Restomodden, mag dat?
Restomodden, mag dat?
Naar aanleiding van een bericht in 'Gespot op Marktplaats' deze vraag hier maar eens gesteld.
Daar staat deze Batavus Grand Tourist te koop, waaraan wat zaken zijn gemoderniseerd:
Wat vinden we van dit soort projecten? Heiligschennis? Of een goede manier om oude fietsen van de oud-ijzerbak te redden?
Daar staat deze Batavus Grand Tourist te koop, waaraan wat zaken zijn gemoderniseerd:
Wat vinden we van dit soort projecten? Heiligschennis? Of een goede manier om oude fietsen van de oud-ijzerbak te redden?
Re: Restomodden, mag dat?
Verschilt per geval denk ik. Als Batavus-verzamelaar kreeg ik van deze dus wel een beetje pijn; van dit model Grand Tourist (+-1964) zijn er niet heel veel meer dus ongeacht de staat van het frame had ik geprobeerd m weer zo origineel als mogelijk te maken. Maar ik ben dan ook zo iemand die er veel plezier in heeft om elke racefiets op te bouwen met mooie tijdscorrecte onderdelen. Velobase open en oude brochures erbij en dan uren op marktplaats rondstruinen op zoek naar dat ene specifieke tijdscorrecte onderdeel 

Laatst gewijzigd door deraptor op 10 feb 2025, 20.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat het effect van dichtbij wel een gruwel kan zijn bij deze fiets, want de details waren me op de kleine foto's niet opgevallen. De vraag over restomodden. Tot nu toe heb ik dat twee keer met een frame gedaan. Niet hele oude fietsen en van weinig historische waarde. Overigens heb ik daarbij niks overgeschilderd of anderzins onomkeerbare werkzaamheden aan gedaan. Fietsen met 'museale' waarde zou ik echter nooit restomodden, dat staat voor mij vast.
Sportief fietsend!
- marco verbaant
Restomod van restored en modefied. Het ligt er maar aan. Ik houd best van zo origineel mogelijk. Maar soms ontkom je er niet aan om een modificatie aan te brengen. Belangrijk vind ik sowieso wel de duurzaamheid een beetje nastreven. En dan zijn er ook wel andere zaken mogelijk. Ik heb van oude racers in het verleden ook wel fixies gemaakt. Ook leuk om te doen. Maar het meeste geniet ik van een fiets weer opbouwen zoals hij ooit eerder is gebouwd. Dat lukt me vaak. Mijn Jabo type Campagnolo heeft een frame van 1966, en heb ik conform zijn typenaam opgebouwd met zoveel mogelijk Campagnolo, en ook de rest Italiaans zoveel mogelijk. Naar de tijdsgeest van de vroege 70's. De achterderailleur meldt bijvoorbeeld PATENT-71. Ook de remmen zijn van Campagnolo Record, meer bepaald van voor 1975, bepaald door de releases aan de remhoeven. Die remmen waren er in 1966 toen het frame werd gefabriceerd nog niet. Ik vind dat niet helemaal een restomod, of jullie wel...???
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 10 feb 2025, 21.42, 1 keer totaal gewijzigd.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ik denk dat het goed is als iedereen een fiets naar zijn eigen smaak vormgeeft
Er zijn minstens drie, misschien wel vier manieren die je kunt toepassen op je omgeving: je kunt die verbeteren, je kunt die accepteren, je kunt die veronachtzamen of haar verslechteren. Ieder doet dat naar eigen aard en inzicht. En dat geldt ook voor een fiets. D.w.z koesteren, verwaarlozen, restaureren of afraggen. Op dit forum mis ik tot mijn genoegen vooral de laatste categorie. En gelukkig bestaat ook nog de mogelijkheid om het een en het ander te combineren, naar gelang fiets en eigenaar daar toe uitnodigen. Laten we dat vooral zo houden.
DCR gaat nooit verloren....
- fietshobbyist
Als ik bij mezelf afreken, ik heb ze alle vier wel

De fietshobby is begonnen met verbouwen en afraggen - hoewel, de fiets die ik het langst en meest intensief heb af geragd, houdt ik niettemin nog steeds in stand. En het is nog steeds de best fietsende fiets die ik heb en daarom ben ik aan die ook het meest gehecht. Hoewel er, op drie onderdelen na, vrijwel niets meer origineel is aan die fiets.
Het ligt aan de staat van de fiets en de waarde die je aan originaliteit hecht.
Maar als iemand een leuk frame vindt en wat passende onderdelen heeft liggen of vindt, dan mag dat frame van mij naar eigen ideeën opgebouwd worden en als hij er dagelijks mee gaat fietsen dan mag er van mij een naafdynamo in het voorwiel en ledverlichting erop. Als de lak plaatselijk slecht is, of er zijn roestplekken op het frame, dan kun je het frame overspuiten, of alleen de slechte delen en dan de logo's afdekken zodat deze blijven.
Zelf zie ik een oude fiets liefst zo origineel mogelijk.
Maar soms zijn onderdelen niet of moeilijk te vinden zijn, of duur in relatie tot de waarde van de fiets. Dan probeer ik iets te vinden wat er zoveel mogelijk op lijkt.
Maar als iemand een leuk frame vindt en wat passende onderdelen heeft liggen of vindt, dan mag dat frame van mij naar eigen ideeën opgebouwd worden en als hij er dagelijks mee gaat fietsen dan mag er van mij een naafdynamo in het voorwiel en ledverlichting erop. Als de lak plaatselijk slecht is, of er zijn roestplekken op het frame, dan kun je het frame overspuiten, of alleen de slechte delen en dan de logo's afdekken zodat deze blijven.
Zelf zie ik een oude fiets liefst zo origineel mogelijk.
Maar soms zijn onderdelen niet of moeilijk te vinden zijn, of duur in relatie tot de waarde van de fiets. Dan probeer ik iets te vinden wat er zoveel mogelijk op lijkt.
Dank voor jullie uitgebreide en genuanceerde reacties! Waardeer ik zeer.
Zelf vind ik het best een ingewikkeld onderwerp. Aan de ene kant is het leuk om originele fietsen te bewaren, maar als dat betekent dat er verder niemand meer wat mee doet vind ik dat ook weer zonde.
Dit speelt vooral in wat ik voor het gemak maar even de "middenklasse" noem: geen collectors items, maar fietsen met een prima frame die indertijd om prijstechnische redenen met tweederangs onderdelen zijn uitgerust. Of met goede onderdelen, maar die in de loop der jaren toch wat verouderd zijn geraakt.
Zonde om weg te gooien, maar ook weer niet goed genoeg om op te willen fietsen.
Dit is een voorbeeld dat ik al jaren ken en me zeer aanspreekt: een Magneet Sprint die door de (Amerikaanse, nota bene) eigenaar hier en daar is ge-update en die er nu al meer dan 20 jaar met plezier op rijdt:
Zelf vind ik het best een ingewikkeld onderwerp. Aan de ene kant is het leuk om originele fietsen te bewaren, maar als dat betekent dat er verder niemand meer wat mee doet vind ik dat ook weer zonde.
Dit speelt vooral in wat ik voor het gemak maar even de "middenklasse" noem: geen collectors items, maar fietsen met een prima frame die indertijd om prijstechnische redenen met tweederangs onderdelen zijn uitgerust. Of met goede onderdelen, maar die in de loop der jaren toch wat verouderd zijn geraakt.
Zonde om weg te gooien, maar ook weer niet goed genoeg om op te willen fietsen.
Dit is een voorbeeld dat ik al jaren ken en me zeer aanspreekt: een Magneet Sprint die door de (Amerikaanse, nota bene) eigenaar hier en daar is ge-update en die er nu al meer dan 20 jaar met plezier op rijdt: