar jaar nut hadden. In de jaren 60 begon de verkoop van kinderfietsen goed te lopen, omdat men zich de aanschaf kon permitteren. Toch zijn er niet zo heel veel van overgebleven, waarschijnljk door het intensieve gebruik ervan en het matige onderhoud. Voor Het Rijwiel wil ik dit jaar een artikel schrijven over deze wat onderbelichte categorie oude fietsen.
groet, Jos
- Bijlagen
-
- Kid zadelbuis.jpg (35.12 KiB) 611 keer bekeken
-
- Kid trapas.jpg (89.84 KiB) 611 keer bekeken
-
- Kid stuur boven.jpg (44.36 KiB) 611 keer bekeken
-
- Kid rechts.jpg (108.96 KiB) 611 keer bekeken
-
- Kid balhoofd.jpg (44.11 KiB) 611 keer bekeken
-
- Kid as found rechts.jpg (87.67 KiB) 611 keer bekeken
Re: Fongers Kid
Leuk fietsje en fraai gerestaureerd.
Die kinderfietsjes zijn idd een grappige combinatie van “volwassen” onderdelen met veel kleinere spullen.
Degene die ik eind vorig jaar onder handen heb genomen staat hier voorlopig te nixen tot de dag dat mijn 3 jarige dochter erop past, wat nog wel even zal duren.
Ik zie best wat overlap in onderdelen: oa stuur, en kettingkast lijken hetzelfde ondanks 6 jaar leeftijdsverschil, zie foto
Leuk om daar een special aan te wijden in het blad.
Die kinderfietsjes zijn idd een grappige combinatie van “volwassen” onderdelen met veel kleinere spullen.
Degene die ik eind vorig jaar onder handen heb genomen staat hier voorlopig te nixen tot de dag dat mijn 3 jarige dochter erop past, wat nog wel even zal duren.
Ik zie best wat overlap in onderdelen: oa stuur, en kettingkast lijken hetzelfde ondanks 6 jaar leeftijdsverschil, zie foto
Leuk om daar een special aan te wijden in het blad.
- Bijlagen
-
- IMG_4021.jpeg (583.3 KiB) 604 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jwfabrie op 22 jan 2025, 18.06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een keurig fietsje, leuk om te zien. Ik zie ze inderdaad ook weinig voorbij komen. Ik zie uit naar je artikel.
-
Die wielmaten waar je later geen band meer bijkreeg hielp natuurlijk ook niet!
/Marten
Leuke fietsjes!
Kinderfietsjes hebben iets vertederends. Geen idee waarom eigenlijk. Het is niet dat ze later groot worden of zo.
Ook in mijn collectie zo'n puppy, een mini-Mercier van rond 1970, vermoed ik:
Het zou me niet verbazen als er nog wel meer leden zijn met een dergelijk bezit.
Kinderfietsjes hebben iets vertederends. Geen idee waarom eigenlijk. Het is niet dat ze later groot worden of zo.
Ook in mijn collectie zo'n puppy, een mini-Mercier van rond 1970, vermoed ik:
Het zou me niet verbazen als er nog wel meer leden zijn met een dergelijk bezit.
- marco verbaant
Ja... ik heb dat ook. Een zwak voor kleine fietsjes, met name net als non-fixie voor racefietsjes. Eentje heb ik er fysiek op zolder hangen als een soort mascotte... Een Minestrini, Italiaans. "bici da corsa bambino".... Het heeft Gnutti onderdelen waarvan ik begrepen heb dat ze na 1960 niet meer zijn gemaakt. Gnutti had op een of andere manier ook nog een link met Campagnolo in die tijd. Foto's van oude kinderracefietsen sla ik wel digitaal op...
Ik voel ook veel sympathie voor een topic hierover in ons clubblad...
Ik voel ook veel sympathie voor een topic hierover in ons clubblad...
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-14 om 17.30.32_2597a59b.jpg (330.83 KiB) 513 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Er stond onlangs een erg leuk Simplex kinderfietsje op marktplaats met een bijzonder frame.
Deze is inmiddels weg. Dus er lijkt wel belangstelling voor te zijn.
Heb eens een 20” race fietsje voor mijn jongste zoon gebouwd van een Cinq euro trouve op een Franse brocante.
En een heel leuk en ook netjes bewaard gebleven Peugeot 16” fietsje.
Als deco in de dakschuinte van mijn atelier hangen. Morgen foto’s.
Deze is inmiddels weg. Dus er lijkt wel belangstelling voor te zijn.
Heb eens een 20” race fietsje voor mijn jongste zoon gebouwd van een Cinq euro trouve op een Franse brocante.
En een heel leuk en ook netjes bewaard gebleven Peugeot 16” fietsje.
Als deco in de dakschuinte van mijn atelier hangen. Morgen foto’s.
Zoals beloofd foto’s van. De kinderfietsen die mijn dakschuinte vullen.
Wie weet wordt ik nog eens opa!
Peugeot kinderfiets in mooie originele staat.en merkloos gerestaureerd en gemerkt door de naam van mijn zoon.
Wie weet wordt ik nog eens opa!
Peugeot kinderfiets in mooie originele staat.en merkloos gerestaureerd en gemerkt door de naam van mijn zoon.
- Bijlagen
-
- IMG_2310.jpeg (456.28 KiB) 398 keer bekeken
-
- IMG_2309.jpeg (458.92 KiB) 398 keer bekeken
Die blauwe heeft een mooie kleur. Ik vind die overhangende spatborden van de rode fiets ook bijzonder. Bedankt voor het delen.
Deze stond in de etalage op de Westerstraat bij het afscheid van Wim van der Kaaij: