Fongers herenfiets 1936?
Fongers herenfiets 1936?
Gisteren deze Fongers gekocht via marktplaats. Ik heb zelf weinig verstand van het merk, maar het was dicht in de buurt. Het framenummer is 36782-67. De framehoogte lijkt 62,5 cm te zijn. De fiets werd omschreven als vooroorlogs. Eerst dacht ik aan een jaren 40/50 fiets, maar vanwege het framenummer is die misschien toch ouder.
De verkoper heeft de fiets in de jaren 70 gekocht. Rond die tijd is de fiets opgeknapt en zijn een aantal onderdelen verchroomd en toen is die waarschijnlijk overgespoten. Dit is netjes gedaan, maar zonder biezen en stickers. Voorvork en voornaaf zijn in ieder geval vervangen. SA naaf is van 1957. Mocht de fiets echt zo oud zijn is er al een hoop vervangen. Het model-type heb ik nog niet leesbaar kunnen krijgen.
Ik vraag mij af wat het bouwjaar en model is en welke onderdelen nog origineel zijn. Informatie is altijd welkom. Een FAKO 066 verduisteringskapje zat bij de fiets.
De verkoper heeft de fiets in de jaren 70 gekocht. Rond die tijd is de fiets opgeknapt en zijn een aantal onderdelen verchroomd en toen is die waarschijnlijk overgespoten. Dit is netjes gedaan, maar zonder biezen en stickers. Voorvork en voornaaf zijn in ieder geval vervangen. SA naaf is van 1957. Mocht de fiets echt zo oud zijn is er al een hoop vervangen. Het model-type heb ik nog niet leesbaar kunnen krijgen.
Ik vraag mij af wat het bouwjaar en model is en welke onderdelen nog origineel zijn. Informatie is altijd welkom. Een FAKO 066 verduisteringskapje zat bij de fiets.
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers herenfiets 1936?
Het frame is inderdaad vooroorlogs. Fongers schreef in die jaren het jaartal als eerste twee getallen van het framenummer. 36 in jouw geval.
Model is lastig te bepalen omdat de voorvork vervangen is. Het type met stuurstrop en parkeer slot wieltje kwam voor bij de modellen HZ, CCG en BB.
Die laatste heeft een kroonstuk dat glad doorloopt in de vorkbuizen.
Zou mooi zijn als je een Fongers voorvork weet te vinden. Dat is wel een kenmerkend onderdeel door de hoge strakke vorm van de kroon.
S.A. trommelremmen hadden in het jaar 36 nog een gegoten aluminium ankerplaat maar al snel veranderde dat in een stalen geperste versie.
Het kan goed zijn dat jou fiets een of twee jaar later is afgebouwd en geleverd. Dan zit je met een stalen ankerplaat al beter.
Het type versnelling zou uit de K serie moeten komen. Dat is te herkennen aan het opschrift op de naafhuls maar ook kun je kijken of de schakel stift door de as heen loopt en dus aan de niet tandwiel zijde ook zichtbaar is.
Bij een K type naaf hoort ook een ouder type versteller overigens.
Klein dingetje dat me opvalt is de balhoofdmoer . Die is bij Fongers anders van vorm met drie hapjes voor een haaksleutel.
Groeten,
Maarten
Model is lastig te bepalen omdat de voorvork vervangen is. Het type met stuurstrop en parkeer slot wieltje kwam voor bij de modellen HZ, CCG en BB.
Die laatste heeft een kroonstuk dat glad doorloopt in de vorkbuizen.
Zou mooi zijn als je een Fongers voorvork weet te vinden. Dat is wel een kenmerkend onderdeel door de hoge strakke vorm van de kroon.
S.A. trommelremmen hadden in het jaar 36 nog een gegoten aluminium ankerplaat maar al snel veranderde dat in een stalen geperste versie.
Het kan goed zijn dat jou fiets een of twee jaar later is afgebouwd en geleverd. Dan zit je met een stalen ankerplaat al beter.
Het type versnelling zou uit de K serie moeten komen. Dat is te herkennen aan het opschrift op de naafhuls maar ook kun je kijken of de schakel stift door de as heen loopt en dus aan de niet tandwiel zijde ook zichtbaar is.
Bij een K type naaf hoort ook een ouder type versteller overigens.
Klein dingetje dat me opvalt is de balhoofdmoer . Die is bij Fongers anders van vorm met drie hapjes voor een haaksleutel.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers herenfiets 1936?
Bedankt voor de informatie! Misschien kom ik toevallig eens wat geschikte onderdelen tegen. In ben niet van plan veel geld er aan uit te geven, ik weet niet of dit exemplaar dat nog waard is. Wel leuk om eens een keer een vooroorlogse fiets te bezitten. Nu maar eens kijken of er onder de dikke laag stof en vet er nog een wat moois te voorschijn komt.Maarten Waarlé schreef: ↑23 dec 2024, 18.10 Het frame is inderdaad vooroorlogs. Fongers schreef in die jaren het jaartal als eerste twee getallen van het framenummer. 36 in jouw geval.
