Hobbelfiets

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
fietshobbyist

Hobbelfiets

Bericht door fietshobbyist »

Het is zondag, laten we het ook eens over iets anders hebben dan oude fietsen ...

Ze sprak eens tegen mij uit dat haar een hobbelfiets zo leuk leek.
Dat interesseerde me wel en zette het als zoekfunctie op Marktplaats. Na twee die veel te ver weg stonden - en duur waren, verschenen er na ongeveer een jaar ineens zes tegelijk!
Hobbelfiets, sinds 11 nov 2022.jpg
Dit hobbelfietsje werd opgehaald.

Ze heeft er inmiddels op gefietst maar omdat het een huurfiets was geweest, was er wel wat revisie nodig - de trapas, bijvoorbeeld, was met de hand amper rond te draaien. Het frame is wat doorgezakt, maar allez.
Met een donor kinderfietsje erbij - stuur, zadel, pedalen - is het ding verbeterd.
De pedalen zijn nu korter dan die er op zaten waardoor ze minder snel de grond raken in de bochten. De originele waren zo ongeveer tot aan de kogels versleten en de cranks waren banaan met dubbele kromming ...

Het frame werd met laser-cleaning van alle verf ontdaan. Daarna zag het frame er mooi gevlekt staalgrijs uit. Daarna is ie met de hand gegrond en vervolgens kwam er een grijze metaallak op, met losse verfglitters erdoor geroerd - dat zal ik trouwens nooit weer doen want daar werd ie erg ruw van. Edit: bij het wegbrengen van oud-ijzer lag boven in die bak tot mijn stomme verbazing en vreugde zomaar een los kinderfiets-kettingschermpje dat er welhaast bijna speciaal voor dit fietsje in leek te zijn gedeponeerd en dat ook amper hoefde te worden aangepast - er moest alleen een uitsparing in voor de staande achtervork en wat buiging daaromheen.

En voilá! 8-)
Hobbelfiets, WtC 2025 S.jpg
Hobbelfiets, WtC 2025 S.jpg (262.52 KiB) 2946 keer bekeken
Hobbelfietsje met excentrisch gespaakte naven.

Edit: Laser-cleaning doet wel de gesoldeerde verbindingen enigszins smelten! De fiets blijft wel heel maar het kan wel zijn dat er wat soldeer als een klein druppeltje zakt. Dat is niet mooi en bovendien, als het gestold is, eigenlijk niet meer te verwijderen. Ga je daarmee aan het vijlen dan zal je er ook wel eens naast zitten en zal het frame zelf beschadigen. Het beste lijkt het me om de solderingen te omhullen met stukken binnenband. De laser-cleaner hield zijn laserstraal namelijk een keer ter demonstratie op zijn rubberen schoen en dat heeft daar tamelijk weinig invloed op.

Een wiel spaken is vrij makkelijk. Hoe een hobbelwiel te spaken, wil wellicht nog eens geanalyseerd worden. We hebben in ieder geval al vastgesteld, dat er voor en achter verschillende spaaklengtes aan te pas komen - logisch, maar toch alvast vermeld.
Nog iets: het is een 22 inch wielen kinderfietsje met 20 inch velgen. De velgmaat mag maximaal één maat kleiner zijn, anders wordt het een extreme low-rider en zitten de pedalen nog net boven de grond en kan er geen bocht meer worden gemaakt ... Een low-rider is het toch al voor de helft van de rit!

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 31 jan 2025, 17.42, 9 keer totaal gewijzigd.
Floris91

Re: Hobbelfiets

Bericht door Floris91 »

bijzondere fiets, ik heb er nog geen tweede van gezien!
fietshobbyist

1 december 2024 heb ik uitgevogeld hoe je een in theorie een hobbelwiel spaakt.
Het is wel een must dat je al eens een gewoon wiel gespaakt hebt, wat makkelijk te leren valt via een YouTube filmpje of via dit forum - let wel, alleen gespaakt, afspannen is een volgend ding.

Op dit plan hieronder staat de theorie - edit, versie 2:
Hobbelwiel spaken - 2, WtC 2025 S.jpg
Hobbelwiel spaken - 2, WtC 2025 S.jpg (282.32 KiB) 2769 keer bekeken
Het principe van het spaken op zich is hetzelfde als van een gewoon wiel - je begint met 9x spaak "A", dan "B" enzovoort - maar er zijn wel veeel meer bewerkingen en handelingen nodig om al die verschillende spaaklengtes te maken. Onder andere om die reden is deze theorie dan ook niet getest ...

Je moet een fiets hebben en daarnaast twee velgen met banden die een maat kleiner zijn. Dat houdt tevens in dat er geen 28" wielen gebruikt kunnen worden, omdat er geen 30" wielen fietsframes zijn.

Links en rechts is de spaaklengte als standaard: nul - niet korter of langer.
Boven is de spaaklengte 18 mm langer en onder 18 mm korter.
Dat die lengtes 0 3 6 9 12 15 18 zijn, heeft te maken met het totaal aantal spaken, 36 - en de deelbaarheid van 36 door 3 - en de verdeelbaarheid van 18 over 9 spaken, om de lengtes van 0 naar 18 en -18 zo regelmatig mogelijk te laten verlopen.

Je moet zelf schroefdraad kunnen rollen en ... edit: het volgende betoog werd hierna vakkundig getorpedeerd: en hoewel het ook op de tekening staat, wil het hier nog een vermeld staan: draadrollen kan alleen op verzinkte spaken!
Edit: kan op zowel verzinkte spaken als roestvast stalen spaken.

Waarschijnlijk zullen de spaakeinden na het afspannen hier en daar nog wel wat afgeslepen moeten worden om de binnenband niet lek te prikken.

Ik ben benieuwd of in dit topic nog eens een tweede hobbelfiets zal verschijnen ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 4 feb 2025, 15.26, 2 keer totaal gewijzigd.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 31 jan 2025, 11.54 draadrollen kan alleen op verzinkte spaken!
ja, ja, daarom worden RVS spaken ook altijd geleverd zonder schroefdraad. :D
/Marten
fietshobbyist

m-gineering schreef: 31 jan 2025, 13.09 RVS spaken
Ik kwaakte na wat mij verteld werd, zonder daar verder over na te denken ...
Ik moet het aanpassen - en terugkoppelen aan degene die me dat vertelde. :?
Ik nam het ook gemakkelijk voor waar aan, vanwege de ervaring dat roestvast staal een erg weerbarstig materiaal is om een gat in te boren - althans, met de gewone boren, die hier liggen.
Een hobbelwiel, of een gewoon wiel, met verzinkte spaken wordt wel sterker, dan één met roestvast stalen spaken. Althans, dat zegt een lokale, professionele vakman.
Voor een hobbelwiel lijkt me dus verzinkte spaken wel de beste keuze.
Plaats reactie