Hillman, Herbert and Cooper tandem safety bij Yesterday's
- Jeroen Zuiderwijk
Hillman, Herbert and Cooper tandem safety bij Yesterday's
Niet naar de prijs kijken, maar wat een fraaie machine: https://www.yesterdays.nl/product/premi ... s-3501-70/
Hillman, Herbert and Cooper zijn zeker mijn favoriete safety ontwerpers die wel hele mooie machines bouwden. Deze tandem valt daar ook zeker onder.
Hillman, Herbert and Cooper zijn zeker mijn favoriete safety ontwerpers die wel hele mooie machines bouwden. Deze tandem valt daar ook zeker onder.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Re: Hillman, Herbert and Cooper tandem safety bij Yesterday's
Dit is de oorspronkelijke vorm waarin de tandem werd aangeboden:
Zo`n zelfde tandem heb ik gerestaureerd een paar jaar terug. Mooie fiets maar wel problematisch qua rijgedrag.
Door de rechte vork is het stuurgedrag als een onwillige ezel. Alle kanten op behalve de juiste. Bijkomend probleem is de stuurstang die voor en achter stuur met elkaar verbindt. Als je door evenwichtsproblemen naar rechts zou willen/moeten afstappen dan kom je de stang tegen en kom je lelijk terecht. De fiets van Yesterdays is waarschijnlijk aangepast met een nieuwer balhoofd en voorvork.
Nog steeds een indrukwekkende fiets maar helaas wel verbouwd naar 20e eeuwse maatstaven
Zo`n zelfde tandem heb ik gerestaureerd een paar jaar terug. Mooie fiets maar wel problematisch qua rijgedrag.
Door de rechte vork is het stuurgedrag als een onwillige ezel. Alle kanten op behalve de juiste. Bijkomend probleem is de stuurstang die voor en achter stuur met elkaar verbindt. Als je door evenwichtsproblemen naar rechts zou willen/moeten afstappen dan kom je de stang tegen en kom je lelijk terecht. De fiets van Yesterdays is waarschijnlijk aangepast met een nieuwer balhoofd en voorvork.
Nog steeds een indrukwekkende fiets maar helaas wel verbouwd naar 20e eeuwse maatstaven
Hetzelfde probleem als in een eerdere post over een tandem met gekoppeld stuur. Prima geëmancipeerd en charmant, maar waarom zou je het doen? De stuurman/-vrouw bepaalt route en evenwicht en als je er met z'n tweeën om het hardst aan blijft trekken krijg je problemen. Je zou denken dat het eerder wantrouwen in de kwaliteit van de berijder in de stuurpositie voedt. En dan zit je hier ook nog met de hinder van die extra stuurstang....
Maar zeker een mooie fiets!
Maar zeker een mooie fiets!
DCR gaat nooit verloren....
- fietshobbyist
Niet in alle gevallen ...; ik wist al dat ze een rijbewijs hebben, maar check this out!
Zelf even kopieëren en plakken in YouTube want het is een short, ik kan er geen link van maken:
Abby en Brittany Hensel cycling
- Jeroen Zuiderwijk
Zijn het niet gewoon de verbeteringen in het ontwerp die in de 3 jaar erna zijn ingevoerd? De tandem van Yesterday's is uit 1891, dus 3 jaar later. Ik zie dat de gewone safeties uit 1891 ook geen rechte voorvork en een moderner balhoofd hebben.Maarten Waarlé schreef: ↑30 jan 2025, 22.03 Dit is de oorspronkelijke vorm waarin de tandem werd aangeboden:
content.jpg
Door de rechte vork is het stuurgedrag als een onwillige ezel. Alle kanten op behalve de juiste. Bijkomend probleem is de stuurstang die voor en achter stuur met elkaar verbindt. Als je door evenwichtsproblemen naar rechts zou willen/moeten afstappen dan kom je de stang tegen en kom je lelijk terecht.016.JPG
De fiets van Yesterdays is waarschijnlijk aangepast met een nieuwer balhoofd en voorvork.
-
Zeker, de fietsen in die periode ondergingen in een korte periode allerlei verbeteringen en modelwijzigingen.
Van Premier (Hillman ,Herbert & Cooper) zijn vrij weinig catalogi bekend dus hoe het met de tandem is vergaan is niet goed te achterhalen.
De rechte vorken zijn bij Premier heel kort gebruikt. Ze zaten ook op de gewone safety`s
Punt bij deze fiets is dat de voorvork 20e eeuw is. in 1891 waren er nog geen vorkkronen zoals te zien is op de foto`s.
Ook de sturen met remhendels en pedalen maken een niet-Engelse indruk, Het zou me niet verbazen als de fiets in Amerika is gerestaureerd.
Zou dan mogelijk terug te vinden zijn in de Copake auctions.
Hillman Herbert & Cooper vormde wel een bedrijf dat in een aantal nieuwigheden voorop liep.
De hoge bi met dubbele buizen opgebouwde voorvork is van hen en de kangaroo van de Premier works is de eerste in zijn soort.
Ook de specialiteit van frame buizen die gemaakt zijn van opgedraaid Zweeds staal is van hen (Helical tubing)
Dat gaf een sterk en licht frame.
Ze hebben ook wel eens op een verkeerd paard gewed.
Tot begin 20e eeuw hebben ze de kettingen aan de linker zijde van het frame laten lopen.
Dat is door andere fabrikanten al vrij snel verworpen. De standaard werd rechts maar dat duurde bij Premier dus wel een tijdje.
Van Premier (Hillman ,Herbert & Cooper) zijn vrij weinig catalogi bekend dus hoe het met de tandem is vergaan is niet goed te achterhalen.
De rechte vorken zijn bij Premier heel kort gebruikt. Ze zaten ook op de gewone safety`s
Punt bij deze fiets is dat de voorvork 20e eeuw is. in 1891 waren er nog geen vorkkronen zoals te zien is op de foto`s.
Ook de sturen met remhendels en pedalen maken een niet-Engelse indruk, Het zou me niet verbazen als de fiets in Amerika is gerestaureerd.
Zou dan mogelijk terug te vinden zijn in de Copake auctions.
Hillman Herbert & Cooper vormde wel een bedrijf dat in een aantal nieuwigheden voorop liep.
De hoge bi met dubbele buizen opgebouwde voorvork is van hen en de kangaroo van de Premier works is de eerste in zijn soort.
Ook de specialiteit van frame buizen die gemaakt zijn van opgedraaid Zweeds staal is van hen (Helical tubing)
Dat gaf een sterk en licht frame.
Ze hebben ook wel eens op een verkeerd paard gewed.
Tot begin 20e eeuw hebben ze de kettingen aan de linker zijde van het frame laten lopen.
Dat is door andere fabrikanten al vrij snel verworpen. De standaard werd rechts maar dat duurde bij Premier dus wel een tijdje.
- Jeroen Zuiderwijk
Dank je voor de info! Ik vind die verende wiel ontwerpen ook prachtig. De luchtband was de betere oplossing, maar het is mooi te zien wat voor oplossingen er allemaal bedacht werden, en hoe verfijnd die ook werden uitgevoerd.
-
Ja, die safety met verende bladen in de wielen is super!