Model is lastig te bepalen omdat de voorvork vervangen is. Het type met stuurstrop en parkeer slot wieltje kwam voor bij de modellen HZ, CCG en BB.
Die laatste heeft een kroonstuk dat glad doorloopt in de vorkbuizen.
Zou mooi zijn als je een Fongers voorvork weet te vinden. Dat is wel een kenmerkend onderdeel door de hoge strakke vorm van de kroon.
S.A. trommelremmen hadden in het jaar 36 nog een gegoten aluminium ankerplaat maar al snel veranderde dat in een stalen geperste versie.
Het kan goed zijn dat jou fiets een of twee jaar later is afgebouwd en geleverd. Dan zit je met een stalen ankerplaat al beter.
Het type versnelling zou uit de K serie moeten komen. Dat is te herkennen aan het opschrift op de naafhuls maar ook kun je kijken of de schakel stift door de as heen loopt en dus aan de niet tandwiel zijde ook zichtbaar is.
Bij een K type naaf hoort ook een ouder type versteller overigens.
Klein dingetje dat me opvalt is de balhoofdmoer . Die is bij Fongers anders van vorm met drie hapjes voor een haaksleutel.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers herenfiets 1936?
kijk ook even op de onderste lug van het balhoofd, linkerzijde. Daar staat de modelcode ingeslagen, iets van HZ62 vermoed ik.
De fiets is het zeker waard om wat meer aandacht aan te besteden. Je vind ze beslist niet meer op elke straathoek.
De fiets is het zeker waard om wat meer aandacht aan te besteden. Je vind ze beslist niet meer op elke straathoek.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fongers herenfiets 1936?
zal eerder HZ 60 zijn - Fongers mat anders
Re: Fongers herenfiets 1936?
Het is inderdaad een HZ 60. Ik moest eerst 4 lagen verf weg polijsten om het te zien.
Het was een laag rode grondverf met een laag zwarte lak met daarop nog een laag rode grondverf met zwarte lak.
Het was een laag rode grondverf met een laag zwarte lak met daarop nog een laag rode grondverf met zwarte lak.
Re: Fongers herenfiets 1936?
Na een paar kleine aanpassingen, zoals het verwijderen van de biezen op de kettingkast, ziet de fongers er weer iets leuker uit. Het schroefdraad van de crank was helaas kapot gegaan, maar dat is inmiddels weer gemaakt. Omdat de fiets niet meer origineel is, is hij perfect om te gebruiken. Dit doe ik bij mijn andere ''oude'' fietsen bijna nooit. Ik ben nu langzaam bezig met het opknappen en onderdelen zoeken.
Ik had nog een aantal vragen:
Zijn Fongers fietsen van dit model (HZ 60) origineel geleverd met zwarte velgen?
Past de Suhmann koplamp bij de leeftijd van de fiets, of is dit een jaren 40/50 lamp?
Ik wil graag alle RVS bouten en moeren vervangen. Wat voor soort bouten en moeren zaten er origineel op? Verchroomd, verzinkt, messing of zwart gelakt? Ik heb een aantal messing bouten de kop afgerond en laten oxideren in zout water, maar het ziet er nog te glimmend uit.
Ik had nog een aantal vragen:
Zijn Fongers fietsen van dit model (HZ 60) origineel geleverd met zwarte velgen?
Past de Suhmann koplamp bij de leeftijd van de fiets, of is dit een jaren 40/50 lamp?
Ik wil graag alle RVS bouten en moeren vervangen. Wat voor soort bouten en moeren zaten er origineel op? Verchroomd, verzinkt, messing of zwart gelakt? Ik heb een aantal messing bouten de kop afgerond en laten oxideren in zout water, maar het ziet er nog te glimmend uit.
Re: Fongers herenfiets 1936?
Het is misschien lastig te lezen, maar de koplamp is van het merk Lohmann.
Waarom zou je de RVS boutjes nog gaan vervangen als gebruik boven originaliteit gaat?
Waarom zou je de RVS boutjes nog gaan vervangen als gebruik boven originaliteit gaat?
Sportief fietsend!
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1865
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Fongers herenfiets 1936?
RVS boutjes versnellen het roesten van het frame door galvanische corrosie. Dus zeker aan te raden die te vervangen. Verzinkte boutjes is het best.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Fongers herenfiets 1936?
Lohmann inderdaad! Ik kon al geen informatie er over vinden.
De RVS boutjes vallen erg op, niet alleen de kleur maar ook de vorm. Met gebruiken bedoel ik dat ik niet bang ben voor wat regen of zout. Zeker niet voor dagelijks gebruik. Uiteindelijk is voor mij het leuke aan de hobby om toch elke fiets weer zo mooi mogelijk te maken.